Šta je Discovery Day?
Franšizing najčešće nije uređen zakonski, to jest u najvećem broju zemalja ne postoji zakon kojim bi se uredio franšizing kao odnos, već se odnosi između davaoca i primalaca franšize uređuju ugovorom. Takav je slučaj i kod nas, a i u celoj regiji. Ali, čak i u tom slučaju, a posebno u slučaju zemalja gde postoji zakonsko uređenje, postoji jedna izuzetno važno pravilo: predugovorno obaveštavanje.
Najprostije rečeno, vrlo je važno osmisliti sistem kojim će potencijalni primalac franšize (kandidat) dobiti precizne, tačne, a pre svega objektivne informacije o franšiznom sistemu koji ga zanima. Kako god ova materija bila uređena - zakonom ili samim ugovorom - ona je toliko važna da je iz potrebe da se što bolje uredi nastao i "discovery day" ili "discovery days" - "dan(i) za upoznavanje".
Dan za upoznavanje (češće je to samo jedan dan, pa ćemo govoriti u jednini), kako mu samo ime kaže, jeste dan u kome se direktno, licem u lice, sreću i "upoznaju" kandidat (potencijalni primalac franšize) i franšizni sistem, odnosno davalac franšize. Kandidat, time, iz prve ruke može da "izvrši inspekciju" i zaviri u sam sistem: kako izgleda centrala (ili prodajno mesto, uslužni centar), ko su ljudi koji ga reprezentuju, kakav opšti utisak ostavlja i slično. Svakako, to je i prilika da se mnoga pitanja postave direktno, a odgovori dobiju lično od predstavnika sistema.
S druge strane, Dan za upoznavanje je važan i za davaoca franšize: on je prilika da direktno "upozna" onoga ko je zainteresovan da radi pod njegovim imenom. Dodatno, Discovery Day je često i neka vrsta "prvog testa" za kandidata. Naime, samo oni istrajniji kandidati će biti spremni da učestvuju, jer sam dolazak već podrazumeva izdvojeno vreme i određene troškove - najpre putne troškove, ali i sve druge troškove koji idu uz to...
Ne postoje određena pravila koja važe za Dan za upoznavanje - davalac franšize ih sam kreira i osmišljava. Na njemu je hoće li kandidatima pokazati centralu ili prodajno/uslužno mesto ili - oba; a ponekad i više prodajnih/uslužnih mesta. Dan za upoznavanje može biti osmišljen i kao prezentacija ili naprosto kao razgovor kandidata sa davaocem franšize. Na kraju, sam način na koji je dan za upoznavanje organizovan će biti jedan od pokazatelja odnosa sistema prema kandidatima, odnosno, budućim primaocima franšize.
S druge strane, kandidati od ovog dana ne treba da očekuju čuda: kao i u realnom životu, nije neobično da se sistem pripremi za ovaj vid upoznavanja. Samim tim što je sistemu važan način na koji će se predstaviti ujedno je i - mana: pripreme za ovu priliku će umanjiti mogućnost da sam sistem vidite onakvim kakav zaista jeste. Zato ovu priliku treba shvatiti manje kao "inspekciju", a više kao mogućnost da se stvorena slika o sistemu testira u direktnom kontaktu.
POGLEDAJTE ČLANKE
Kad kupuju franšizu, preduzetnici računaju da će u zamenu za deo svoje samostalnosti lakše i uspešnije pokrenuti i voditi biznis. Šta su dobre, a šta manje privlačne strane franšiznog modela poslovanja?
Ovaj Evropski etički kodeks je ažurna verzija Kodeksa koji je Evropska franšizna federacija (EFF) usvojila 1972. godine, a njegove poslednje izmene su usvojene krajem 2016. godine.
Cilj franšiznih asocijacija jeste popularizacija i promocija franšizinga, rad na uspostavljanju transparentnosti, regulaciji i implementaciji opšte prihvaćenih etičkih standarda franšizinga. U većini zemlja sa razvijenim franšizinim tržištem, najveći broj kompanija davalaca franšiza učlanjeno je u nacionalne franšizne asocijacije.
Da li postoji jasna granica između distribucije i franšize? Ako postoji, po čemu se one razlikuju?
Franšizni sistemi mogu da se klasifikuju na različite načine i po različitim kriterijumima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primaocima franšize (know-how), vrsti delatnosti ili načinu organizacije sistema.
NAJČITANIJE
VIVO shopping PARK u Jagodini biće završen na proleće 2014. Više od 30 brendova otvoriće svoje radnje.
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Poljska kompanija Czerwona Torebka je svom portfoliju dodala novi koncept - prodavnice za prodaju svežeg voća i povrća Povrtnjak (Warzywnik), koje širi franšizno.
Đorđi Zorzić je bio jedan od prvih primalaca Sara Fashion franšize. Pre deset godina je otvorio prvu radnju pod ovim brendom, danas ih ima pet. Kaže da je za uspeh potrebno – mnogo rada i ljubavi.
POPULARNO NA FORUMU
Definicija franšizinga
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Šta je to franšiza?
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Definicija franšizinga
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Međusobno poverenje i podrška
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.