Mit # 1 – Primalac franšize je vlasnik brenda
Kad je franšizing u pitanju, ovaj mit je verovatno jedan od najčešćih. Nećemo puno pogrešiti ako kažemo da do ove zablude dolazi iz neznanja. Malo ljudi, zapravo, razume model po kojem funkcioniše franšizna saradnja, odnosno, šta znači biti davalac, a šta primalac franšize.
Franšizing je, da podsetimo, oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika/kompanija – davaoca i primaoca franšize. Davalac franšize je kompanija koja uz određenu naknadu nudi svoj poslovni koncept, know-how i brend drugim nezavisnim preduzetnicima/kompanijama koji time postaju – primaoci franšize. Primaoci, stoga, stiču pravo da rade pod brendom davaoca, kao i da koriste i primenjuju njegov know-how i dokazane procedure poslovanja.
Da rezimiramo, kupovinom franšize primalac samo stiče pravo na korišćenje brenda, poslovnog modela i elemenata vizuelnog identiteta davaoca franšize. To pravo je često i geografski ograničeno – primalac franšize, naime, ima pravo da posluje pod franšiznim brendom samo na teritoriji koja je unapred definisana u dogovoru s davaocem franšize.
Inače, ugovor o franšizi koji se potpisuje između davaoca i primaoca franšize, sadrži odredbe i uslove prodaje i kupovine franšize. Istina je da se uslovi saradnje između ova dva pravna lica, njihove obaveze i prava – mogu razlikovati od slučaja do slučaja. Pojedini davaoci su fleksibilniji i dopuštaju da primaoci odstupe od uobičajene prakse, pa čak i unesu nešto novo u sistem poslovanja. Kako kog bilo, primalac franšize nikad ne postaje vlasnik brenda.
Mit # 2 – Davalac franšize vodi biznis primaoca franšize
Iako primalac franšize nije vlasnik brenda, on jeste vlasnik svog biznisa/kompanije i to znači da je odgovoran za rezultate svog poslovanja. Davalac franšize, prema dogovoru, ima pravo da kontroliše i nadgleda rad primaoca franšize i to radi kako bi bio siguran da se zacrtane procedure i standardi poslovanja dosledno primenjuju u svim franšiznim poslovnicama. On, ipak, nije uključen u svakodnevno poslovanje niti upravlja franšiznom poslovnicom.
Davalac, pak, ima obavezu da obuči i prenese sva potrebna poslovna znanja primaocima i njhovim zaposlenima, a zadužen je i za konstantnu, savetodavnu i operativnu, podršku primaocima franšize. Ipak, treba znati da se radi o pomoćnim aktivnostima te da to ne znači da davalac poseduje ili vodi biznis primaoca franšize.
Stoga, treba znati i sledeće – koliko će biznis biti uspešan, ne zavisi samo od dobro odabranog brenda ili dosledno primenjenih procedura poslovanja, već najviše od zalaganja i umešnosti primaoca franšize.
Mit # 3 – Više se isplati kupiti franšizu „zvučnog“ imena
Kad se pomene franšizing, većina ljudi će prvo i pre svega pomisliti na imena kao što su McDonald's, Pizza Hut, Burger King ili Subway. Kako se franšizing obično vezuje za velike svetski poznate kompanije, koje imaju na hiljade poslovnica širom sveta, to i postoji percepcija da je odabir „zvučnog“ i prepoznatljivog brenda veoma važno, ako ne i ključno, za uspeh biznisa.
Svakako da prepoznatljivo ime i ogromna baza potencijalnih kupaca ili korisnika koji su već upoznati s brendom igraju značajnu ulogu pri odabiru franšize. Ipak, ne može se sa sigurnošću reći da to donosi zagarantovan uspeh. Troškovi za franšizu „zvučnog“ imena su po pravilu ogromni. Takođe, ne treba smetnuti s uma da su takvi franšizni sistemi i manje fleksibilni, pa primaoci franšize gotovo i nemaju mogućnost da menjaju ili prilagođavaju poslovni model, koliko god bili ubeđeni da bi to dovelo do povećanja profita.
Najzad, svi veliki brendovi su nekad bili i mali i manje poznati. Posmatrano s te strane, činjenica da franšizni brend u ovom trenutku nije svetski poznat ne znači da ne može postići uspeh. U svakom slučaju, najbitnije je da se radi o dokazanom i profitabilnom biznisu, a davalac franšize bi svakako trebalo da svojim potencijalnim primaocima na uvid dostavi finansijske rezultate bar za poslednje dve godine poslovanja.
