Definicija franšizinga
Sam pojam "franšiza" u zemljama engleskog govornog područja znači naknadu jedne kompanije drugoj za dozvolu da prodaje robu ili usluge na određenoj teritoriji. U Evropi, tačnije, u većini evropskih zemalja, pa i u Srbiji, u upotrebi je uža definicija termina franšize. Franšizom se naziva dugoročna, čvrsta ugovorna saradnja između nezavisnih preduzetnika, davaoca i primaoca franšize, gde davalac franšize obezbeđuje primaocu franšize skup znanja za vođenje poslovanja i ustupa mu svoj brend.
Autori poput J. N. Adams-a (Adams) i K. V. Prichard Jones-a (Pričard Džons), ali i S. Jedrzejewski (Jedržejevski), sugerišu dva različita značenja reči "franšiza". U užem smislu, ona je ugovor o distribuciji dopunjen pravom na korišćenje proizvođačevog zaštitnog znaka od strane distributera. U širem smislu, franšiza je ugovor pod kojim jedna stranka daje pravo na korišćenje svog brenda i znanja drugoj strani, pružajući joj pri tom podršku i savete (znanja) u vođenju poslovanja (i same kompanije), i uz nadzor nad poslovnim aktivnostima obeju strana – sebe i primaoca.
Prema Martin Mendelson-u (Martin Mendelsohn), možda i najpoznatijem autoru o franšizingu, sam termin franšiza je postajao popularniji sa širenjem tzv. koncepta franšiznog poslovanja, koji podrazumeva davanje licence od strane jedne strane (davalac franšize) drugoj strani (primaocu franšize). Ova licenca daje pravo primaocu franšize da vodi poslovanje pod brendom (markom, zaštitnim znakom) davaoca franšize i da koristi franšizni paket, koji sadrži sve elemente neophodne za uspostavljanje nezavisne kompanije koja će poslovati, uz aktivnu asistenciju davaoca franšize, po unapred utvrđenim pravilima.
Prema Barbari Pokorski, autoru "Leksikona franšize", najpoznatije definicije se, pak, mogu naći u dve vrste propisa: u etičkim kodeksima franšiznih asocijacija i antimonopolskom zakonodavstvu. Evropskim etičkim kodeksom franšiznog poslovanja franšiza je definisana kao sistem trgovanja dobrima (robom) i/ili uslugama i/ili tehnologijom, koji se bazira na bliskoj i permanentnoj saradnji pravno i ekonomski nezavisnih preduzeća - vlasnika franšize t.j. davaoca franšize i pojedinačnih korisnika franšize t.j. primalaca franšize, gde vlasnik garantuje svojim korisnicima pravo i nameće obavezu da vode posao u skladu sa konceptom franšize. Pravo omogućava i obavezuje primaoce franšize, da u zamenu za direktnu ili indirektnu finansijsku naknadu, koristi zaštitni znak davaoca franšize za proizvod ili uslugu, know-how, poslovne i tehnološke metode, sistem procedura i druga prava na industrijsko ili intelektualno vlasništvo, uz stalnu komercijalnu i tehnološku podršku, unutar okvira i na vremenski rok određenih u pismenom franšiznom ugovoru, koji se, u ove svrhe, zaključuje između stranaka.
Deo udruženja (asocijacija) za razvoj franšizinga se, takođe, poput Barbare Pokorske, drži definicije sadržane u Evropskom etičkom kodeksu franšiznog poslovanja, ali i proširuje definiciju dodatnim pojašnjenjem po kojem se franšizing može tretirati kao objedinjavanje raspoloživih sredstava i sposobnosti. Davalac franšize, po takvoj definiciji, ulaže početni kapital, znanje i iskustvo, a primalac franšize daje svoj doprinos kroz dodatno ulaganje kapitala, motivaciju i poslovno iskustvo na mnogim i različitim tržištima. Franšizing je složeni, sveobuhvatni poslovni odnos, a ne samo odnos kupac-prodavac.
Postoji visok nivo međuzavisnosti između davaoca i primaoca franšize. Franšiza podrazumeva i utvrđen oblik i sistem vođenja poslovanja i zajednički komercijalni identitet.
Laički rečeno, franšiza je poslovno udruživanje u kojem se uspešni poslovni koncept, koji uspešno deluje na nekom terenu, klonira/presađuje sa svog matičnog terena na neki drugi, po principu "ključ u ruke".
Franšiza se sastoji od "paketa" koji sadrži: Marku ili marke (žig ili brend), sistem ili know-how, poslovno iskustvo, stalnu stručnu podršku, marketing i PR, obuku, priručnike, robu ili usluge. Za ulazak u preduzetništvo kupovina franšize je, statistički, sigurniji način započinjanja sopstvenog posla, jer je u interesu dve (obe) strane, davaoca franšize i primaoca, da posao uspe i da se razvija. Kupovinom franšize prodaje se roba i usluge koje se odmah prepoznaju na tržištu, jer već negde uspešno deluju. Bitno je i to da se pri kupovini franšize dobije obuka i podrška koja će doprineti uspehu.
Aneta Wieczorek, Igor Bogojević, PROFIT sistem
POGLEDAJTE ČLANKE
Kad kupuju franšizu, preduzetnici računaju da će u zamenu za deo svoje samostalnosti lakše i uspešnije pokrenuti i voditi biznis. Šta su dobre, a šta manje privlačne strane franšiznog modela poslovanja?
Ovaj Evropski etički kodeks je ažurna verzija Kodeksa koji je Evropska franšizna federacija (EFF) usvojila 1972. godine, a njegove poslednje izmene su usvojene krajem 2016. godine.
Cilj franšiznih asocijacija jeste popularizacija i promocija franšizinga, rad na uspostavljanju transparentnosti, regulaciji i implementaciji opšte prihvaćenih etičkih standarda franšizinga. U većini zemlja sa razvijenim franšizinim tržištem, najveći broj kompanija davalaca franšiza učlanjeno je u nacionalne franšizne asocijacije.
Discovery Day je uobičajen termin, ali i "običaj" u mnogim zemljama u kojima je franšizni oblik poslovanja vrlo razvijen. Najjednostavnije: Discovery Day je dan u kome, kao zainteresovani kandidat za kupovinu franšize, po prvi put "uživo" upoznajete franšizni sistem. I obrnuto!
Da li postoji jasna granica između distribucije i franšize? Ako postoji, po čemu se one razlikuju?
NAJČITANIJE
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Porodica Ratkov je od ljubavi prema zdravoj hrani napravila porodični biznis. Kako su stvarali brend Grina i pronašli neizmerno zadovoljstvo i dobrobit u uzgajanju klica i mikrobilja?
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
Zašto nema svetskih lanca kafeterija u Srbiji, koji su problemi u širenju franšize, utiče li kriza na navike ispijanja kafe i da li će Greenet ići i van matičnog tržišta, govori Mina Krsmanović.
Za koje vreme je moguće povratiti investiciju u L’Arome parfimeriju, koji su sve formati dostupni te u čemu je tajna brze ekspanzije brenda, govori Davor Bagić, tvorac koncepta
POPULARNO NA FORUMU
Definicija franšizinga
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Šta je to franšiza?
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Definicija franšizinga
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Međusobno poverenje i podrška
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.