Pažljivom analizom do odluke

Zašto franšiza? / Preduzetnik koji želi da razvija svoj biznis mora da uloži relativno velika sredstva, dok u mnogim slučajevima, uopšte ne može biti siguran da će investiciju vratiti u razumnom roku. Pristupanjem franšiznoj mreži, ovaj se rizik značajno smanjuje.
Ponedeljak
25.11.2019.
Broj franšiza na tržištu polako, ali neprestano raste. Ključno pitanje je kako odabrati pravu, a dobre savete daje Marek Halfar, regionalni direktor konsultantske kuće PROFIT system Češka
 

Uprkos svim izazovima, ljudi često sanjaju o pokretanju sopstvenog biznisa. Zašto bi, u tom slučaju, trebalo da razmisle o kupovini franšize?

Pokretanje posla, generalno, zahteva mnogo snage, vremena i novca. Preduzetnik koji želi da razvija svoj biznis mora da uloži relativno velika sredstva, dok u mnogim slučajevima, uopšte ne može biti siguran da će investiciju vratiti u razumnom roku. Pristupanjem franšiznoj mreži, ovaj se rizik značajno smanjuje. Davaocu franšize je, zapravo, u interesu da njegovi franšizni partneri posluju profitabilno, jer jedino tako će od prodaje franšize imati dugoročnu korist. Zato, na primer, davalac franšize neće dopustiti da primalac pokrene posao na lošoj lokaciji, neće mu, u suštini, dopustiti da napravi greške koje je on možda, kao početnik, pravio. I to je, rekao bih, jedna od najvećih prednosti franšizne saradnje – primalac franšize ne mora da pravi početničke greške, budući da je davalac već sve to prošao i uspeo da ih savlada.

Ulazak u preduzetništvo i kupovina franšize menjaju život iz korena. Kako napraviti najbolji izbor?

Preduzetnik prvo treba da razmisli u kojoj oblasti želi da razvija posao. Naravno, treba da uzme u obzir šta mu se dopada, u čemu uživa, kakvo iskustvo ima, koje veštine poseduje, šta mu je „san“. Međutim, imajte na umu da se ovde radi o biznisu – nije presudna dobra ideja, već procena da li će posao u toj oblasti raditi ili ne. U najkraćem, morate biti sigurni da će proizvod ili usluga koje nudite biti traženi na vašem tržištu. Na kraju dana, cilj svakog preduzetnika je profit. Takođe, kad razmišlja o finansijama, preduzetnik treba da zna koliko „sme“ da uloži u biznis. Nije pametno investirati novac koji niste spremni da izgubite. Zato, pre nego što pokrenete biznis, ostavite nešto i u rezervi. Zapamtite, uzimanje franšize smanjuje rizik od neuspeha, ali ga ne uklanja u potpunosti.

Koliko je važno „ime“, brend pod kojim ćete raditi kad kupite franšizu? Možemo li reći da je to potreban, ali ne i dovoljan uslov za uspeh?

Tako je. Mnogo kriterijuma treba uzeti u obzir kad birate franšizu. Uz već pomenute preduslove – odrediti šta želite da radite i koliko novca možete da uložite – treba pažljivo i uporediti ponudu. Situacija na tržištu franšiza je takva da u okviru jedne branše uvek postoji bar nekoliko kompanija i sistema koji nude franšizu. Mnogi od njih se oglašavaju i detaljno predstavljaju svoje franšizne pakete na specijalizovanim portalima o franšizingu. Dakle, možemo reći da je jedan od najboljih načina da odaberete franšize – upoređivanje. Proučite kakvi su uslovi saradnje svakog od sistema, šta davaoci franšize nude, a šta očekuju od vas kao primaoca. Obratite pažnju na to koliko dugo kompanija postoji na tržištu, koliko ima sopstvenih, a koliko franšiznih poslovnica. Sve u svemu, potreban je mali istraživački rad. Pronađite što više informacija o brendovima koji vas zanimaju – pretražite po časopisima, internetu, proučite poslovne forume.

Ovo su, ipak, samo zvanično dostupni podaci. Da li je moguće sagledati sistem i „iznutra“?

Postojeći primaoci franšize su, zapravo, vrlo važan izvor informacija. Možda nije zgoreg otići u neku franšiznu poslovnicu i zamoliti vlasnika za kratak razgovor. Ako naiđete na osobu koja je predusretljiva i raspoložena za razgovor, dobićete puno korisnih informacija. Čak i ako postoje aspekti o kojima ne bi smela da priča, barem će vam reći što joj se u tom sistemu dopada i kakva je, generalno, komunikacija i odnos s davaocem franšize. U svakom slučaju, dobićete informacije koje davalac možda ne bi tako lako podelio s vama.

Šta još preporučujete?

Kad dođe do prvih koraka u saradnji, sastanka i razgovora, vrlo je važan i utisak koji predstavnici franšize ostave na vas. Iako, naravno, odluku ne treba donositi na osnovu utiska, ne treba ni potceniti taj osećaj. Instinkt ponekad nepogrešivo određuje ima li smisla raditi s nekom osobom ili ne. Najzad, pre nego što pristanete na saradnju, treba pomno analizirati dokumente koje će vam davalac franšize dati na uvid. Pri tom, dobar je znak ako davalac franšize daje ugovor ili biznis plan na analizu bez ikakve zadrške – jer se tako radi u ozbiljnim, reputabilnim sistemima. Primalac, i pored toga, može da potraži pomoć advokata ili franšiznog konsultanta, koji bi mu pomogli da pravilno protumači uslove ugovora ili dali korisne sugestije.


Marek Halfar, regionalni direktor konsultantske kuće PROFIT system Češka / „Kad razmišlja o finansijama, preduzetnik treba da zna koliko „sme“ da uloži u biznis. Nije pametno investirati novac koji niste spremni da izgubite. Zato, pre nego što pokrenete biznis, ostavite nešto i u rezervi. Zapamtite, uzimanje franšize smanjuje rizik od neuspeha, ali ga ne uklanja u potpunosti.“