Od perionice do franšize
Tomislav Fain iz Zadra već godinama razvija dva privatna biznisa. Njegova firma Terra Travel se bavi turizmom, a druga, Cidaris, ugostiteljstvom. U jednom trenutku je, međutim, odlučio da proširi poslovanje i sa partnerom otvori samouslužnu perionicu veša.
– Obišli smo većinu proizvođača opreme za samouslužne perionice i već otvorene perionice. Sa vlasnicima smo pričali o opremi koju imaju. Kada smo sve stavili na papir – cenu, kvalitet, dostupnost servisa – ispostavilo se da franšizni sistem LG Laundry Lounge daje najbolju vrednost za uloženi novac – kaže Fain. Nakon što su potpisali franšizni ugovor, firma New Deal je postala prvi primalac pojedinačne LG Laundry Lounge franšize u Hrvatskoj.
Već sada, kako kaže, nisu pogrešili jer su od kompanije Bijeli svijet, kao primaoca master franšize i dobavljača LG opreme, imali odličnu podršku. Perionicu su otvorili u maju ove godine, a prva turistička sezona je protekla odlično. – I sada, nakon sezone, perionica radi iako nema turista, što je i dokaz da je hrvatsko tržište spremno za samouslužne perionice – kaže on.
Tokom sezone, najčešći klijenti su im bili turisti sa svih strana sveta, ali primećuju da je nešto više bilo onih koji dolaze iz zemalja van Evrope. – Trenutno, u perionicu dolaze naši Zadrani i zadarski studenti. Pošto u perionici imamo i mogućnost peglanja, privukli smo i deo vlasnika apartmana i restorana koji svoj veš peglaju kod nas – kaže Fain.
Foto: LG Laundry Lounge Zadar
Fainu je ovo prvo lično iskustvo sa franšizingom. I ranije je mnogo toga znao o franšiznom poslovanju, najviše zahvaljujući partnerima koji su i sami radili u sistemu franšizinga. – Što se tiče LG Laundry Lounge franšize mogu reći samo reči hvale. Prednost franšize je svakako to što nam je davalac maksimalno pomogao u početku kod uređenja prostora i oglašavanja. Za sada još nismo naišli ni na jednu manu – kaže on. Dodaje, međutim, da ga, kao i većinu preduzetnika u Hrvatskoj, najviše „muče“ visoki PDV i visoka davanja za radnike.
LG Laundry Longue je svoje poslovanje u Hrvatskoj započeo početkom 2015. godine, a primalac master franšize za sve zemlje bivše Jugoslavije je hrvatska kompanija Bijeli svijet.
POGLEDAJTE ČLANKE
Riječki koncept KiDS Escape Room proširio je tokom ove godine franšiznu mrežu u Hrvatskoj. Franšizni razvoj je usmeren i na druge zemlje regiona.
Nakon što su pokrenuli razvoj franšizne mreže u Evropi, lanac esports igraonica Friendly Fire namerava da uđe na tržište SAD.
KiDS Escape Room je vrlo brzo postao najtraženije mesto za dečije proslave rođendana u Rijeci. Da li je ovo dobra poslovna prilika i za preduzetne iz drugih gradova regiona i šta je potrebno za uzimanje franšize?
Pod imenom Verbatoria u više od 20 zemalja posluju centri za neurometrijsko testiranje i analizu urođenih talenata pojedinca. Ovaj sistem prisutan je i na ovim prostorima i nudi franšizu. Ko su poželjni primaoci ove franšize?
Master franšizu rentakar kompanije Carwiz za tržište Hrvatske kupila je kompanija ABmobil rent.
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Fabrika burger & pizza bar počeo je sa radom 2017. godine kao mali porodični biznis u Subotici. Vlasnici koncepta sada razmišljaju o širenju poslovanja kroz razvoj franšizne mreže.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima