Rast prodaje, ali manje franšiza

Brendovi Zara, Bershka, Stradivarius, Oysho, Massimo Dutti, Pull&Bear, Uterque ostvarili su zajedno prošle godine dobre poslovne rezultate, pokazuje poslednji finansijski izveštaj španske kompanije Inditex, vlasnika pomenutih brendova. Neto prihod od prodaje u prošloj godini je dostigao 16,7 milijardi evra, što je pet posto više nego u 2012.
Kompanija je, pored toga, otvorila 8.000 novih radnih mesta, a pod njihovim krovom danas radi više od 125.000 zaposlenih u 87 zemalja, objavljeno je u zvaničnom saopštenju. Kako se navodi, grupa je tokom prošle godine investirala 1,2 milijarde evra u renoviranje i proširenje postojećih, ali i otvaranje novih radnji. Samo tokom prošle godine otvorili su 331 radnju, tako da sada u mreži imaju 6.340 radnji. Kompanija, međutim, najavljuje da će ove godine investicije biti još veće (1,35 milijardi evra) i planiraju da otvore 500 novih radnji širom sveta.
Zanimljivo je da je kompanija u poslednjih nekoliko godina veliki broj franšiznih radnji vratila u svoje vlasništvo. Kako navode, cilj im je da na što više tržišta posluju direktno. Tako je početkom prošle godine Inditex preuzeo brend Zara u Finskoj i počeo direktno da vodi četiri radnje koliko ih trenutno ima u toj zemlji. Godinu dana ranije preuzeli su sve radnje Massimo Dutti u Portugalu i Belgiji, koje su do tada poslovale kao franšize. Isto je učinjeno 2011. u Srbiji kada je Inditex od tadašnjeg primaoca franšize poznatih španskih brendova – Delta sporta - preuzeo franšizu. Te godine preuzeli su franšize i u Kazahstanu.
S druge strane, kompanija je, na primer, prošle godine produžila franšizni ugovor sa Apranga Group-om – kompanijom koja je primalac franšize španskih brendova za baltičke zemlje. Ugovor je produžen do 2016. godine.
Kako kažu u kompaniji, u manjim i kulturno drugačijim zemljama brendovi se šire putem franšize. Osnovna karakteristika Inditex franšiznog modela je, kako navode, da se radnjama u franšizi upravlja potpuno isto kao i u prodavnicama čiji su oni vlasnici i to u pogledu proizvoda, ljudskih resursa, obuke, izgleda izloga, dizajna enterijera. Na kraju 2012. pod brendovima Inditexa poslovale su 763 franšizne radnje.
Franšizing, izgleda, nije deo sveobuhvatne korporativne strategije Inditex Grupe, a to potvrđuje i izveštaj konsultantske kompanije Bridges Consulting, objavljen u aprilu prošle godine. U izveštaju se kaže da kompanija franšize najčešće pokreće u onim zemljama gde nije moguće prisustvo stranog vlasništva, kao što je slučaj u zemljama Bliskog istoka. Trenutno 12 odsto od ukupnog broja radnji čine franšize koje su u fiskalnoj 2011/2012. generisale 14 odsto prodaje na globalnom nivou.
POGLEDAJTE ČLANKE

Brend Esotiq & Henderson planira da uđe na tržište Srbije. Šta je potrebno za otvaranje franšizne radnje?
Turski maloprodajni lanac FLO planira da do 2023. učetvorostruči broj franšiznih prodavnica širom sveta. Na franšiznoj mapi su i zemlje ovog regiona.
Turski modni brend LOFT već 30 godina uspešno posluje na izuzetno konkurentnom tržištu proizvodnje i prodaje tekstilnih proizvoda. Sada su spremni za širenje u Evropi, a franšizne partnere traže i u Srbiji.
Tvorci poljske modne marke Lekko pronašli su jedinstvenu nišu i kreirali filtrirajuće šalove. Potražnja je i tokom ove epidemiološke krize porasla, najviše zbog preporuke da se na javnim mestima pokrivaju usta i nos.
Modna industrija je takođe pogođena epidemiološkom krizom, posebno od trenutka zatvaranja tržnih centara. Kako se u Srbiji posluje u novim okolnostima?
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
POPULARNO NA FORUMU
Franšiza u second-hand radnji
Postovani, na koji nacin bih mogla da se informisem o kupovini fransize? Hvala
Franšiza u second-hand dućanu
Postovani, na koji nacin bih ogla da se informisem o kupovini fransize? Hvala
Rast prodaje, ali manje franšiza
da li Zara planira otvaranje u Zrenjaninu ?
Franšiza u second-hand radnji
Poštovana Zainteresovana sam za ovu franšizu. Kako stupiti u kontakt sa davaocem franšize.
Benetton menja strategiju
Vrlo zanimljivo
Na korak do jeftine obuće
Zivim i radim u Canadi vec 20 godina.I teresuje me da li je kompanija zainteresovana za otcaranje radnje u Torontu Canada Ontario podrucije?Hvala
Uspešna godina za Conte of Florence
Svidza mi se
Nova modna franšiza
Postovani BJN, Nedavno sam saznala za brend "GOOSE",koji u svom programu ima prelepu deciju garderobu,koja nema u mom gradu.Izmedju ostalog Vam je u planu da jedan ovakav...