Kako sačiniti kvalitetan ugovor o franšizingu?
Ugovor o franšizingu je jedan od neimenovanih ugovora, odnosno, spada u one čija sadržina i forma nije regulisana posebnim zakonom, već se uređuje "opštim zakonima" (Zakonom o obligacionim odnosima i sličnim zakonima). Ugovorne strane relativno slobodno mogu da oblikuju njegov sadržaj. Međutim, to ne znači da imaju i potpunu slobodu u formulisanju njegovih odredbi.
U skladu sa domaćim pravom, princip slobode ugovaranja stranama u pravnom odnosu daje mogućnost da zaključe ugovor po sopstvenom nahođenju, ukoliko sadržaj ili svrha ugovora nisu u suprotnosti sa prinudnim propisima, javnim poretkom ili dobrim običajima. Na ovaj način, opisani princip slobode ugovaranja postavlja ograničenja u oblikovanju sadržaja ugovora o franišizingu, što zaista ne predstavlja značajna ograničenja.
Zbog sve većeg broja kompanija iz različitih sektora koje ulaze u sistem franšizinga i specifičnih aktivnosti svakog davaoca franšizinga nije moguće sastaviti jedinstveni ugovor o franšizingu koji bi bio primenjiv na sve situacije u praksi. Međutim, može se uočiti da postoje određene specifične odredbe koje u svakom slučaju čine sastavni deo ugovora ove vrste. Oni su okosnica oko koje se po pravilu gradi dalji sadržaj ugovora o franšizingu.
Ugovor o franšizingu najčešće počinje preambulom, koja navodi nazive strana, njihove namere, ideje i vrednosti na kojima će se sprovoditi saradnja između ugovornih strana. Zatim, radi kvalitetne sistematizacije i boljeg razumevanja sadržaja ugovora, po pravilu se definišu osnovni pojmovi koji će se koristiti u ugovoru.
Dalje odredbe opisuju različita poglavlja u ugovoru. Možete ih podeliti u tri grupe: (1) odredbe koje se odnose na zaključenje ugovora (2) odredbe koje opisuju prava i obaveze stranaka tokom trajanja pravnog odnosa i (3) odredbe koje predviđaju uslove i način raskida ugovora. Da bi se ugovor o franšizingu kvalitetno sačinio, trebalo bi da unapred budu predviđeni svi koraci koje je neophodno preduzeti - mora se dobro razumeti poslovni model na bazi kojega nastaje ugovor, a tek zatim sprovesti njegova "pravna formulacija". Izuzetno je važno da se autor ugovora o franšizingu drži odgovarajućeg reda u pisanju odredbi, tako da one čine logičku celinu koja čitaocu omogućava da bolje i lakše razume sam ugovor.
Ovo su pitanja koja bi obavezno trebalo da stoje u ugovoru:
- Pravila pristupanja franšiznom sistemu
- Trajanje ugovora
- Područje rada (delatnost i teritorijalnost) primaoca franišizinga
- Prava i obaveze stranaka
- Zaštita robnih marki i žiga
- Zaštita poslovnih tajni
- Klauzula konkurencije
- Obuka
- Cena licence i naknada za marketing
- Promocija i marketing
- Kontrolna prava davaoca franšizinga
- Raskid ugovora
Ova pitanja, u izostanku zakona, najbolje su definisana i Etičkim kodeksom Evropske franšizne federacije (više o tome u posebnom tekstu).
Pored toga, ugovor o franšizingu može da sadrži i dodatne odredbe koje se, na primer, odnose na ugovorne kazne za nepoštovanje ugovora ili definisanje obaveza ugovornih stranaka nakon saradnje.
U poslednjem poglavlju se obično navode odredbe važećeg zakona o ovoj materiji koje nisu obuhvaćene ugovorom, kao i moguće forme promene ugovora.
Milan Marinković, pravni konsultant i saradnik PROFIT system.
Ovaj članak ne predstavlja pravno mišljenje ili pravni savet. Za sve dodatne informacije ili savete, obratite se PROFIT system - posetite web stranice ili pošaljite e-mail.
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
McDonald’s slavi četvrt veka poslovanja u Srbiji. O planovima, saradnji sa lokalnim dobavljačima i navikama potrošača razgovaramo sa Tomašem Rogačem.
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.