Vratimo se na početak…

Činjenica je da svaki potencijalni primalac franšize ima različita očekivanja, različite sposobnosti i različite financijske mogućnosti, tako da će i izbor „najbolje franšize“ za svakog od njih biti drugačiji. Ipak, postoji nekoliko faktora koje treba uzeti u obzir da bi se došlo do pravog izbora.
Kad počnete da razmišljate o franšizi, prvo što treba da uradite je da naučite šta je to franšizing! Informišite se detaljno o ovom obliku poslovanja. Upoznajte sve prednosti i mane. Posle toga će vam biti jasno da li ste osoba za to ili ne. Trebalo bi da odgovorite na niz pitanja, na primer, da li ste u stanju da se „pokorite“ zahtevima davaoca franšize i okvirima u kojima sistem funkcioniše. U franšizingu, ne zaboravite, nema mnogo prostora za improvizaciju i sopstvene ideje. Zapitajte se da li će vam smetati česte kontrole davaoca franšize. Iako ćete biti nezavisni preduzetnik, imaćete obavezu da obaveštavate o svemu svog davaoca, kao i da dajete na uvid svu dokumentaciju, čak i finansijsku. Ako na početku puta otkrijete da su vam ambicije veće od toga da pratite tuđe sugestije, i posebno ako želite da sprovodite sopstvene ideje, onda je bolje da odmah odbacite razmišljanja o uzimanju franšize.
Finansije
Pristupanje franšiznom sistemu povlači i niz troškova. To su uobičajeni troškovi, poznati svima koji se odvaže na preduzetništvo i pokretanje sopstvenog posla: iznajmljivanje prostora, renoviranje, uređenje i opremanje lokala, kupovina robe. Svakako, ne treba zaboraviti ni troškove tipične za franšizu, kao što su ulazna i redovna franšizna naknada. I kad su finansije u pitanju, morate postaviti niz pitanja. Koliko novca možete izdvojiti za investiciju? Možete li sebi priuštiti da izgubite taj novac? Hoćete li moći da otplaćujete kredit ako na taj način finansirate ulazak u franšizni sistem? Međutim, to su samo osnovna pitanja na koja treba odgovoriti. Odabir prave franšize zavisi i od toga koliko će ona ispuniti vaša očekivanja. Naročito ona koja se tiču mesečnog prihoda. Da li će franšiza biti vaš jedini izvor prihoda, odnosno, da li ćete imati dovoljno za život dok se posao bude razvijao i „uhodavao“? Jer, razvoj posla najčešće podrazumeva i – dodatno ulaganje.
Branša
Finansije su samo jedan od faktora koji utiče na odabir franšize – podjednako važno pitanje jeste i u kojoj se branši vidite. Zapitajte se da li vam se dopada to čime ćete se baviti narednih nekoliko godina. Uzmite u obzir svoja interesovanja. Međutim, gledajte na to s pozicije biznisa. Postoji li potražnja za tom vrstom robe ili usluga? Da li je posao sezonski ili se temelji na prolaznoj modi? Analizirajte konkurenciju, koliko je jaka. A brend? Poznat je samo na lokalnom tržištu, u celoj zemlji, ili u svetu? Mislite li da će privući mnogo klijenata?
Prikupite i što više informacija o sistemima koji vas zanimaju – pregledajte specijalizovane časopise, pretražite internet, pogledajte šta se piše na forumima.
Poređenje
Kad ste se odlučili za branšu, najbolje je da uporedite različite franšizne sisteme koji već posluju u toj oblasti. Svakako, razlikovaće se po zahtevima i uslovima za davanje franšize. Takođe, proverite koliko dugo rade na tržištu, koliko imaju svojih i franšiznih poslovnica. Koje sve vrste franšiznih naknada naplaćuju? Pronađite što više razlika, procenite koja vam pravila sistema najviše odgovaraju. Prikupite i što više informacija o sistemima koji vas zanimaju – pregledajte specijalizovane časopise, pretražite internet, pogledajte šta se piše na forumima.
Sastanak
Pravi i najbolji utisak o davaocu franšize stiče se pri direktnom susretu. Neposredni kontakt s predstavnicima franšiznih sistema može biti izuzetno koristan – pre svega jer ćete informacije dobiti odmah i na samom izvoru, a zatim, jer ćete moći da postavite dodatna pitanja o stvarima koje vas interesuju ili su vam nejasne. Što više informacija dobijete, lakše ćete doneti odluku. Nije bez značaja ni subjektivni utisak koji na vas ostavi osoba odgovorna za komunikaciju sa primaocima franšize.
Provera
Napravite samostalnu procenu ponude i uslova franšiznog sistema. Ne oslanjajte se samo na podatke koje ste dobili od davaoca franšize. Posebno budite oprezni s finansijskim podacima. U idealnom slučaju, trebalo bi da sami napravite biznis plan, kojim ćete predvideti stvarne troškove i proceniti za koje se vreme može očekivati povraćaj investicije. Porazgovarajte sa drugim primaocima franšize koji već rade unutar sistema. Skinite „ružičaste naočare“ i napravite račun hladne glave.
Odluka
Pažljivo pročitajte ugovor. On govori mnogo toga, ne samo o sistemu, već i o davaocu franšize. U dobrim sistemima ne bi trebalo da imate bilo kakvih problema da dobijete nacrt ugovora na analizu. I zapamtite, konačnu odluku bi trebalo da donesete tek pošto ugovor pregleda savetnik za franšizing ili pravnik.
Karina Korčinjska
pravni savetnik u kompaniji PROFIT system
Priredila: N.B.
POGLEDAJTE ČLANKE

Verbatoria povećava svoju franšiznu porodicu u Evropi – na mapi se sada nalazi novi partner iz Poljske. Kompanija je učestvovala i na sajmu „Frankfurt Franchise Expo 2024“.
„Naučna kuhinjica“ nastavlja širenje na regionalnom tržištu, s posebnim naglaskom na Hrvatsku.
Fabrika burger & pizza bar počeo je sa radom 2017. godine kao mali porodični biznis u Subotici. Vlasnici koncepta sada razmišljaju o širenju poslovanja kroz razvoj franšizne mreže.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Peta regionalna konferencija o rizicima novog doba, koju organizuje BeRiskProtected platforma, održaće se 6. juna 2024. u hotelu Hyatt Regency u Beogradu.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
Porodica Ratkov je od ljubavi prema zdravoj hrani napravila porodični biznis. Kako su stvarali brend Grina i pronašli neizmerno zadovoljstvo i dobrobit u uzgajanju klica i mikrobilja?
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.