Igra otvorenih karata

Matjaž Plausteiner je na tržište srednje Evrope doveo brendove kao što su McDonald’s i Starbucks. Trenutno, pomaže čuvenom lancu Pizza Hut da uđe na tržišta Slovenije i Hrvatske.
Ponedeljak
03.11.2014.
Zašto franšizni sistemi treba da budu iskreni sa primaocima franšize i kakva je uloga savetnika u tom procesu, otkriva Matjaž Plausteiner, franšizni konsultant PROFIT system-a u Sloveniji.
 

U poređenju sa stanjem od pre dvadeset godina, da li je danas teže ili lakše dovesti poznate strane brendove na domaće tržište?

Smatram da je lakše. Delimično i zbog toga što franšizni sistemi danas mogu da računaju na lokalne konsultantske kuće specijalizovane za franšizing koje će profesionalno da posreduju između davalaca i potencijalnih primalaca franšize.

Šta podrazumeva ta saradnja? Kakvu vrstu obaveze preuzima konsultant za franšizing?

Važno je napomenuti da potencijalni primalac franšize u tom „posredničkom“ odnosu ne snosi nikakav trošak. Dopustite da vam navedem jedan primer. Trenutno radim na pokretanju franšize američkog lanca Pizza Hut, koji do sada nije bio prisutan na tržištima Slovenije i Hrvatske. Direktno sarađujem sa kompanijom Yum! Brands, koja je vlasnik brenda. Oni me plaćaju da im pronađem adekvatne primaoce franšize, a zauzvrat, mogu da računaju na moju lojalnost i potpunu posvećenost poslu.

Znači li to da je franšizni konsultant, de facto, sposoban da proceni da li je kandidat „pravi čovek“ za franšizu koji će moći da se nosi i sa svim izazovima poslovanja?

Franšizni sistemi bi, pre svega, trebalo da budu otvoreni sa kandidatima i ne smeju da taje s kakvim je sve rizicima povezan posao kojim se bave. Najbolje je potencijalnim primaocima franšize dopustiti da razgovaraju sa ljudima koji već rade u franšiznom sistemu. To, recimo, po pravilu radi McDonald's. Jednostavno, morate biti iskreni s kandidatima. Ako posao zahteva mnogo rada, ili ako na povraćaj investicije treba čekati godinama, kandidat to treba da zna. Franšizing je, zapravo, vrlo pošten način na koji može da se zaradi novac. Kao primalac franšize vi ćete svakako dobiti i know-how i brend i sve potrebne alate koji će vam pomoći da uspešno vodite posao – ali, treba da znate da niko neće raditi umesto vas!

S druge strane, kandidati često u posao ulože svu svoju ušteđevinu, rizikujući da im propadne sve što su do tada stvorili. To, na određen način, obavezuje i davaoce franšize?

Tako je. Davalac franšize ne sme ništa da krije. Iz svog ličnog iskustva znam da je skoro 80 posto primalaca franšize iz zemalja bivšeg Istočnog bloka uložilo sve što imaju u pokretanje franšize. I nažalost, postoje franšizni sistemi koji idu samo to da uzmu novac od kandidata. To je, zapravo, jedan od razloga zašto je toliko važno imati savetnika – dobro je za obe strane, i za davaoce i za primaoce franšize. Franšizni konsultant je tu da pomogne da se izbegnu kobne greške pri investiranju, ali i da se pronađu pravi ljudi koji će voditi i razvijati franšizu.