Rečnik franšizinga i biznisa

Investicioni fond

Investicioni fond su institucionalni investitori registrirani kao kompanije, koji prikupljaju novčana sredstva široke javnosti, obično individualnih investitora, i plasiraju ih u dugoročne, ponekad i kratkoročne investicije. Pojedinačnom investitoru pružaju mogućnost širenja portfelja i izbegavanja rizika, smanjuju saobraćajne troškove transakcijama na veliko, osiguravaju likvidnost i profesionalno upravljanje. Za svoje usluge organizator fonda uzima naknadu za upravljanje. Fondova ima više vrsta, a razlikuju se po organizaciji, naknadama organizatora, metodama kupovine ili prodaje udela itd. Neki fondovi ulažu u opšte akcije, neki u portfelju kombinuju akcije i obveznice, neki nose fiksni prihod, mnogi su specijalizovani (za industriju, po teritorijalnom principu, po veličini kompanija u koje vrednosno ulažu i sl). Osnovna podela razlikuje otvorene i zatvorene fondove. Otvoreni imaju promenljiv broj udela. Ulaganjem u fond povećava se broj udela i veličina fonda. Fond je na zahtev investitora dužan da otkupiti prodate udele, pa svaka takva kupovina znači smanjenje broja udela i veličine fonda. Kod ovog tipa fonda ne postoji ograničenje u broju udela, a fondovi se šire ili smanjuju u zavisnosti od potražnje. Kod zatvorenog fonda stvara se portfelj hartija od vrednosti, emituju se i prodaju udeli u kratkom roku, po ponuđenoj ceni. Broj udela je fiksan i fond ih ne otkupljuje, već se preprodaju na otvorenom tržištu ili se prodaju organizatoru fonda. Investicioni fondovi su oblik ukrupnjivanja pojedinačnih, obično malih uloga u jedan veliki iznos, kojim se na finansijskom tržištu mogu postizati navedene prednosti. Iako se pravno vode kao kompanije, treba ih shvatati kao skup udela u velikom broju hartija od vrednosti organizaciono i upravljački objedinjenih u fondu. Po pravilu fondovi ne ulažu u realne plasmane, već im se aktiva sastoji od hartija od vrednosti.