Kako se pripremiti za ulogu primaoca franšize?

Ovako, u najboljem slučaju, zvuče prva, nasumična pitanja koja postavi sebi čovek koji ozbiljno razmišlja o pokretanju posla. Manje je važno da li biznis pokreće samostalno, „od nule“ ili tako što će kupiti franšizu, pravilo je u oba slučaja isto – pre nego što preduzme bilo kakav zvaničan korak, budući vlasnik biznisa treba da zastane i razmisli šta sve može da bude otežavajuća okolnost ako nema dobre odgovore na ključna pitanja. Da pođemo od prvog...
Koji biznis?
Ljudi ponekad, a najčešće povučeni time da će dobro zaraditi, pokrenu određeni biznis samo da bi u jednom trenutku shvatili da rade posao koji im uopšte ne odgovara. Zato, kad razmišljate o poslu, razmišljajte o sebi. Posebno ako kupujete franšizu, jer to podrazumeva da ćete narednih pet do 10 godina raditi posao koji ne možete napustiti tek tako, bez ikakvih obaveza ili posledica. U tom slučaju, upoznajte samog sebe i – birajte poslove u kojima ćete uživati.
Pitanja koja treba postaviti:
Šta volim da radim (šta su moja interesovanja i hobiji)? Šta znam da radim (kakvo iskustvo imam)? Šta znam dobro da radim (šta su moje posebne veštine i talenti)? Šta bih radije da ponudim – proizvod ili uslugu? Odgovori na ova pitanja trebalo bi značajno da suze izbor poželjnih branši i franšiza.
Postoji li tržište za biznis koji pokrećem?
Pre nego što kupite franšizu i pokrenete biznis trebalo bi, ako je to moguće, obaviti bar najosnovnije istraživanje tržišta. Nije nužno da to bude opsežno i profesionalno istraživanje, ali svaki preduzetnik može da se raspita, osmotri situaciju „na terenu“ i postavi prava pitanja:
Na koliko potencijalnih klijenata mogu da računam? Postoji li potražnja za proizvodom ili uslugom koju nudim? Koje potrebe klijenata to zadovoljava? Koji problem rešava? Radi li se o prolaznom trendu ili stalnoj potrebi? Ko su moji konkurenti? Koliko ih imam? Šta oni nude? Koliko su moji proizvodi ili usluge u odnosu na njih jedinstveni ili posebni?
Koliko košta pokretanje biznisa?
Računica je jasna – da biste porenuli posao, treba da imate novca. Da biste ostali u biznisu, treba da zaradite novac. Jedan od najčešćih razloga za neuspeh krije se, međutim, u činjenici da primaoci franšiza nisu imali dovoljno novca u početnoj i najosetljivijoj fazi – u fazi pokretanja i uhodavanja posla. Zato, ne zaboravite staro dokazano pravilo: koliko god da iznosi početna investicija, računajte da će vam trebati – dva puta više.
Stavite na papir sve troškove!
Bez obzira na finansijske projekcije koje ćete dobiti od davaoca franšize nije naodmet da i sami napravite proračun troškova i prihoda. Vizija davaoca franšize katkad može biti suviše optimistična. U idealnom slučaju, trebalo bi da sami napravite biznis plan, kojim ćete predvideti stvarne troškove i proceniti za koje se vreme može očekivati povraćaj investicije.
Prvo, procenite koliko ćete morati da izdvojite za franšizne naknade, uređenje i opremanje lokala, nameštaj i inventar, prvo punjenje robom, osiguranje, promociju i marketing pre otvaranja.
Procenite potom koliko će vam novca trebati i za nesmetano tekuće poslovanje, to jest, nakon što zvanično počnete s radom. To je novac koji ćete ulagati (trošiti) dok se biznis ne uhoda i ne postane profitabilan, što znači da ćete u prvo vreme najverovatnije pokrivati i troškove plata i doprinosa, rente, komunalija, marketinga, osiguranja, kredita...
Hoće li se biznis isplatiti?
Imajte na umu da ovo nije samo pitanje profita, iako to jeste ključni i osnovni cilj svakog biznisa. Na kraju dana, kad se podmire sve obaveze i namire svi troškovi, podvuče crta i sagleda koliko se zaradilo, ipak ostaje još jedno važno pitanje – da li ste zaradili dovoljno novca da možete reći bilo je vredno vremena, truda i energije koje ste uložili u to?
POGLEDAJTE ČLANKE

Verbatoria povećava svoju franšiznu porodicu u Evropi – na mapi se sada nalazi novi partner iz Poljske. Kompanija je učestvovala i na sajmu „Frankfurt Franchise Expo 2024“.
„Naučna kuhinjica“ nastavlja širenje na regionalnom tržištu, s posebnim naglaskom na Hrvatsku.
Fabrika burger & pizza bar počeo je sa radom 2017. godine kao mali porodični biznis u Subotici. Vlasnici koncepta sada razmišljaju o širenju poslovanja kroz razvoj franšizne mreže.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Peta regionalna konferencija o rizicima novog doba, koju organizuje BeRiskProtected platforma, održaće se 6. juna 2024. u hotelu Hyatt Regency u Beogradu.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
Šta je potrebno za pokretanje Mini Pani franšize, po čemu se izdvajaju od sličnih koncepata i šta očekuju od predstojećeg Sajma franšiza u Opatiji, govori Kornelia Šild-Ferenc
McDonald’s slavi četvrt veka poslovanja u Srbiji. O planovima, saradnji sa lokalnim dobavljačima i navikama potrošača razgovaramo sa Tomašem Rogačem.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.