Kako izabrati franšizu „po svojoj meri“?

Biramo li franšizu glavom ili srcem?
Biramo li franšizu glavom ili srcem? / Vodite se sopstvenim željama, ali gledajte na njih iz poslovnog ugla. Razmislite o tome da li zaista postoji potražnja za vrstom usluge ili proizvoda koje želite da ponudite.
Utorak
09.11.2021.
Preduzetnici koji se dvoume oko uzimanja franšize znaju da odluka nije laka – mnogo činilaca utiče na krajnji ishod. Koji to koraci vode do pozitivnog odgovora?
 

Vratimo se, zapravo, jedan korak unazad! Pre nego što uopšte počnete da razmišljate o kupovini franšize, podrazumeva se da ste uradili ključnu i nezaobilaznu stvar – proučili šta je to franšizing. Istražili kakva je to vrsta poslovnog odnosa, ustanovili šta su prednosti, a šta mane, šta dobijate, a šta se, pak, od vas, kao potencijalnih primalaca franšize, očekuje. Ako je bilo kojim slučajem ovaj korak propušten, prvi i osnovni savet biće – prikupite što više informacija o franšiznom načinu poslovanja. Tek tako ćete znati da li vam ovaj način saradnje odgovara ili ne.

Za početak

Postavite sebi nekoliko ključnih pitanja. Pre svega, zapitajte se da li ćete moći da se „pokorite“ zahtevima davaoca franšize i okvirima u kojima sistem funkcioniše. Da li će vam smetati da vas „nadgledaju“  i traže na uvid svu dokumentaciju, pa i finansijsku? Jeste li spremni da platite za znanje i obuku koja vam je neophodna za ulazak u sistem? Ne zaboravite da se franšizni odnos temelji na saradnji između dve strane, od kojih jedna plaća za deo svoje nezavisnosti (primalac franšize), da bi zauzvrat dobila znanje, podršku i pomoć u poslovanju druge strane (davaoca franšize).  – Ako na početku puta otkrijete da želite više od toga da samo sledite tuđe sugestije, a posebno ako želite da sprovodite sopstvene ideje, onda je bolje da odmah odustanete od franšize – podseća Karina Korčinjska, pravna savetnica konsultantske kuće PROFIT system.

Treba biti realan

Kada razmišlja o pokretanju posla, većina ljudi, sasvim očekivano, polazi od svojih interesovanja, želja, hobija... Zapravo, veliki broj firmi je i nastao tako što su vlasnici poželeli da se njihovi snovi i isplate. S pozicije običnih zaposlenika, to bi, priznaćete, bilo prilično teško. Iako je „san snova“ da radite posao u kom uživate, preferencije ili interesovanja ne bi smela da zasene druge, podjednako važne kriterijume za odabir odgovarajuće franšize. – Vodite se sopstvenim željama, ali gledajte na njih iz poslovnog ugla. Razmislite o tome da li zaista postoji potražnja za vrstom usluge ili proizvoda koje želite da ponudite. Drugim rečima, koliko ima ljudi koji su za njih spremni da plate – kaže Lenka Novakova, razvojni menadžer u kompaniji PROFIT system.

Najmanje što želite je da zbog „omađijanosti“ poslovnom idejom: a) ne ispoštujete obaveze iz ugovora; b) budete primorani da donosite nerazumne odluke. Na primer, da zbog manjka odgovarajućih lokala na tržištu i rokova za pokretanje poslovnice, otvorite prodavnicu luksuznog modnog brenda u tržnom centru koji uglavnom posećuju kupci prosečnih primanja.

Jedna od glavnih prednosti franšizinga jeste to što primalac dobija priliku da radi pod dobro poznatim brendom. Ipak, franšize „zvučnih imena“ neuporedivo više koštaju. Iako se vrednost franšize ne određuje samo kroz popularnost brenda, već i zrelost i razvijenost franšiznog sistema, cena ulaska u mrežu velikih, svetski poznatih sistema je izuzetno visoka, a investicije za pokretanje franšizne jedinice mogu da iznose i po više miliona evra. S druge strane, veliki sistemi i garantuju da će uz jak, prepoznatljiv brend primaocu franšize preneti i dokazan model poslovanja, koji se potvrdio kroz rad više nezavisnih poslovnica.
Raditi pod okriljem ovakvih sistema možda jeste „ispunjenje snova“, ali nije nerazumno razmisliti i o manje poznatim, ali isto tako sofisticiranim i dokazanim franšizama. Naročito kada se pokrene pitanje finansija...

