Odoleti krizi uz franšizu

Radomir Jović
Pre 17 godina Radomir Jović je otvorio butik sportske opreme Klub Mode u Prokuplju. Sarađivao je, kako kaže, sa mnogo distributera, najviše sa kompanijom Delta Sport. Pre četiri godine se, međutim, upoznao sa predstavnicima kompanije Sport Vision i odlučio da pristupi jednom od najvećih sportskih maloprodajnih lanaca u regionu. – Video sam da možemo da napravimo dobru saradnju. Njihovi zahtevi nisu veliki, a pogodnosti koje daju nam odgovaraju – kaže Jović.
Naime, kao primalac franšize Jović je u obavezi da robu naručuje isključivo od kompanije Sport Vision. Radnja je uređena u potpunosti po standardima davaoca franšize koji su pomagali i u opremanju radnje. – Njihovi stručnjaci su prilikom pripreme radnje došli da pomognu da uredimo enterijer. I danas nas savetuju kako da izlažemo robu, a s vremena na vreme u centrali se organizuju prezentacije robe i sastanci tokom kojih nam davalac franšize pomaže u izboru asortimana – kaže Jović.
Ugovor potpisuju jednom godišnje. Ugovorom su Joviću obezbeđeni posebni popusti (rabati) ukoliko naručuje određenu količinu robe i plaća na vreme. – Ulazak u franšizni sistem mi je mnogo olakšao poslovanje jer ne lutam od jednog do drugog distributera. Ranije sam zbog toga što poručujem robu od više kompanija imao i problema prilikom nabavke, pri tom sam mnogo češće morao da putujem na sastanke, što je samo stvaralo dodatne troškove – objašnjava on.
U Prokuplju su nedavno dobili konkurenciju pošto se otvorila još jedna sportska radnja, ali, kako kaže, prava konkurencija je u Nišu koji je udaljen svega 30 kilometara. – Naši potrošači su uglavnom mlađi ljudi. Oni u najvećem broju slučajeva imaju automobile i nije im teško da odu do Niša jer tamo imaju i veći izbor radnji – kaže Jović.
Pored toga, otežavajuća okolnost je i opšta nemaština i slaba kupovna moć stanovnika Prokuplja. Kupaca koji plaćaju gotovinom je, kako kaže, veoma malo, a većina robe se prodaje na odloženo plaćanje. – Najviše robe prodajemo preko takozvanih potvrda sindikata državnih i javnih preduzeća koje omogućuju kupovinu na više rata. Nedavno smo sklopili i ugovor sa jednim privatnim investitorom koji će, takođe, svojim zaposlenim preko tih potvrda omogućiti kupovinu na više rata. To će nam jako značiti u poslovanju. Inače, ljudi jako malo kupuju gotovinom, čak nema ni čekova, jer ih banke nerado izdaju, a o karticama da i ne govorim. Ljudi su se u poslednje vreme i uplašili od uzimanja kredita i kreditnih kartica – kaže ovaj preduzetnik koji je uprkos svemu zadovoljan poslovanjem.
– Ovo je mali porodični biznis u koji je uključena i moja ćerka. U ovome smo jako dugo, mnogo je bilo bolje pre tri, četiri godine, ali nastavljamo da se borimo – dodaje Jović.
POGLEDAJTE ČLANKE

Preduzeće za prodaju sportske opreme Intersport prodato je investicionom fondu Enterprise VII za 34,5 miliona eura.
Franšizni sistem kompanije Intersport uspešno posluje u Češkoj. Fokus je na pronalaženju novih strateških partnera.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
Šta je potrebno za pokretanje Mini Pani franšize, po čemu se izdvajaju od sličnih koncepata i šta očekuju od predstojećeg Sajma franšiza u Opatiji, govori Kornelia Šild-Ferenc
Porodica Ratkov je od ljubavi prema zdravoj hrani napravila porodični biznis. Kako su stvarali brend Grina i pronašli neizmerno zadovoljstvo i dobrobit u uzgajanju klica i mikrobilja?
McDonald’s slavi četvrt veka poslovanja u Srbiji. O planovima, saradnji sa lokalnim dobavljačima i navikama potrošača razgovaramo sa Tomašem Rogačem.