Ne postoje određena pravila koja važe za Dan za upoznavanje - davalac franšize ih sam kreira i osmišljava.
Sreda
18.09.2013.
Discovery Day je uobičajen termin, ali i "običaj" u mnogim zemljama u kojima je franšizni oblik poslovanja vrlo razvijen. Najjednostavnije: Discovery Day je dan u kome, kao zainteresovani kandidat za kupovinu franšize, po prvi put "uživo" upoznajete franšizni sistem. I obrnuto!
 

Franšizing najčešće nije uređen zakonski, to jest u najvećem broju zemalja ne postoji zakon kojim bi se uredio franšizing kao odnos, već se odnosi između davaoca i primalaca franšize uređuju ugovorom. Takav je slučaj i kod nas, a i u celoj regiji. Ali, čak i u tom slučaju, a posebno u slučaju zemalja gde postoji zakonsko uređenje, postoji jedna izuzetno važno pravilo: predugovorno obaveštavanje.

Najprostije rečeno, vrlo je važno osmisliti sistem kojim će potencijalni primalac franšize (kandidat) dobiti precizne, tačne, a pre svega objektivne informacije o franšiznom sistemu koji ga zanima. Kako god ova materija bila uređena - zakonom ili samim ugovorom - ona je toliko važna da je iz potrebe da se što bolje uredi nastao i "discovery day" ili "discovery days" - "dan(i) za upoznavanje".

Dan za upoznavanje (češće je to samo jedan dan, pa ćemo govoriti u jednini), kako mu samo ime kaže, jeste dan u kome se direktno, licem u lice, sreću i "upoznaju" kandidat (potencijalni primalac franšize) i franšizni sistem, odnosno davalac franšize. Kandidat, time, iz prve ruke može da "izvrši inspekciju" i zaviri u sam sistem: kako izgleda centrala (ili prodajno mesto, uslužni centar), ko su ljudi koji ga reprezentuju, kakav opšti utisak ostavlja i slično. Svakako, to je i prilika da se mnoga pitanja postave direktno, a odgovori dobiju lično od predstavnika sistema.

S druge strane, Dan za upoznavanje je važan i za davaoca franšize: on je prilika da direktno "upozna" onoga ko je zainteresovan da radi pod njegovim imenom. Dodatno, Discovery Day je često i neka vrsta "prvog testa" za kandidata. Naime, samo oni istrajniji kandidati će biti spremni da učestvuju, jer sam dolazak već podrazumeva izdvojeno vreme i određene troškove - najpre putne troškove, ali i sve druge troškove koji idu uz to...

Ne postoje određena pravila koja važe za Dan za upoznavanje - davalac franšize ih sam kreira i osmišljava. Na njemu je hoće li kandidatima pokazati centralu ili prodajno/uslužno mesto ili - oba; a ponekad i više prodajnih/uslužnih mesta. Dan za upoznavanje može biti osmišljen i kao prezentacija ili naprosto kao razgovor kandidata sa davaocem franšize. Na kraju, sam način na koji je dan za upoznavanje organizovan će biti jedan od pokazatelja odnosa sistema prema kandidatima, odnosno, budućim primaocima franšize.

S druge strane, kandidati od ovog dana ne treba da očekuju čuda: kao i u realnom životu, nije neobično da se sistem pripremi za ovaj vid upoznavanja. Samim tim što je sistemu važan način na koji će se predstaviti ujedno je i - mana: pripreme za ovu priliku će umanjiti mogućnost da sam sistem vidite onakvim kakav zaista jeste. Zato ovu priliku treba shvatiti manje kao "inspekciju", a više kao mogućnost da se stvorena slika o sistemu testira u direktnom kontaktu.


Igor Bogojević
Igor Bogojević
franchise advisor