Uspešan je jedino onaj franšizni partner iz čijeg kafića mušterija izađe zadovoljna i sa mnogo razloga za povratak.
Jan Janak, vlasnik koncepta CrossCafe Original
Sreda
23.09.2015.
Češki CrossCafe u svom lancu ima 23 kafeterije i namerava da se i dalje širi kroz franšizu. Šta su naučili radeći u franšizingu i kako se nose sa drugim brendovima na tržištu?
 

Za samo osam godina postojanja CrossCafe je uspeo da postane jedno od omiljenih mesta za ispijanje kafe u Češkoj. Uprkos tome što je pušenje u CrossCafe-u strogo zabranjeno... Za sve ostale uobičajene društvene rituale koji „dobro idu“ uz kafu – druženje, priču, čitanje, rad na kompjuteru – vrata CrossCafe-a su širom otvorena. Ovih dana, novu kafeteriju ponovo je dobio Hradec Kralove, grad na severoistoku Češke koji ima oko 90 hiljada stanovnika. Činjenica da je ovo četvrti CrossCafe u gradu, možda dovoljno govori o tome koliko je koncept popularan.

Na češkom tržištu, kafeterije imaju i mnogo poznatija imena iz branše – američki Starbucks i britanski Costa Coffee – i to ne mali broj. Starbucks ima 12, Costa Coffee čak 30 kafeterija – međutim, treba istaći da se najveći broj tih kafeterija nalazi u Pragu. Kad je 2007. otvorio prvi CrossCafe u Plzenu, vlasnik koncepta nije ni slutio da će za kratko vreme uspeti da otvori lokale u šest gradova Češke. To što se radi o domaćem brendu, igralo je, zapravo, veliku ulogu.

Mi smo, pre svega, domaća kompanija. Sve važne odluke se donose u Plzenu, ne u Njujorku ili Londonu. Zato i možemo brže da reagujemo na tržišne uslove, osmislimo i uvedemo promene, tako da smo uvek konkurentni. Prednost je i to što dobro poznajemo ukus čeških potrošača, što direktno utiče na ponudu i kombinacije proizvoda u našim kafeterijama – objašnjava Jan Janak, vlasnik koncepta CrossCafe Original. To može biti, smatra on, ogromna prednost u odnosu na multinacionalne lance, koji imaju istu ponudu u Pragu, Los Anđelesu ili Tokiju.

Mnogo toga se i promenilo otkako smo otvorili prvi kafe. Koncept se, zapravo, stalno razvija, menjao se dizajn enterijera, menja se asortiman. Iako zvuči neobično, nedavno smo, na primer, počeli da služimo i supe – kaže Janak, ali dodaje: – Možda jedina konstanta u tom neprekidnom procesu menjanja je naša želja da gradimo koncept. Ali, i to najviše zbog toga što još uvek postoje ljudi koji žele da ga prihvate i razvijaju kao svoj biznis.

Ta želja je neminovno vodila razvoju franšize.

Iako se primaoci CrossCafe franšize biraju po istim kriterijumima i prolaze strogu selekciju, Janak kaže da, na kraju, svako od njih vodi i razvija kafeteriju pomalo drugačije i na svoj način. – Za nas je, međutim, bitan i uspešan jedino onaj partner iz čijeg kafića mušterija izađe zadovoljna i sa mnogo razloga za povratak. Iskustvo primalaca franšize je izuzetno važno, jer ono što oni imaju da nam kažu, služi kao inspiracija i najbolji pokazatelj šta potrošači žele  – naglašava Janak.

S druge strane, ako postoji nešto što primalac franšize ne zna ili ne može sam da reši, mi smo tu da pomognemo. Uvek im govorim da plovimo na istoj lađi – dok primalac franšize šeta po palubi i pažljivo osmatra, davalac franšize je u potpalublju, stara se da sve funkcioniše kako treba – slikovito opisuje odnose u franšiznim sistemima.

Iako već godinama daju franšize, CrossCafe ne odustaje od otvaranja sopstvenih lokala. – Nastojimo da broj franšiznih kafeterija i onih u našem vlasništvu bude uravnotežen. I baš zbog toga što je proporcija uvek bila takva, mi smo stekli ogromno iskustvo, i na osnovu toga, mogli da prenosimo znanje i kvalitetno razvijamo mrežu franšiza – kaže Janak.

Podrška na koju primaoci franšize mogu računati uključuje pomoć pri odabiru, uređenju i opremanju lokala, obuku vlasnika i svih zaposlenih, pomoć pri samom otvaranju, kao i redovnim marketinškim kampanjama.

Izvor: Franchising.cz