U Srbiji najviše modnih franšiza

U Srbiji posluje 47 franšiza iz oblasti mode – od toga, 15 je poreklom iz Srbije
Četvrtak
05.09.2019.
Modni franšizni brendovi čine gotovo četvrtinu (23,5 odsto) ukupnog broja franšiznih sistema koji posluju u Srbiji. Kakva je zastupljenost franšiza u drugim branšama?
 

Od ukupno 200 franšiza koje posluju na tržištu Srbije čak 47 je iz sveta mode, pokazuje najnovija Analiza tržišta franšiza kompanije PROFIT system.

U vrhu ove „liste“ po brojnosti se izdvajaju i franšize iz sektora usluga za individualne klijente, kao i gastronomije i ugostiteljstva.  – Dominacija modnih brendova ne iznenađuje, budući da mnoge kompanije svoju mrežu, ne samo u Srbiji, već i u svetu, šire isključivo putem franšize. U Srbiji je, pak, uobičajeno da jedna kompanija bude primalac nekoliko franšiza iz oblasti mode. Po pravilu, radi se o kompanijama s iskustvom, razvijenom logistikom i resursima. Najbolji primeri su Fashion Company, Sportina Group, Triple Jump, koji imaju bogat portfolio modnih franšiza – objašnjava Igor Bogojević, regionalni direktor kompanije PROFIT system.

Trgovina po branšama

Ukoliko posmatramo samo trgovinu, dominiraju, dakle, franšizni sistemi iz oblasti mode sa učešćem od 48 odsto, slede prodaja robe široke potrošnje sa 23 odsto, a zatim sektor prodaje kozmetike, nakita i poklona sa 12 odsto učešća.

Kada je reč o trgovini, strani sistemi apsolutno dominiraju te u svakoj od navedenih oblasti imaju veći broj franšiza od domaćih. Jedina branša gde ima neznatno više domaćih sistema je „kuća i dvorište“ u kojoj posluju svega tri franšize, od čega su dve iz Srbije.

Zanimljivo je da među 47 modnih franšiza, 15 brendova potiče iz Srbije. Nešto veći broj domaćih trgovačkih franšiza dolazi, pak, iz oblasti robe široke potrošnje, njih 10.

Usluge po branšama

Oblast usluga je „razuđenija“ te usluge za individualne klijente i gastronomija i ugostiteljstvo imaju sličan udeo, 25 odnosno 23 odsto učešća. Slede edukativne usluge sa učešćem od 16 odsto i turizam i hotelijerstvo sa 13 odsto.

I kod uslužnih delatnosti dominiraju strani sistemi u gotovo svim branšama, osim u gastronomiji i ugostiteljstvu gde su domaći sistemi neuporedivo brojniji. Naime, u Srbiji posluje 18 domaćih franšiznih sistema iz oblasti gastronomije i ugostiteljstva, a svega šest inostranih. Prilično velika disproporcija u odnosu stranih i domaćih sistema je i u oblasti usluga za individualne klijente, gde dominiraju strane franšize kojih je 19, dok je domaćih samo sedam.

Šta dominira kod domaćih sistema?

Iz svega navedenog nije teško uvideti da domaćih franšiza najviše ima u oblastima gastronomije i ugostiteljstva (23,4 odsto) i mode (19,5 odsto).

Posmatrajući segmentirano, u trgovini kod domaćih sistema dominira moda sa 44 odsto, sledi prodaja robe široke potrošnje sa 29 odsto i prodaja kozmetike, nakita i poklona sa 15 odsto.

Kod usluga, gastronomija i ugostiteljstvo zauzimaju udeo od 42 odsto, usluge za individualne klijente imaju udeo od 16 odsto, a edukativne usluge 14 odsto.

Šta dominira kod stranih sistema?

Među ukupno 123 strana franšizna sistema koja posluju u Srbiji, dominiraju modni brendovi sa učešćem od 26 odsto, dok usluge za individualne klijente zauzimaju udeo od 15,4 odsto.

Posmatrajući samo sektor trgovine, moda čini polovinu inostranih franšiza, roba široke potrošnje ima udeo od 19 odsto, a auto oprema i benzinske pumpe 14 odsto.

Kod uslužnih delanosti kod inostranih sistema trećinu zauzimaju usluge za individualne klijente (32%), edukativne usluge čine 17 odsto, a turizam i hotelijerstvo 14 odsto.


Sky Zone trampolina park zabava Jeff Platt
Vesna Lapčić
Novinar