Ceniti originalnost, ali i pravila igre
Kako biste opisali tržište franšiza u Češkoj?
Ako bi trebalo da ga opišem u jednoj reči, rekla bih – dinamično. Dobra stvar je što se svake godine pojavi po nekoliko koncepata koji imaju snage i potencijala da prerastu u ozbiljne franšizne sisteme. Mnogi od njih brzo reaguju na aktuelne trendove i dobro uočavaju nove potrebe kupaca i korisnika, što u velikoj meri pozitivno utiče i na poslovanje njihovih primalaca franšize. Drugi fenomen koji primećujemo, i koji nije toliko neobičan, jeste porast broja franšiznih sistema iz Slovačke koji žele da šire svoje poslovanje, ne samo na domaćem tržištu, već i na tržištu Češke.
Češka je, u principu, poželjno tržište za mnoge strane franšize?
Da, što se tiče stranih sistema, Češka je još uvek jedan od njihovih glavnih ciljeva kad dođe do širenja poslovanja u regionu Centralne i Istočne Evrope. Za mene je to vrlo pozitivan fenomen, jer to znači da se poslovno okruženje, 30 godina posle Plišane revolucije, doživljava kao stabilno i otvoreno za nove mogućnosti. Mislim da je to u ovom trenutku jako dobra vest, budući da reč „kriza“ ponovo odjekuje sa svih strana. Upravo ulazak novih igrača može da pomogne u vremenu kad se očekuju masovna otpuštanja zbog uticaja krize na proizvođački sektor. Ne samo što će novi sistemi otvoriti nove poslovnice i stvoriti radna mesta, već bi franšizing, za neke od tih ljudi, mogao biti odgovor na pitanje kako da promene svoju budućnost. Oni, naime, dobijaju mogućnost da pokrenu sopstveni biznis, i to uz podršku i znanje snažnog partnera.
Koji brendovi su u najvećoj meri zainteresovani za ulazak na tržište? Iz kojih branši?
Što se branši tiče, ponuda je zaista raznovrsna. Mogli bismo, ipak, reći da su najzastupljenije franšize iz sveta mode, edukacije i gastronomije. Kao što je to uobičajena praksa, pojedini franšizni sistemi ulaze na tržište tako što traže primaoca master franšize – jednog partnera koji bi preuzeo ulogu davaoca franšize i bio bi zadužen za razvoj mreže na čitavoj teritoriji države, dok drugi sistemi traže pojedinačne primaoce franšize, preduzetnike koji bi bili krajnji korisnici licence. Za razvoj u Češkoj zainteresovani su, primera radi, poljski edukativni koncepti Coders Lab, Edukido i Coding Giants, kanadski Maple Bear, portugalski lanac estetskih centara DepilConcept i Body Concept, bugarski brend odela šivenih po meri Brutale te gastronomski barovi iz Letonije Easy Beer i Easy Wine, a tu je i američki sistem Signal 88 Security, specijazovan za usluge obezbeđenja. Primetićete da su sve ovo, zapravo, sistemi koji traže franšizne partnere u gotovo svim zemljama Srednje i Jugoistočne Evrope.
Možete li otkriti koje branše, odnosno, franšizni sistemi postižu najveći rast?
Ne može se sa sigurnošću reći u koju bi to oblast trebalo uložiti da biste imali zagarantovan profit. Želim da istaknem da franšizno poslovanje može uspeti u gotovo svakoj branši ako odaberete pravi koncept. To je, zapravo, najvažnija stvar koju treba da uzemete u obzir pri kupovini franšize. U Češkoj je gastronomija tradicionalno najpopularnija franšizna delatnost. S druge strane, edukacija se pokazala kao sektor koji obećava, i ne samo u domenu škola stranih jezika, kao što je to bio slučaj do sada. One su, da kažemo, i dalje popularne franšize, ali danas na tržištu postoje brendovi koji se, recimo, fokusiraju na predškolsko obrazovanje, ali i na organizovanje kurseva koji će polaznicima povećati šanse za pronalaženje posla na savremenom tržištu rada. Mislim, pre svega, na škole programiranja.
