Vrata otvorena za partnere
Kompanija Sunce Marinković, iako osnovana 2005, svoje korene proteže sve do 1929. Tada je Aleksandar Marinković osnovao malu porodičnu radionicu za izradu bravarije. Osnivač je bio poznati bravar – majstor vrhunskog zanata, kako svedoče njegovi potomci, čije ograde i danas krase grad na Lepenici i svedoče o dugoj tradiciji. Po simbolu sunca koji je postavljen na „kamenom mostu“ u centru Kragujevca, a koji je iskovan u radionici „Marinković“, kompanija je dobila ime po kome je danas poznata i van granica Srbije.
Zanat se prenosio sa kolena na koleno, kao svojevrsno porodično blago, i danas kompanijom rukovode naslednici Aleksandra Marinkovića, sin Ljubiša i unuci Dušan i Vladimir. Mala radionica, koja je zavisila od umešnosti ruku Aleksandra Marinkovića, izrasla je u kompaniju koja zapošljava oko sto radnika. Danas, „Sunce Marinković“ proizvodi spoljašnju stolariju od PVC profila, aluminijuma i kombinacije aluminijuma i drveta.
Pre desetak godina odlučili su da iskorače i da tržištu ponude partnerski sistem Pick&Go, ali i franšizu.
Miloš Janjić, zadužen za širenje mreže, kaže da se broj partnera povećava iz godine u godinu. Partnerski sistem podrazumeva da iskusni montažeri od njih naručuju proizvod i ugrađuju ga kod svojih kupaca. – Naši partneri su uglavnom ljudi koji su dugo u poslu, nekada su imali i svoju proizvodnju, ali usled visoke konkurencije pokazalo se da im je ovakav način saradnje isplativiji. Dakle, oni nalaze kupce, a od nas, po upitu, dobijaju proizvode po nešto povoljnijim cenama da bi sami kreirali krajnju ponudu za kupce. Mi im dajemo savet koja bi to krajnja cena mogla da bude, ali konačna odluka je svakako na njima. Kako raste njihov promet, tako raste i rabat koji im odobravamo. U tom odnosu oni garantuju za funkcionalnost, odnosno, ugradnju proizvoda, a „Sunce Marinković“ garantuje za svoj proizvod, u smislu da prozor neće kondezovati, da je boja postojana, da ručice funkcionišu i slično – objašnjava Janjić kako partnerski odnos funkcioniše.
Za ovaj korak su se odlučili zbog toga što većina kupaca traži objedinjenu uslugu – i proizvod i montažu, a proizvodni kapaciteti ove kragujevačke fabrike prevazilaze mogućnosti montaže. Stoga je ova saradnja dobitna kombinacija za sve u sistemu. Partnere imaju u mnogim gradovima u Srbiji: Beogradu, Lazarevcu, Mladenovcu, Svilajncu, Sevojnu, Zrenjaninu, Beški, Prijepolju... – Partnerima, na prvom mestu, dajemo kompletnu tehničku podršku, potrebne uzorke za prezentaciju profila i u određenoj vrednosti uzorke prozora i vrata, ukoliko su im potrebni za izložbene salone. U zavisinosti od prometa partnera, organizuju se i dodatne obuke u firmi na godišnjem nivou. Uslovi koje moraju da ispune partneri su da ostvare određene godišnje promete i da poseduju bar osnovno tehničko znanje u vezi sa stolarijom – objašnjava Janjić i dodaje da oni koji ostvare promet veći od 50.000 evra imaju teritorijalni ekskluzivitet do 10 kilometara.
Ovo je, međutim, najosnovniji oblik saradnje, a „Sunce Marinković“ zainteresovanima nudi i klasičnu franšiznu saradnju. To znači da primalac, praktično, ima lokal koji posluje pod brendom Sunce, dobija ekskluzivitet teritorije do 25 kilometara, kompletnu tehničku podršku, obuke i poslovno savetovanje, reklamni materijal i refundaciju marketinških troškova na lokalnom nivou. Izložbeni primerci stolarije davalac daje primaocu na revers, a u slučaju da ostvari određeni promet, mogu mu biti i poklonjeni. Uglavnom je, kako kaže Janjić, to stvar dogovora. Primalac franšize, takođe, dobija i softver u kom radi račune te njegova narudžbenica direktno stiže u proizvodnju.
S druge strane, od primaoca se očekuje da obezbedi lokal veličine oko 50 kvadrata. – Trenutno nemamo klasične franšizne partnere. Najveći problem je, zapravo, to što mi tražimo da partneri prodaju samo našu robu. Radili smo isključivo sa nemačkim profilima, a onda smo uvrstili i poljske koji su cenovno slični profilima iz Turske, ali su kvalitetniji. Uglavnom, partneri idu i traže tamo gde je najjeftinije bez obzira na kvalitet. Zato žele da rade sa više dobavljača, ne shvatajući da franšiznom saradnjom dobijaju mnogo više – svu podršku o kojoj smo govorili. Mi smo zaista za njih stalno na rasplaganju – kaže Janjić i dodaje da dosta proizvoda izvoze u inostranstvo i da je franšizni model posebno pogodan za širenje na inostranim tržištima.
„Sunce Marinković“ trenutno ima dva svoja salona u Beogradu, i po jedan u Aranđelovcu, Požarevcu, Jagodini i Kragujevcu.
POGLEDAJTE ČLANKE
Wood Mood Design, proizvođač dizajniranog nameštaja od punog drveta, ove godine proslavlja deset godina poslovanja. O nastanku kompanije i preduzetničkom putu razgovarali smo sa mladom kreatorkom ovog brenda.
Matis, proizvođač nameštaja iz Ivanjice, širi maloprodaju mrežu otvaranjem sopstvenih, ali i franšiznih prodavnica. Trenutno imaju sedam franšiznih radnji, a u planu je i proširenje mreže.
Azijski maloprodajni lanac KIODA planira da mrežu razvije i na tržištima Evrope. Na mapi razvoja nalaze se i zemlje ovog regiona.
KARE Design, nemački proizvođač dizajniranog nameštaja, uz pomoć svojih franšiznih partnera širi mrežu u regionu. Novi saloni nedavno su otvoreni u Dubrovniku i Tirani.
Duka je brend sa švedskim korenima, sinonim za prodavnice u kojima se može kupiti sve za opremanje i uređenje kuhinje. Osim posuđa, aparata i tekstila, Duka odnedavno nudi i franšizu.
NAJČITANIJE
VIVO shopping PARK u Jagodini biće završen na proleće 2014. Više od 30 brendova otvoriće svoje radnje.
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Poljska kompanija Czerwona Torebka je svom portfoliju dodala novi koncept - prodavnice za prodaju svežeg voća i povrća Povrtnjak (Warzywnik), koje širi franšizno.
Đorđi Zorzić je bio jedan od prvih primalaca Sara Fashion franšize. Pre deset godina je otvorio prvu radnju pod ovim brendom, danas ih ima pet. Kaže da je za uspeh potrebno – mnogo rada i ljubavi.
POPULARNO NA FORUMU
Svila i kadifa
Svidja mi se