I, koliko to košta?

Za većinu preduzetnika, finansije će, zapravo, odigrati presudnu ulogu u odabiru franšize. S pravom. Opet, zahvaljujući raznovrsnosti i razvijenosti franšiznog tržišta, danas se može reći da postoje franšize za svačiji džep. I u zemljama ovog regiona, koje se ne mogu pohvaliti visokim stepenom razvoja, na tržištu se nude franšize za koje treba izdvojiti od nekoliko hiljada, pa do nekoliko miliona evra. Ne smemo zaboraviti, međutim, da ulazak u franšizni sistem ne podrazumeva samo ulaganje u uređenje ili opremanje poslovne jedinice, već i plaćanje niza franšiznih naknada.

Stoga, pažljivo procenite koliko novca uopšte možete da uložite. Zapitajte se da li biste sebi mogli da priuštite da taj novac i izgubite. No, ako već imate kapital i odlučili ste da ga uložite u kupovinu i pokretanje posla, imajte na umu da ćete sigurno morati da uložite još novca pre nego što počnete da zarađujete. Ne izostavljajte to iz računice. – Pogotovo ako će ovaj posao biti vaš jedini izvor prihoda. Hoćete li imati dovoljno sredstava da prebrodite početni period kad dosta novca odlazi na uhodavanje posla? Sve je to potrebno razjasniti na samom početku – ističe Lenka Novakova.

Bez obzira na finansijske projekcije koje ćete dobiti od davaoca franšize, nije naodmet da i sami napravite proračun troškova i prihoda. Vizija davaoca franšize katkad može biti preoptimistična. – U idealnom slučaju, trebalo bi da sami napravite biznis plan, kojim ćete predvideti stvarne troškove i proceniti za koje se vreme može očekivati povraćaj investicije. Skinite „ružičaste naočare“ i napravite račun hladne glave – podseća Korčinjska.

Dobro ili najbolje?

Najbolji način da odaberete franšizu „po svojoj meri“ je da detaljno proučite sam sistem, a zatim ga uporedite sa sličnim sistemima na tržištu. – Prvo bi trebalo da pogledate šta su osnovni zahtevi sistema, to jest, šta se od primaoca franšize traži, a šta može da očekuje zauzvrat. Proverite i koliko dugo sistem posluje na tržištu, koliko ima sopstvenih, koliko franšiznih poslovnica – preporučuje Lenka Novakova. – Prikupite što više informacija – pregledajte specijalizovane časopise i portale, pretražite internet, pogledajte šta se piše na forumima – dodaje.

Neprocenjiv izvor informacija biće i razgovor sa postojećim primaocima franšize. Čak i ako ne budu želeli da govore o „osetljivim temama“ (o finansijama, na primer), sigurno će pomenuti šta im se dopada, a šta ne u odnosu sa davaocem franšize. U svakom slučaju, dobićete informacije koje vam davalac franšize ne bi tako lako dao.

Licem u lice

Šta god da ste o samom sistemu do sada pronašli i pročitali, neposredni kontakt sa davaocem franšize je od presudnog značaja. Ne samo što ćete sve bitne informacije dobiti na samom izvoru, već ćete imati priliku da postavite i dodatna pitanja, tražite pojašnjenja, razgovarate otvoreno. Ne treba ipak potceniti ni utisak koji predstavnici sistema ostave na vas prilikom razgovora. Iako ovaj „subjektivni osećaj“ ne mora da utiče na konačnu odluku, može da bude važno upozorenje, naročito ako niste uvereni u sam sistem.

Poslednji, ali verovatno i najvažniji korak u odabiru franšize je pažljiva analiza dokumenata – franšiznog ugovora i biznis plana. Možda ćete naići na podatke koji su prethodno izmakli vašoj pažnji. Ovo će, zapravo, biti poslednja prilika da proverite sve detalje pre potpisivanja ugovora. – Nekoliko puta pročitajte ugovor. On govori mnogo toga, ne samo o sistemu, već i o davaocu franšize. U dobrim sistemima ne bi trebalo da imate problema ako zatražite ugovor na analizu – kaže Karina Korčinjska. – Na kraju, još jedna važna preporuka – konačnu odluku treba da donesete tek pošto su franšizni savetnik ili pravnik pregledali ugovor – dodaje Korčinjska.