Šta biste rekli, šta je ključno za uspeh u franšiznom biznisu?
Odgovor na ovo pitanje zavisi od tačke gledišta.
S gledišta davaoca franšize, vlasnika koncepta, franšiza je održiv model koji je ustrojen tako da funkcioniše na brojnim drugim lokacijama, bez ličnog prisustva i angažovanja davaoca. Veliku ulogu u uspehu franšize igra originalnost koncepta, koja utiče na „sud“ krajnjih kupaca i korisnika, ali isto tako, a što je u određenoj fazi razvoja vrlo važno, i onih koji su zainteresovani za kupovinu franšize. Dakle, veće šanse za uspeh imaju brendovi i sistemi koji na tržište donesu nove, ali proverene proizvode ili usluge, to jest, oni koji ponude ili rade nešto drugačije.
Da bi, s druge strane, primalac franšize uspeo, ključno je da pažljivo odabere brend za koji će vezati svoju poslovnu budućnost. Pre svega, treba da razmotri da li je franšizno poslovanje uopšte za njega, da li je voljan i može li se pridržavati pravila koja je neko drugi postavio. Ako može, od primaoca franšize se onda očekuje da prihvati pravila sistema, dosledno primenjuje preneti know-how i sledi savete i preporuke davaoca franšize. Za primaoca franšize će biti gubljenje vremena ako se upusti u smišljanje već izmišljenih ideja. Zadatak primaoca nije da menja pravila igre koja je na početku saradnje prihvatio. On može da razgovara s davaocem, podeli svoje iskustvo, ali treba da zna da davalac ima podjednako snažan interes da primalac franšize uspe. Davalac, stoga, neće dopustiti da primalac pravi greške koje je i sam, u zametku poslovanja, pravio. I to je, rekla bih, jedna od najvećih prednosti koju donosi franšizno poslovanje.
Ko je, u tom slučaju, „idealan“ primalac franšize?
Franšizing nije za svakoga. Ako ste osoba koja voli da stvara nove stvari, kreativni ste i uvek idete za sopstvenim vizijama, poslovanje u sistemu franšizinga možda i nije za vas. Ponoviću, kad postanete primalac franšize, vi pristajete da sledite neka unapred određena pravila. Ta spremnost je vrlo često i ključna kad davalac određuje kome će da ponudi franšizu.
POGLEDAJTE ČLANKE
Kako se od pilećih krilaca može napraviti dobar i profitabilan ugostiteljski biznis, a samim tim i perspektivna franšiza, objašnjava Zoran Videnović, vlasnik koncepta „Krilca i Pivce“ iz Niša
Šta je potrebno i ko može postati primalac franšize centra za neurometrijsko testiranje Verbatoria, otkriva Kenan Begić, suvlasnik kompanije Solution Lab
„Moć franšiznog poslovanja? Postoje procedure, nema mnogo otvorenih pitanja, sve je pokriveno upustvima koja su nastala na osnovu našeg iskustva“, kaže Ivan Stanimirović, suvlasnik Kliker IT centra za decu
Nakon što se povukao iz profesionalnog sporta, jedan od najuspešnijih slovačkih tenisera Kamil Čapkovič postao je primalac franšize McDonald‘s-a. Šta ga je privuklo ovom brendu?
DepilConcept, sistem za epilaciju, depilaciju i tretmane fototerapije, nastavlja da širi mrežu u Srbiji. Kakvi su planovi i koje se nove mogućnosti nude budućim partnerima, otkriva Nemanja Nikodijević, primalac master franšize
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
Finansijski model franšiznog koncepta treba da jezikom brojeva opiše sve investicije, prihode, rashode i dobit za davaoca i primaoca franšize. Kako ga načiniti i kakvu korist donosi stranama u franšiznom odnosu?
Autentični grčki koncept Kralj Coffee – Donuts & Snacks posluje više od godinu dana u Srbiji, a odnedavno nudi i franšizu.
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.