Kako se pripremiti za ulogu primaoca franšize?

Stavite sve na papir
Stavite sve na papir / Bez obzira na finansijske projekcije koje ćete dobiti od davaoca franšize, nije naodmet da i sami napravite proračun troškova i prihoda.
Petak
24.04.2020.
Koji biznis? Postoji li tržište za ovo što želim da radim/ponudim? Imam li dovoljno novca za pokretanje biznisa? Hoće li se ovaj posao na kraju isplatiti?
 

Ovako, u najboljem slučaju, zvuče prva, nasumična pitanja koja postavi sebi čovek koji ozbiljno razmišlja o pokretanju posla. Manje je važno da li biznis pokreće samostalno, „od nule“, ili tako što će kupiti franšizu, pravilo je u oba slučaja isto – pre nego što preduzme bilo kakav zvaničan korak, budući preduzetnik treba da zastane i razmisli šta sve može da bude otežavajuća okolnost ako nema dobre odgovore na ključna pitanja. Da pođemo od prvog...

Koji biznis?

Ljudi ponekad, a najčešće povučeni time da će dobro zaraditi, pokrenu određeni biznis samo da bi u jednom trenutku shvatili da rade posao koji im uopšte ne odgovara. Zato, kad razmišljate o poslu, razmišljajte o sebi. Posebno ako kupujete franšizu, jer to podrazumeva da ćete narednih pet do 10 godina raditi posao koji ne možete napustiti tek tako, bez ikakvih obaveza ili posledica. U tom slučaju, upoznajte samog sebe i – birajte poslove u kojima ćete uživati.

Pitanja koja treba postaviti:

Šta volim da radim (šta su moja interesovanja i hobiji)? Šta znam da radim (kakvo iskustvo imam)? Šta znam dobro da radim (šta su moje posebne veštine i talenti)? Šta bih radije da ponudim – proizvod ili uslugu? Odgovori na ova pitanja trebalo bi značajno da suze izbor poželjnih branši i franšiza.   

Postoji li tržište za to?

Ako je ikako moguće, pre nego što kupite franšizu i upustite se u biznis, treba da obavite bar minimalno istraživanje tržišta. Nije nužno da to bude opsežno i profesionalno istraživanje, ali svaki preduzetnik može da se raspita, osmotri situaciju „na terenu“ i postavi prava pitanja:   

Na koliko potencijalnih klijenata mogu da računam? Postoji li potražnja za proizvodom ili uslugom koju nudim? Koje potrebe klijenata to zadovoljava? Koji problem rešava? Radi li se o prolaznom trendu ili stalnoj potrebi? Ko su moji konkurenti? Koliko ih imam? Šta oni nude? Koliko su moji proizvodi ili usluge u odnosu na njih jedinstveni ili posebni?

Koliko košta pokretanje biznisa?

Računica je jasna – da biste porenuli posao, treba da imate novca. Da biste ostali u biznisu, treba da zaradite novac. Jedan od najčešćih razloga za neuspeh krije se, međutim, u činjenici da primaoci franšiza nisu imali dovoljno novca u početnoj i najosetljivijoj fazi u fazi pokretanja i uhodavanja posla. Zato, ne zaboravite staro dokazano pravilo: koliko god da iznosi početna investicija, računajte da će vam trebati – dva puta više.

Stavite na papir sve troškove!

Bez obzira na finansijske projekcije koje ćete dobiti od davaoca franšize, nije naodmet da sami napravite proračun troškova i prihoda. Vizija davaoca franšize katkad može biti preoptimistična. U idealnom slučaju, trebalo bi da sami napravite biznis plan, kojim ćete predvideti stvarne troškove i proceniti za koje se vreme može očekivati povraćaj investicije. 

Prvo, procenite koliko ćete morati da izdvojite za franšizne naknade, uređenje i opremanje lokala, nameštaj i inventar, prvo punjenje robom, osiguranje, promociju i marketing pre otvaranja.

Procenite potom koliko će vam novca trebati i za nesmetano tekuće poslovanje, to jest, nakon što zvanično počnete s radom. To je novac koji ćete ulagati (trošiti) dok se biznis ne uhoda i ne postane profitabilan, što znači da ćete u prvo vreme najverovatnije pokrivati i troškove plata i doprinosa, rente, komunalija, marketinga, osiguranja, kredita...

Hoće li se ovaj posao na kraju isplatiti? 

Imajte na umu da ovo nije samo pitanje profita, iako to jeste ključni i osnovni cilj svakog biznisa. Na kraju dana, kad se podmire sve obaveze i namire svi troškovi, podvuče crta i sagleda koliko se zaradilo, ipak ostaje još jedno važno pitanje – da li ste zaradili dovoljno novca da možete reći bilo je vredno vremena, truda i energije koje ste uložili u to?


POPULARNO NA FORUMU

Definicija franšizinga

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

4 komentara
poslednji 25.01.2022.
Međusobno poverenje i podrška

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
poslednji 25.01.2022.
Kako izabrati a ne zažaliti?

Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?

1 komentara
poslednji 30.12.2020.
Vreme je da se dobro promisli i dela

Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...

1 komentara
poslednji 23.03.2020.
Poljske franšize spremne za izvoz

Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...

1 komentara
poslednji 25.08.2016.
Kontakt

Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.

1 komentara
poslednji 12.05.2015.
Definicija franšizinga

Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo

4 komentara
poslednji 02.05.2015.
Definicija franšizinga

Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)

4 komentara
poslednji 03.11.2014.