Pažljivom analizom do odluke
Uprkos svim izazovima, ljudi često sanjaju o pokretanju sopstvenog biznisa. Zašto bi, u tom slučaju, trebalo da razmisle o kupovini franšize?
Pokretanje posla, generalno, zahteva mnogo snage, vremena i novca. Preduzetnik koji želi da razvija svoj biznis mora da uloži relativno velika sredstva, dok u mnogim slučajevima, uopšte ne može biti siguran da će investiciju vratiti u razumnom roku. Pristupanjem franšiznoj mreži, ovaj se rizik značajno smanjuje. Davaocu franšize je, zapravo, u interesu da njegovi franšizni partneri posluju profitabilno, jer jedino tako će od prodaje franšize imati dugoročnu korist. Zato, na primer, davalac franšize neće dopustiti da primalac pokrene posao na lošoj lokaciji, neće mu, u suštini, dopustiti da napravi greške koje je on možda, kao početnik, pravio. I to je, rekao bih, jedna od najvećih prednosti franšizne saradnje – primalac franšize ne mora da pravi početničke greške, budući da je davalac već sve to prošao i uspeo da ih savlada.
Ulazak u preduzetništvo i kupovina franšize menjaju život iz korena. Kako napraviti najbolji izbor?
Preduzetnik prvo treba da razmisli u kojoj oblasti želi da razvija posao. Naravno, treba da uzme u obzir šta mu se dopada, u čemu uživa, kakvo iskustvo ima, koje veštine poseduje, šta mu je „san“. Međutim, imajte na umu da se ovde radi o biznisu – nije presudna dobra ideja, već procena da li će posao u toj oblasti raditi ili ne. U najkraćem, morate biti sigurni da će proizvod ili usluga koje nudite biti traženi na vašem tržištu. Na kraju dana, cilj svakog preduzetnika je profit. Takođe, kad razmišlja o finansijama, preduzetnik treba da zna koliko „sme“ da uloži u biznis. Nije pametno investirati novac koji niste spremni da izgubite. Zato, pre nego što pokrenete biznis, ostavite nešto i u rezervi. Zapamtite, uzimanje franšize smanjuje rizik od neuspeha, ali ga ne uklanja u potpunosti.
Koliko je važno „ime“, brend pod kojim ćete raditi kad kupite franšizu? Možemo li reći da je to potreban, ali ne i dovoljan uslov za uspeh?
Tako je. Mnogo kriterijuma treba uzeti u obzir kad birate franšizu. Uz već pomenute preduslove – odrediti šta želite da radite i koliko novca možete da uložite – treba pažljivo i uporediti ponudu. Situacija na tržištu franšiza je takva da u okviru jedne branše uvek postoji bar nekoliko kompanija i sistema koji nude franšizu. Mnogi od njih se oglašavaju i detaljno predstavljaju svoje franšizne pakete na specijalizovanim portalima o franšizingu. Dakle, možemo reći da je jedan od najboljih načina da odaberete franšize – upoređivanje. Proučite kakvi su uslovi saradnje svakog od sistema, šta davaoci franšize nude, a šta očekuju od vas kao primaoca. Obratite pažnju na to koliko dugo kompanija postoji na tržištu, koliko ima sopstvenih, a koliko franšiznih poslovnica. Sve u svemu, potreban je mali istraživački rad. Pronađite što više informacija o brendovima koji vas zanimaju – pretražite po časopisima, internetu, proučite poslovne forume.
Ovo su, ipak, samo zvanično dostupni podaci. Da li je moguće sagledati sistem i „iznutra“?
Postojeći primaoci franšize su, zapravo, vrlo važan izvor informacija. Možda nije zgoreg otići u neku franšiznu poslovnicu i zamoliti vlasnika za kratak razgovor. Ako naiđete na osobu koja je predusretljiva i raspoložena za razgovor, dobićete puno korisnih informacija. Čak i ako postoje aspekti o kojima ne bi smela da priča, barem će vam reći što joj se u tom sistemu dopada i kakva je, generalno, komunikacija i odnos s davaocem franšize. U svakom slučaju, dobićete informacije koje davalac možda ne bi tako lako podelio s vama.
Šta još preporučujete?
Kad dođe do prvih koraka u saradnji, sastanka i razgovora, vrlo je važan i utisak koji predstavnici franšize ostave na vas. Iako, naravno, odluku ne treba donositi na osnovu utiska, ne treba ni potceniti taj osećaj. Instinkt ponekad nepogrešivo određuje ima li smisla raditi s nekom osobom ili ne. Najzad, pre nego što pristanete na saradnju, treba pomno analizirati dokumente koje će vam davalac franšize dati na uvid. Pri tom, dobar je znak ako davalac franšize daje ugovor ili biznis plan na analizu bez ikakve zadrške – jer se tako radi u ozbiljnim, reputabilnim sistemima. Primalac, i pored toga, može da potraži pomoć advokata ili franšiznog konsultanta, koji bi mu pomogli da pravilno protumači uslove ugovora ili dali korisne sugestije.
POGLEDAJTE ČLANKE
Kako se od pilećih krilaca može napraviti dobar i profitabilan ugostiteljski biznis, a samim tim i perspektivna franšiza, objašnjava Zoran Videnović, vlasnik koncepta „Krilca i Pivce“ iz Niša
Šta je potrebno i ko može postati primalac franšize centra za neurometrijsko testiranje Verbatoria, otkriva Kenan Begić, suvlasnik kompanije Solution Lab
„Moć franšiznog poslovanja? Postoje procedure, nema mnogo otvorenih pitanja, sve je pokriveno upustvima koja su nastala na osnovu našeg iskustva“, kaže Ivan Stanimirović, suvlasnik Kliker IT centra za decu
Nakon što se povukao iz profesionalnog sporta, jedan od najuspešnijih slovačkih tenisera Kamil Čapkovič postao je primalac franšize McDonald‘s-a. Šta ga je privuklo ovom brendu?
DepilConcept, sistem za epilaciju, depilaciju i tretmane fototerapije, nastavlja da širi mrežu u Srbiji. Kakvi su planovi i koje se nove mogućnosti nude budućim partnerima, otkriva Nemanja Nikodijević, primalac master franšize
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
Finansijski model franšiznog koncepta treba da jezikom brojeva opiše sve investicije, prihode, rashode i dobit za davaoca i primaoca franšize. Kako ga načiniti i kakvu korist donosi stranama u franšiznom odnosu?
Autentični grčki koncept Kralj Coffee – Donuts & Snacks posluje više od godinu dana u Srbiji, a odnedavno nudi i franšizu.
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.