Fly Fly to the sky

Fly Fly Travel se izdvojio na tržištu kao agencija koja, pre svega, prodaje avio-karte. Međutim, ova kompanija je daleko više od toga. Njihov turistički sektor obuhvata i ponudu individualnih i grupnih aranžmana, krstarenja, putnih osiguranja, putničkih transfera i rent a car usluga.
Kroz svoje poslovanje kompanija razvija i segment obrazovanja - pokrenuli su Aviation College za obuku avio-agenata, a uskoro će biti otvorena i Fly Fly Academy. Polaznici će biti obučavani za posao kabinskog osoblja. Pošto će Akademija imati licencu Direktorata civilnog vazduhoplovstva, svi koji završe kurs će moći da se zaposle kao stjuarti, odnosno stjuardese, u bilo kojoj avio kompaniji.
Božidar Kramzer, menadžer za razvoj franšiza u kompaniji Fly Fly Travel, kaže da svi ti programi daju priliku i primaocima franšize da učestvuju u podeli zarade.
- Primaoci franšize ne mogu da organizuju kurseve, ali mogu da pronalaze polaznike i na taj način zarađuju. Svaka delatnost kompanije im je na raspologanju, ali deo zarade ide i matičnoj kompaniji – kaže Kramzer.
On dodaje da su jedina turistička agencija koja izdaje svoj mesečnik.
- Od toga imaju koristi i primaoci franšiza, jer mogu da ga koriste u marketinške svrhe - – kaže Kramzer.
Trenutno posluju tri franšize u Beogradu, Kragujevcu i Baru, a u pripremi je i jedna u Podgorici. Kako Kramzer objašnjava, postoji nekoliko kriterijuma,na osnovu kojih biraju primaoce franšiza.
- Iskustvo nije obavezno, ali je poželjno. Ukoliko ga nemaju, posao prodaje avio-karata se brzo uči i mi ih obučavamo tako da to nije ograničavajući faktor. Poželjno je da imaju iskustvo u vođenju sopstvene firme ili da su radili na nekoj rukovodećoj poziciji. Najvažnije je da odgovaraju profilu ličnosti koji će se uklopiti u sistem. Moraju da budu spremni na naporan rad, da budu timski igrači, rade po našim standardima i budu otvoreni za saradnju i kontrole sa naše strane – objašnjava Kramzer.
Ranije su potpisivali ugovore na godinu dana koji su se automatski produžavali ukoliko obe strane to žele. Trenutni ugovor važi pet godina i može da se produži na dodatnih pet godina ukoliko ne postoji zahtev za raskidom. Naknada za primaoce je 5.500 evra.
-To je njihova jedina finansijska obaveza. Nema dodatnih nadoknada za marketing i slično, osim što deo zarade koji primaoci ostvaruju kroz razne segmente ide i nama. Procenti se definišu od segmenta do segmenta, po utvrđenim skalama – objašnjava Kramzer.
Neophodna investicija za pokretanje franšize, uključujući i ulaznu naknadu, iznosi od 7.000 do 10.000 evra. Kramzer kaže da je za pokretanje posla sasvim dovoljan lokal od 20 do 25 kvadrata i jedan radnik.
- Insistiramo da lokal bude na dobrom mestu i da spolja bude dobro izbrendiran. Svi primaoci franšize treba da prihvate određene standarde, kao i vizuelni identitet, i u tom delu posla im rado pomažemo – kaže on.
Za koliko će investicija da se povrati ne zavisi samo od tržišta, već i od samog primaoca franšize, ističe Kramzer. Ukoliko primalac ima iskustva u poslu, kontakte i klijentelu, i ako je spreman da se posveti poslu, može da povrati investiciju posle godinu dana.
Trenutno, kompanija radi na razvijanju koncepta master franšiza za određen region. Do sada su primaocima garantovali ekskluzivnost u gradu. Dakle, primaoci nisu mogli dalje da daju franšize, ali im je davalac garantovao da je niko drugi neće dobiti.
U inostranstvu se za franšize najviše interesuje dijaspora. Postoje dva upita iz Beča, kao i iz Švajcarske i Zenice.
- Ono što ističemo kao prednost kad razgovaramo sa potencijalnim primaocima jeste brend, jer smo za tri godine postojanja postali sinonim za kupovinu avio-karata. Naša marketinška služba je veoma jaka i aktivna. Od toga veliku korist imaju i primaoci franšize– kaže on.
Fly Fly Travel ima četiri jedinice u sopstvenom vlasništvu.
POGLEDAJTE ČLANKE

Poljska kompanija Sweet Gallery je do sada isključivo razvijala biznise u oblasti gastronomije. Sada ulazi u turistički sektor. Šta je „Mala kuća“ (Tiny House) i kako se na ovom formatu može zaraditi?
– Turistički sektor se oporavlja, samim tim raste i interesovanje za franšizu CityPal-a – kaže Željko Gobac, osnivač platforme CityPal putem koje se turistima predstavljaju najbolje lokalne preporuke
Direct Booker je svoj franšizni portfelj ove godine proširio sa dva nova tržišta – Severnom Makedonijom i Grčkom. Kakvi su planovi i očekivanja novih primalaca franšize?
Uprkos tome što je pandemija snažno pogodila sektor turizma, franšizni sistem Direct Booker je svoje poslovanje proširio na tržište Italije. Primalac franšize je stari znanac.
CityPal, veb-platforma i brošure preko kojih lokalni stanovnici turistima predstavljaju najbolje iz ponude svog mesta, dostupna je kroz franšizu. Za sada, CityPal posluje u Zagrebu i Puli.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.