Ceniti originalnost, ali i pravila igre

Lenka Novakova, franšizni konsultant kompanije PROFIT system u Češkoj
Lenka Novakova, franšizni konsultant kompanije PROFIT system u Češkoj / „Da bi primalac franšize uspeo, ključno je da pažljivo odabere brend za koji će vezati svoju poslovnu budućnost. Pre svega, treba da razmotri da li je franšizno poslovanje uopšte za njega, da li je voljan i može li se pridržavati pravila koja je neko drugi postavio.“
Sreda
26.02.2020.
Šta je ključno za uspeh u franšiznom biznisu, koji su branše popularne, a koje obećavaju te kakvo je tržište franšiza u Češkoj, otkriva Lenka Novakova, franšizni konsultant PROFIT system-a
 

Kako biste opisali tržište franšiza u Češkoj?

Ako bi trebalo da ga opišem u jednoj reči, rekla bih – dinamično. Dobra stvar je što se svake godine pojavi po nekoliko koncepata koji imaju snage i potencijala da prerastu u ozbiljne franšizne sisteme. Mnogi od njih brzo reaguju na aktuelne trendove i dobro uočavaju nove potrebe kupaca i korisnika, što u velikoj meri pozitivno utiče i na poslovanje njihovih primalaca franšize. Drugi fenomen koji primećujemo, i koji nije toliko neobičan, jeste porast broja franšiznih sistema iz Slovačke koji žele da šire svoje poslovanje, ne samo na domaćem tržištu, već i na tržištu Češke.

Češka je, u principu, poželjno tržište za mnoge strane franšize?

Da, što se tiče stranih sistema, Češka je još uvek jedan od njihovih glavnih ciljeva kad dođe do širenja poslovanja u regionu Centralne i Istočne Evrope. Za mene je to vrlo pozitivan fenomen, jer to znači da se poslovno okruženje, 30 godina posle Plišane revolucije, doživljava kao stabilno i otvoreno za nove mogućnosti. Mislim da je to u ovom trenutku jako dobra vest, budući da reč „kriza“ ponovo odjekuje sa svih strana. Upravo ulazak novih igrača može da pomogne u vremenu kad se očekuju masovna otpuštanja zbog uticaja krize na proizvođački sektor. Ne samo što će novi sistemi otvoriti nove poslovnice i stvoriti radna mesta, već bi franšizing, za neke od tih ljudi, mogao biti odgovor na pitanje kako da promene svoju budućnost. Oni, naime, dobijaju mogućnost da pokrenu sopstveni biznis, i to uz podršku i znanje snažnog partnera.

Koji brendovi su u najvećoj meri zainteresovani za ulazak na tržište? Iz kojih branši?

Što se branši tiče, ponuda je zaista raznovrsna. Mogli bismo, ipak, reći da su najzastupljenije franšize iz sveta mode, edukacije i gastronomije. Kao što je to uobičajena praksa, pojedini franšizni sistemi ulaze na tržište tako što traže primaoca master franšize – jednog partnera koji bi preuzeo ulogu davaoca franšize i bio bi zadužen za razvoj mreže na čitavoj teritoriji države, dok drugi sistemi traže pojedinačne primaoce franšize, preduzetnike koji bi bili krajnji korisnici licence. Za razvoj u Češkoj zainteresovani su, primera radi, poljski edukativni koncepti Coders Lab, Edukido i Coding Giants, kanadski Maple Bear, portugalski lanac estetskih centara DepilConcept i Body Concept, bugarski brend odela šivenih po meri Brutale te gastronomski barovi iz Letonije Easy Beer i Easy Wine, a tu je i američki sistem Signal 88 Security, specijazovan za usluge obezbeđenja. Primetićete da su sve ovo, zapravo, sistemi koji traže franšizne partnere u gotovo svim zemljama Srednje i Jugoistočne Evrope.

Možete li otkriti koje branše, odnosno, franšizni sistemi postižu najveći rast?

Ne može se sa sigurnošću reći u koju bi to oblast trebalo uložiti da biste imali zagarantovan profit. Želim da istaknem da franšizno poslovanje može uspeti u gotovo svakoj branši ako odaberete pravi koncept. To je, zapravo, najvažnija stvar koju treba da uzemete u obzir pri kupovini franšize. U Češkoj je gastronomija tradicionalno najpopularnija franšizna delatnost. S druge strane, edukacija se pokazala kao sektor koji obećava, i ne samo u domenu škola stranih jezika, kao što je to bio slučaj do sada. One su, da kažemo, i dalje popularne franšize, ali danas na tržištu postoje brendovi koji se, recimo, fokusiraju na predškolsko obrazovanje, ali i na organizovanje kurseva koji će polaznicima povećati šanse za pronalaženje posla na savremenom tržištu rada. Mislim, pre svega, na škole programiranja.

Šta biste rekli, šta je ključno za uspeh u franšiznom biznisu?

Odgovor na ovo pitanje zavisi od tačke gledišta.

S gledišta davaoca franšize, vlasnika koncepta, franšiza je održiv model koji je ustrojen tako da funkcioniše na brojnim drugim lokacijama, bez ličnog prisustva i angažovanja davaoca. Veliku ulogu u uspehu franšize igra originalnost koncepta, koja utiče na „sud“ krajnjih kupaca i korisnika, ali isto tako, a što je u određenoj fazi razvoja vrlo važno, i onih koji su zainteresovani za kupovinu franšize. Dakle, veće šanse za uspeh imaju brendovi i sistemi koji na tržište donesu nove, ali proverene proizvode ili usluge, to jest, oni koji ponude ili rade nešto drugačije.

Da bi, s druge strane, primalac franšize uspeo, ključno je da pažljivo odabere brend za koji će vezati svoju poslovnu budućnost. Pre svega, treba da razmotri da li je franšizno poslovanje uopšte za njega, da li je voljan i može li se pridržavati pravila koja je neko drugi postavio. Ako može, od primaoca franšize se onda očekuje da prihvati pravila sistema, dosledno primenjuje preneti know-how i sledi savete i preporuke davaoca franšize. Za primaoca franšize će biti gubljenje vremena ako se upusti u smišljanje već izmišljenih ideja. Zadatak primaoca nije da menja pravila igre koja je na početku saradnje prihvatio. On može da razgovara s davaocem, podeli svoje iskustvo, ali treba da zna da davalac ima podjednako snažan interes da primalac franšize uspe. Davalac, stoga, neće dopustiti da primalac pravi greške koje je i sam, u zametku poslovanja, pravio. I to je, rekla bih, jedna od najvećih prednosti koju donosi franšizno poslovanje.

Ko je, u tom slučaju, idealan primalac franšize? 

Franšizing nije za svakoga. Ako ste osoba koja voli da stvara nove stvari, kreativni ste i uvek idete za sopstvenim vizijama, poslovanje u sistemu franšizinga možda i nije za vas. Ponoviću, kad postanete primalac franšize, vi pristajete da sledite neka unapred određena pravila. Ta spremnost je vrlo često i ključna kad davalac određuje kome će da ponudi franšizu.