Uobičajene greške davalaca franšiza
Najčešće greške u poslovanju davalaca franšize su: nedovoljno testiranje pilot jedinice – pilot prodajnog mesta, loše strukturiranje franšize, loš izbor primalaca franšize i pogrešan razvoj odnosa sa njima, nedovoljno kapitala za razvoj poslovanja i uspostavljanje premale naknade za ulazak u sistem, prebrzo širenje poslovanja, primena pogrešnog sistema upravljanja.
Jedan od uzroka koji mogu dovesti do neuspeha franšize je nedovoljno testiranje pilot jedinice franšize (pilot-jedinice). Jer zaista je teško proceniti optimalno vreme trajanje testiranja pilot-jedinice. Davalac franšize, najprostije rečeno, mora testirati sistem dok god se ne dokaže njegova tržišna održivost , i da pri tome obezbedi da testiranje bude kompletno i detaljno. Ono što je važno je da nije važno koja poslovna jedinica se testira kao pilot - već KAKO se ona testira.
Neadekvatno testiranje pilot-jedinice može da dovede i do pogrešnog strukturiranja franšize. Pogrešna struktura može da izazove operativne probleme u funkcionisanju ali i teškoće u kontroli mreže primalaca franšize.
Neki davaoci franšize streme „bržem jačanju“ time što propisuju veće iznose za ulaznu franšiznu naknadu, odnosno za naknadu za pristup sistem, i time favorizuju primaoce sa više kapitala. Sa druge strane, neki davaoci, pak, kako bi privukli više primalaca , uspostavljaju nisku ulaznu naknadu, ali time istovremeno i ne obezbeđuju za sebe dovoljnu kapitalnu akumulaciju za poslovanje i razvoj franšize.
I jedni i drugi moraju da imaju u vidu da nisu svi potencijalni kandidati, ma sa koliko kapitala raspolagali, pogodni da budu primaoci franšize. Davaoci franšize moraju da se uvere da kandidati – pored kapitala - poseduju veštine, osobine i sklonosti neophodne za rad u takvom franšiznom sistemu.
Veoma su važni odnosi koje davaoci franšize razvijaju sa svojim primaocima. Iako stručnjaci preporučuju da davaoci franšize moraju da imaju uravnotežen odnos sa primaocima, zasnovan na temelju međusobnog poverenja, često između njih – ili nekim od njih - mogu da nastanu tenzije koje mogu uticati na celu franšiznu mrežu. Franšiza nije dobra opcija za firme sa finansijskim poteškoćama. Davalac franšize posto mora imati dovoljno kapitala za pružanje neophodne podrške primaocima franšize. Ako oni ne dobijaju dovoljno podrške za rad unutar sistema, mogu i sami zapasti u finansijske teškoće, pa i dospeti do bankrota.
Želja za brzim širenjem poslovanja takođe može dovesti do neuspeha franšize.
Da bi razvili svoje poslovanje brzo, neki davaoci franšize pripajaju druge ili se spajaju sa drugim franšiznim sistemima koji nude komplementarni proizvod ili uslugu. Međutim, ovaj metod ipak predstavlja rizik gubitka karaktera i posebnosti svake od ovih pojedinačnih organizacija.
Neki davaoci franšize žure da prošire poslovanje van granica svog matičnog tržišta – prošire se međunarodno, bez realnog sagledavanja potrebnih napora i rizika za takav poduhvat. Ako ne poseduje potreban kapital i snažan lokalni biznis, davalac franšize može lako uništiti brend na međunarodnom planu.
Sve ove greške uglavnom su plod uticaja nepravilnog sistema upravljanja, koji ima posledice na aktivnosti u celoj mreži franšize.
(EZ)

POGLEDAJTE ČLANKE

Sve više kompanija razmišlja o sopstvenom franšiznom sistemu - o svojoj franšizi. Da li je to uvek realno? Predstavljamo Vam pet koraka koji će Vam pomoći da to ustanovite.
Uspešno poslovanje možete proširiti otvaranjem novih poslovnica ili filijala, otvaranjem novih firmi ili - putem franšize. U poređenju sa prva dva načina, poslovni razvoj kroz franšizing zahteva manje investicija i nosi manje rizika
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Šta je potrebno za pokretanje Mini Pani franšize, po čemu se izdvajaju od sličnih koncepata i šta očekuju od predstojećeg Sajma franšiza u Opatiji, govori Kornelia Šild-Ferenc
McDonald’s slavi četvrt veka poslovanja u Srbiji. O planovima, saradnji sa lokalnim dobavljačima i navikama potrošača razgovaramo sa Tomašem Rogačem.
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.