Mit # 4 – Franšiza mnogo košta
Mit da su sve franšize vrlo skupe dolazi upravo iz uverenja da treba uzimati isključivo svetski poznate brendove. Raspon cena za franšize je, zapravo, vrlo širok. Možda je preterano reći da svako može kupiti franšizu, ali je i činjenica da na tržištu postoje sistemi koji nisu ni skupi ni zahtevni po pitanju naknada i da, samim tim, svako može da pronađe franšizu shodno raspoloživom kapitalu.
Ipak, kad procenjuju koliko treba uložiti u franšizu, potencijalni primaoci bi trebalo da uzimaju u obzir ne samo koliko treba novca za franšizne naknade i troškove otvaranja franšizne jedinice, već i koliko treba uložiti u nabavku robe, rentu, komunalije, plate i svakodnevne troškove poslovanja.
Mit # 5 – Samo iskusni preduzetnici mogu biti primaoci franšize
Ljudi koji razmišljaju o kupovini franšize verovatno će se suočiti s mitom da moraju imati poslovnog iskustva ili iskustva u preduzetništvu ako uopšte žele da se kandiduju za primaoca neke franšize. Međutim, velika prednost franšizne saradnje je upravo u tome što je pogodna čak i za ljude koji tek ulaze u preduzetništvo. Uostalom, obuka i podrška davaoca franšize jesu obavezni elementi saradnje, tako da i manje iskusni kandidati mogu postati izuzetni primaoci franšize – preduzetnici koji dobro rade i dobro zarađuju.
Naravno, postoje i franšize za koje je potrebno specifično poslovno iskustvo, veština ili znanje. Međutim, ovakvi zahtevi su, po pravilu, jasno istaknuti u franšiznoj ponudi i opisu sistema. Među najčešćim i najvažnijim kriterijumima za odabir franšiznog partnera uglavnom se navode motivisanost, spremnost za rad, posvećenost brendu i, naravno, finansijska solventnost.

POGLEDAJTE ČLANKE

Ovaj Evropski etički kodeks je ažurna verzija Kodeksa koji je Evropska franšizna federacija (EFF) usvojila 1972. godine, a njegove poslednje izmene su usvojene krajem 2016. godine.
Cilj franšiznih asocijacija jeste popularizacija i promocija franšizinga, rad na uspostavljanju transparentnosti, regulaciji i implementaciji opšte prihvaćenih etičkih standarda franšizinga. U većini zemlja sa razvijenim franšizinim tržištem, najveći broj kompanija davalaca franšiza učlanjeno je u nacionalne franšizne asocijacije.
Discovery Day je uobičajen termin, ali i "običaj" u mnogim zemljama u kojima je franšizni oblik poslovanja vrlo razvijen. Najjednostavnije: Discovery Day je dan u kome, kao zainteresovani kandidat za kupovinu franšize, po prvi put "uživo" upoznajete franšizni sistem. I obrnuto!
Da li postoji jasna granica između distribucije i franšize? Ako postoji, po čemu se one razlikuju?
Franšizni sistemi mogu da se klasifikuju na različite načine i po različitim kriterijumima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primaocima franšize (know-how), vrsti delatnosti ili načinu organizacije sistema.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Za pekare važi da dobro posluju i tokom krize, a potencijalni primaoci franšize se sada mogu opredeliti za koncept koji ne zahteva velika ulaganja – mini-pekaru Kralj Coffee Donuts & Snacks.
Proizvodnja čarapa neobičnog dizajna je prilično uska branša, ali i profitabilna. Ipak, ako žele da ostanu konkurentni, traži se, pre svega, originalnost.
Pizza Hut nastavlja širenje u Centralnoj i Istočnoj Evropi – traži primaoce franšize koji bi želeli da otvore i vode više restorana. Koliko treba uložiti u ovu međunarodnu franšizu?
Brend Dšamp, pod kojim porodica Stević proizvodi i prodaje marinirane šampinjone i namaze od šampinjona, već tri godine osvaja potrošače u Srbiji. „Tajna“ je u originalnim ukusima i kvalitetnom proizvodu.
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.