„Krilatim“ biciklom u franšizing
Kao što je za mnoge generacije koje su odrastale u Jugoslaviji „pasta za zube“ i dan-danas „kaladont“, tako se u Rumuniji za bicikl često kaže – Pegaz (Pegas). – Ovaj model s prepoznatljivom linijom – dugim, uskim sedištem i volanom u obliku rogova – bio je pojam za bicikl za hiljade dece koja su učila da „vrte pedale“ 70-ih i 80-ih godina u Rumuniji – priča Andrej Botesku, vlasnik kompanije Atelierele Pegas, koja je 2012. uspela da „oživi“ ovaj nacionalni brend, pokrene proizvodnju i maloprodaju – i postigne da na tržište plasira 25.000 bicikala godišnje.
– Pokrenula nas je strast prema biciklizmu, ali i želja da ponovo izgradimo autentičan rumunski brend koji će u sebi nositi mnogo više od nostalgije. Originalni model Pegaza je sada modernizovan, a svake godine ulažemo u razvoj novih modela i proizvoda koji će pleniti ne samo funkcionalnošću ili dizajnom, već i cenom – kaže Botesku, dodajući da se danas pod brendom Pegaz proizvodi i prodaje više od 100 modela bicikala, u rasponu od gradskih do električnih, za decu i odrasle. Maloprodajni asortiman, međutim, ne uključuje samo bicikle, već i rolere, skejtbordove, trotinete, rezervne delove, prateću opremu i odeću za biciklizam. Uz sve to, nudi se i servis bicikala.
– Za ovih šest godina koliko postojimo, primetili smo da se broj ljudi koji uživaju u vožnji biciklom stalno povećavao. To je donekle i posledica modernog načina života, naročito za ljude koji žive u gradu i koji imaju potrebu da se pokrenu i iskoriste ono malo slobodnog vremena koje im je tokom dana preostalo. Mi smo u tome videli svoju šansu, tako da je otvaranje prodavnice bicikala – bio logičan korak – objašnjava Botesku.
Trenutno, kompanija ima sedam svojih prodavnica, u pet gradova Rumunije (Bukurešt, Temišvar, Ramniku Valča, Sučava, Konstanca), ali i mrežu od 300 partnerskih radnji u kojima prodaje svoje bicikle. – Međutim, čim smo odlučili da razvijamo sopstvenu maloprodajnu mrežu, shvatili smo i da možemo ponuditi franšizu, jer bi na taj način brže dospeli do što više gradova i kupaca u Rumuniji – ističe Botesku.
Oni koji u ovom konceptu vide dobru priliku za započinjanje posla, treba da izdvoje od 5.000 do 25.000 evra, što zavisi od veličine prodajnog prostora i opreme potrebne za uređenje i punjenje radnje. Osim otvaranja klasične prodavnice, postoji i opcija otvaranja franšiznog kornera (prodajnog kutka unutar radnje s kompatibilnom robom). – Budući primaoci naše franšize mogu da računaju na široku ponudu proizvoda, pomoć pri pronalaženju odgovarajuće lokacije, garanciju na proizvode, pomoć pri marketingu i promociji brenda, onlajn prodaju, inovativne proizvode – navodi Botesku prednosti franšizne saradnje.
Ambicija o širenju franšizne mreže ne ograničava se, međutim, samo na tržište Rumunije. Botesku kaže da bi franšizne partnere rado pronašli i na svim drugim tržištima Evrope, ali i SAD i Kanade. – U ovom trenutku, inostrana tržišta generišu tek 5% do 8% od ukupne prodaje, a naš cilj je da to bude više od 30%. Strategija osvajanja inostranih tržišta biće slična onoj koju smo primenili u Rumuniji – polako ćemo graditi bazu kupaca i zajednicu zaljubljenika u brend. Svesni smo da će za to biti potrebno mnogo više vremena, energije i mašte, svakako mnogo više nego u Rumuniji, gde je brend već duboko usađen u svest generacija koje su odrastale 70-ih i 80-ih godina, i koje sada Pegaz bicikle s velikim zadovoljstvom kupuju svojoj deci – kaže Botesku. Ipak, dodaje, očekuju da će već tokom 2018. prve franšizne prodavnice biti otvorene i van Rumunije.
POGLEDAJTE ČLANKE
Nakon što je duže od decenije sarađivao sa više distributera sportske opreme, Radomir Jović, preduzetnik iz Prokuplja, odlučio je da uzme franšizu lanca Sport Vision i olakša poslovanje.
Franšizni sistem kompanije Intersport uspešno posluje u Češkoj. Fokus je na pronalaženju novih strateških partnera.
NAJČITANIJE
VIVO shopping PARK u Jagodini biće završen na proleće 2014. Više od 30 brendova otvoriće svoje radnje.
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Poljska kompanija Czerwona Torebka je svom portfoliju dodala novi koncept - prodavnice za prodaju svežeg voća i povrća Povrtnjak (Warzywnik), koje širi franšizno.
Đorđi Zorzić je bio jedan od prvih primalaca Sara Fashion franšize. Pre deset godina je otvorio prvu radnju pod ovim brendom, danas ih ima pet. Kaže da je za uspeh potrebno – mnogo rada i ljubavi.