Četvrtak
14.05.2015.
Koja će tržišta Srednje i Istočne Evrope ove godine biti u fokusu Subway-a, najvećeg franšiznog lanca na svetu, otkriva Krištof Olsen, regionalni koordinator razvoja ovog brenda
 

Na samo da je najveći franšizni sistem na svetu, sa više od 43.000 restorana u 110 zemalja, nego i kompanija sa velikim ambicijama – Subway, naime, planira da do 2030. uspostavi mrežu od 100.000 restorana širom sveta. To, između ostalog, podrazumeva i širenje na tržišta ovog regiona, a američki lanac, da podsetimo, za sada primaoce franšize traži u Hrvatskoj i Sloveniji.

Svako tržište je posebno i mi se trudimo da svakom od njih prilagodimo svoj razvoj. Za nas je pozitivan trend to što sve više ljudi želi kvalitetnu i zdravu hranu.

Razvoj u zemljama Srednje i Istočne Evrope odvija se uz nadzor glavne regionalne kancelarije Subway-a koja se nalazi u Češkoj. Novinarima našeg češkog portala Franchising.cz o planovima razvoja, prioritetima i očekivanjima na tržištima ovog dela Evrope govorio je Krištof Olsen, zadužen za regionalni razvoj mreže Subway restorana.

Ako izuzmemo činjenicu da se sedište kompanije za čitavo područje Srednje i Istočne Evrope nalazi u Pragu, čini se da je širenje mreže Subway restorana na češkom tržištu teklo nešto sporije u odnosu na susedne zemlje. Kako to objašnjavate?

Osnovni razlog je u tome što je do sada prioritet Subway-a u ovom delu Evrope bilo tržište Poljske, gde je lanac uspeo da izgradi vrlo stabilnu poziciju. Nakon Poljske, usledile su zemlje Balkana, pre svega Bugarska i Rumunija. Dosadašnji razvoj na češkom tržištu bio je, međutim, sasvim u skladu sa dugoročnim planovima kompanije, a snažnija ekspanzija planirana je za ovu godinu. Češka će, zapravo, biti prioritet. Zbog uspeha u drugim zemljama, koji se u poslednje vreme sve češće pominje i u češkim medijima, primetili smo da se povećao broj upita za Subway franšizu, što nas je vrlo obradovalo. Trenutno smo u pregovorima s nekoliko zainteresovanih, a ako sve bude kako treba, možemo da očekujemo otvaranje novih Subway restorana u Češkoj.

U ugostiteljskom sektoru, na globalnom nivou, vlada velika konkurencija. Kako Subway odgovara na potrebe tržišta?

Svako tržište je posebno i mi se trudimo da svakom od njih prilagodimo svoj razvoj. Za nas je pozitivan trend to što sve više ljudi želi kvalitetnu i zdravu hranu.

Zaduženi ste za razvoj Subway-a i u drugim zemljama Srednje i Istočne Evrope. Kakvo je stanje na tim tržištima?

Među zemljama Srednje i Istočne Evrope u najrazvijenija tržišta, prema broju Subway restorana, svakako spada Poljska. To je, posle Rusije, naše najveće tržište. Tu smo u periodu od nekoliko godina zaista doživeli vrlo dinamičan rast, a broj restorana se i dalje povećava. Očekujemo da će vrlo brzo u Poljskoj biti 100 Subway restorana. S druge strane, u Bugarskoj imamo restorane koji su po prodaji među najuspešnijim Subway restoranima u celoj Evropi. Tamo je do sada otvoreno 36 restorana, ali se mreža i dalje razvija.

Treba, svakako, pomenuti i zemlje u kojima postoji ogromno interesovanje za Subway, ali u kojima je, iz sasvim opravdanih razloga, razvoj usporen. U ovom trenutku, to je Ukrajina. Poseban slučaj je, pak, Kazahstan, gde planiramo da uđemo sledeće godine, a već sada nam svakodnevno stiže na desetine upita za franšizu.