Kakav biznis može postati franšiza?
Kako nema posebnog zakona koji reguliše materiju franšiza, ispada da davalac franšize može biti svako! No, stvari nisu baš tako jednostavne. Biznis koji želi da postane franšizni mora ispuniti niz uslova, a neki od osnovnih su i taj da mora imati kreiran brend, odnosno posedovati registrovan žig, zatim pozitivno poslovno iskustvo, i uređen sistem i know-how, koji će, prenosom putem priručnika i obuke, budućim primaocima franšize obezbediti skup osnovnih znanja za početak i pokretanje biznisa. Takođe, posao koji želi da se širi franšizno MORA stalno i neprestano da se i sam razvija i širi!
Kriterijumi neophodni za širenje putem franšizinga
Poslovne mogućnosti neke franšize je teško proceniti. No, stručnjaci su identifikovali nekoliko kriterijuma koje biznis treba da ispuni kako bi uspešno sopstveno poslovanje pretočio u uspešnu franšizu.
Kredibilnost
Firma mora uživati kredibilitet odnosno poverenje kako bi mogla da proda sopstvenu franšizu. Upravo je kredibilnost jedan od glavnih faktora koji motiviše buduće primaoce franšize da se obrate davaocu. Davalac franšize mora ubedljivo pokazati da je njegova poslovna ideja uspešna, ali i da sličan nivo uspešnost mogu da ostvare i primaoci franšize. Kredibilnost preduzeća se ogleda u sledećem: godine rada, veličina organizacije, broj poslovnica, izgled tipične poslovnice, način i dinamika reklamiranja, tržišna reputacija - prepoznavanje brenda od strane potrošača, i - konačno - kvalitetno i efikasno upravljanje.
Jedinstvenost
Franšizni sistem mora da se razlikuje od konkurenata. Jedinstvenost može da se ogleda u proizvodima ili uslugama koje se nude, u visini neophodnih troškova za investicije, ili, pak, marketinškoj strategiji i ciljevima. Proizvod ili usluge koji se prodaju moraju imati jednu ili više konkurentnih prednosti koje ih razlikuju od konkurentskih proizvoda i usluga.
Prenosivost znanja
Budući davalac franšize mora biti sposoban da drugima prenese znanje. Da bi postao franšiza, biznis mora biti u stanju da obuči potencijalne primaoce franšize u relativno kratkom vremenskom periodu. Teškoća pretvaranja biznisa u franšizu povećava se sa složenošću poslovanja. Franšizing se ne preporučuje za vlasnike biznisa koji ne vole da podučavaju druge ili ne vole da komuniciraju sa ljudima.
Prilagodljivost
Svi oni koji žele da pretvore svoj biznis u franšizni koncept, moraju pažljivo da procene do kojeg je nivoa njihov biznis prilagodljiv zahtevima i uslovima poslovanja u drugim regionima. Neki koncepti se mogu usvojiti samo u određenim geografskim oblastima, drugi su ograničeni različitim državnim zakonima, a neki uspevaju samo zahvaljujući sposobnostima i talentu pojedinaca koji su izvršioci koncepta, odnosno - nisu prilagodljivi.
Dokumentovanost sistema
Uspešni biznisi imaju svoje sisteme poslovanja i prilagođene instrumente upravljanja. Da bi bili „viđeni“ za franšizing, ovi sistemi moraju biti lako razumljivi potencijalnim primaocima franšize. Davalac franšize mora detaljno dokumentovati sopstvene poslovne politike, svoje procedure, obrasce i prakse u sistem koji je sveobuhvatan i, po mogućstvu, jednostavan za korišćenje od strane primalaca franšize.
Pristupačnost
Ovaj kriterijum je vrlo važan vid selekcije za potencijalne primaoce franšize. Franšiza mora biti „finansijski pristupačna“. Primaoci moraju imati dovoljno sredstava za investiciju u franšizu.
Povratak investicije (ROI)
Franšizno poslovanje mora biti isplativo za davaoca, ali je neophodno i da potencijalnim primaocima franšize osigura dovoljne prihode za brzi povratak uloženog novca.
Trendovi i tržišni uslovi
Pre nego što uopšte počnete akciju uspostavljanja franšize, bilo bi dobro napraviti analizu tržišta. Šta je opšti trend na tržištu? Rast ili konsolidacija? Kakav je uticaj trendova na tržištu? Kakav uticaj će imati Internet, kao "novo tržište" samo po sebi? Hoće li relevantni proizvodi/usluge opstati i u narednim godinama? Kako se ponašaju konkurenti? Kakav će uticaj konkurentno okruženje imati na uspeh franšize? Itd.
Kapital
Da bi razvili poslovanje franšizne mreže, davaoci franšize moraju da imaju dovoljno kapitala ne samo da razviju sistem, već i da ga konstantno unapređuju. Oni moraju da budu u stanju da pokažu potencijalnim primaocima franšize da će povratiti svoja ulaganja i ostvariti dodatni profit - koji je ipak jedina motivacija da ostanu u takvom poslu.
Posvećenost uzajamnim odnosima
Primaoci franšize za sopstveni novac kupuju pravo da uđu u franšiznu mrežu. Oni jesu time automatski motivisani da ostvare poslovni uspeh i dobit. Ali će visina te dobiti u mnogome zavisiti i od uspeha obeju strana – a posebno od kapaciteta davaoca franšize da izgradi čvrst i dugoročno održiv odnos sa primaocima.
Efikasno upravljanje
Jak menadžment i efikasno upravljanje, prilagodljivo novim tržišnim uslovima i izazovima, odlučujuće doprinosi uspehu svakog franšiznog koncepta.
Dakle, potencijalni davalac franšize prvo mora da utvrdi da li je uopšte spreman za franšizu - zato što će franšizno poslovanje imati značajan uticaj na samu kompaniju. Stoga je uvek preporuka da oni koji žele da započnu franšizno poslovanje mogu i treba da se obrate stručnjacima. Da zatraže stručnu podršku i pomoć.
Profit system
POGLEDAJTE ČLANKE
Sve više kompanija razmišlja o sopstvenom franšiznom sistemu - o svojoj franšizi. Da li je to uvek realno? Predstavljamo Vam pet koraka koji će Vam pomoći da to ustanovite.
Davalac franšize je onaj koji postavlja temelje biznisa koji se širi franšizom, i bilo kakva greška koju učini može uticati na celokupno poslovanje sistema. Neke greške mogu da dovedu do različitih konflikata u franšiznoj mreži, a time i da dovedu do gubitka imidža brenda kao i do urušavanja poslovnog ugleda. A kao rezultat - poslovanje franšize ne ostvaruje željeni poslovni uspeh.
NAJČITANIJE
VIVO shopping PARK u Jagodini biće završen na proleće 2014. Više od 30 brendova otvoriće svoje radnje.
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Poljska kompanija Czerwona Torebka je svom portfoliju dodala novi koncept - prodavnice za prodaju svežeg voća i povrća Povrtnjak (Warzywnik), koje širi franšizno.
Đorđi Zorzić je bio jedan od prvih primalaca Sara Fashion franšize. Pre deset godina je otvorio prvu radnju pod ovim brendom, danas ih ima pet. Kaže da je za uspeh potrebno – mnogo rada i ljubavi.
POPULARNO NA FORUMU
Definicija franšizinga
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Šta je to franšiza?
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Definicija franšizinga
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Međusobno poverenje i podrška
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.