Zajedničkim snagama

Transfer znanja i tehnologije između davaoca i primaoca franšize - bez čega se franšizni odnos ne može ni zamisliti - podjednako podstiče i prenos inovacija i kulture preduzetništva - ne samo unutar granica jedne zemlje, nego između zemalja i kultura sveta.
(Na slici: Ljiljana Kukec, Hrvatska asocijacija za franšizno poslovanje i Toke Allentoft, Franchise Denmark)
Utorak
07.05.2013.
Prvo godišnje zasedanje Svetskog franšiznog veća održano je u Bejrutu od 15. do 18. aprila. Usvojena je zajednička Deklaracija za promociju i unapređenje franšizinga.
 

Prvo godišnje okupljanje članica Svetskog franšiznog veća (World Franchise Council) održano je ove godine u Bejrutu, od 15. do 18. aprila. Domaćin zasedanja je bila Libanska franšizna asocijacija, koja je paraleleno organizovala i nacionalni „događaj godine“ iz oblasti franšizinga - BIFEX (Beirut International Franchise Forum and Exhibition).

Veće je okupilo 20 (od 46) svojih članica, a zasedanju je prisustvovala i Hrvatska asocijacija za franšizno poslovanje, koju je predstavljala mr Ljiljana Kukec, predsednica asocijacije. Pored protokolarnih aktivnosti, okupljanje Veća u Bejrutu je, zapravo, obeležilo usvajanje tzv. Bejrutske franšizne deklaracije (Beirut Franchise Declaration), dokumenta koji je detaljno predstavio „zajedničku viziju članica Veća o važnosti franšizinga u promociji preduzetništva, širenju mogućnosti i bogatstva“.

Potpisnici Deklaracije su, naime, pošli od činjenice da franšizing znatno smanjuje stepen neuspešnosti pri pokretanju posla, jer primalac franšize prihvata već proveren i razrađen sistem poslovanja. Samim tim, franšizing je postao moćno sredstvo za razvoj malih i srednjih preduzeća, ali i one vrste biznisa koje je moguće voditi „od kuće“. S druge strane, postao je i odličan način za privlačenje novih preduzetnika i banaka, koje, u ovom slučaju, mnogo lakše odobravaju kredite ili garancije za pokretanje posla.

Deklaracija, takođe, potvrđuje da franšizni model poslovanja utiče na stvaranje novih radnih mesta i smanjenje opšte stope nezaposlenosti. Pored toga, transfer znanja i tehnologije između davaoca i primaoca franšize - bez čega se franšizni odnos ne može ni zamisliti - podjednako podstiče i prenos inovacija i kulture preduzetništva - i to ne samo unutar granica jedne zemlje, nego između zemalja i kultura sveta, što je činjenica od šireg društvenog značaja. Franšizing, najzad, omogućava da se razvoj iz velikih gradova premesti i u male gradove i ruralna područja, koji će kroz preko potrebnu pomoć i asistenciju uspešnih sistema doći do novih poslovnih mogućnosti i bogatstva.

Vođeni ovim činjenicama, potpisnici Deklaracije su postavili i precizne ciljeve koje će ispuniti - obavezali su se da će otvorenom međusobnom saradnjom i nesebičnim deljenjem informacija i znanja, uticati na lokalne vlasti i sve druge relevantne institucije (banke, konsultantske kuće, univerzitete, međunarodne i lokalne investicione fondove) da ulažu u razvoj i unapređenje franšizinga. To podrazumeva i uvođenje poreskih olakšica za pokretanje posla i odobravanje bankarskih garancija, ali i pokretanje specijalnih programa i kurseva na fakultetima i višim školama, koji bi edukovali buduće stručnjake za rad u franšiznom sektoru.

Najzad, sama činjenica da se franšizing pokazao kao jedan od najdelotvornijih rešenja u borbi protiv ekonomske krize, potpisnici Deklaracije su ovaj podatak uzeli kao razlog više da se pomenute institucije aktivnije založe za afirmaciju franšiznog poslovanja.

Deklaraciju su usvojile i potpisale sve članice Svetskog franšiznog veća koje su prisustvovale zasedanju u Bejrutu: Franchise Council of Australia, Brazilian Franchise Association, Croatian Franchise Association, Franchise Denmark, Egyptian Franchise Dev. Association, European Franchise Federation, Federation Francaise da le Franchise, German Franchise Association, Greek Franchise Association, Nederlandse Franchise Vereniging, Franchising Association of India, AIF Italy, Malaysian Franchise Association, Mexican Franchise Association, Franchise Assn of New Zealand, Franchising & Licencing Association of Singapore, ACFPT, Turkish Franchise Association, Lebanese Franchise Association.