Benzinske pumpe koje u Srbiji svoju mrežu šire putem franšize su AVIA, OMV i Lukoil.
Petak
04.10.2013.
Franšizing u oblasti maloprodaje naftnim derivatima je veoma razvijen u svetu. U Srbiji posluje nekoliko franšiznih lanaca benzinskih pumpi.
 

Prva franšiza u sektoru benzinskih pumpi stigla je u Srbiju još 1997. godine zahvaljujući kompaniji Petrobart, koja je te godine postala primalac master franšize brenda AVIA za tržište jugoistočne Evrope. Do danas je kompanija otvorila 37 bezninskih stanica, a prema zvaničnim najavama, uskoro se očekuje i početak rada dve nove pumpe.

Petrobart je, inače, osnovan 1990. godine kao ćerka firma kompanije LTD Gibraltar. Sedište kompanije je u Londonu, a trgovinske centre ima u Beogradu i Moskvi. Od 1993. kompanija posluje u Srbiji - kao prva privatna naftna kompanija.

Nakon demokratkih promena 2001. godine, na domaće tržište ulazi i austrijska kompanija OMV, koja svoju mrežu benziskih stanica, takođe, širi franšizno. I dok AVIA ima primaoca master franšize za srpsko tržište, OMV se ipak odlučio za pojedinačne primaoce, mada je zvanične podatke o samom modelu franšizinga teško pronaći.

OMV je jedna od najsnažnijih austrijskih kompanija kotiranih na berzi. Prvu pumpu su otvorili 1990. a u svom sastavu trenutno imaju oko 4.700 benzinskih stanica, od čega više od 60 u Srbiji, i namerom da se dalje šire. U franšiznom sistemu OMV-a, samo na pumpama, zaposleno je 1.300 ljudi. OMV važi i za jednog od najvećih greenfield investitora u Srbiji. Budući da je za otvaranje jedne benzinske stanice potrebno oko dva miliona evra, nije teško izračunati koliko je austrijska kompanija uložila novca na ovo tržište.

Za razliku od Petrobarta i OMV-a koji su greenfield investitori, treća naftna kompanija koja svoju mrežu širi kroz franšizu – Lukoil – na tržište je ušla kroz akviziciju. Ruski naftni gigant je 2003. kupio kompaniju Beopetrol što mu je svakako olakšalo da po broju pumpi u Srbiji (180) bude ispred OMV-a i Avie. U 27 zemalja imaju blizu 6.000 benzinskih pumpi, uključujući i franšizne.

Mogućnost koju daju ove kompanije naročito je značajna za male igrače. Baš kao i u sektoru trgovine prehrambenom robom, sa dolaskom velikih igrača, mali moraju da pronađu način da opstanu. Jedan od načina je da se priključe velikom sistemu kroz franšizu, preuzimajući brend i određene obaveze, ali i povećavajući šanse za opstanak. Za pumpadžije je naročito važno to što veliki sistemi mogu da obezbede kontinuirano snabdevanje, po povoljnijim cenama. Budući da je tržište naftnih derivata liberalizovano, politika cena igra značajnu ulogu u tržišnoj utakmici.


Vesna Lapčić
saradnik
/1/
POGLEDAJTE VIŠE