Nove knjige, nova tržišta

Deca vole da igraju uloge, smišljaju avanture, budu heroji. Pošli su od ove životne činjenice i izgradili čitav biznis. Pre skoro 20 godina, češka izdavačka kuća „Plavi slon“ predstavila je personalizovane knjige – slikovnice u kojima su se „prava“ deca pojavljivala kao junaci priče, učestvovala u avanturama, spasavala princeze, rešavala misterije. Na veliko iznenađenje, knjige su brzo opčinile decu u Češkoj, a nedugo potom, postale omiljene i širom Slovačke i Poljske. Kako kaže Marek Halfar, osnivač i menadžer zadužen za franšizni razvoj kompanije, „Plavi slon“ možda jeste mala izdavačka kuća, ali je imala veliku misiju. Ispostavilo se da su deca, radoznala kakva jesu, mnogo bolje – i radije – čitala knjige nakon što su se susrela sa personalizovanim knjigama. „Plavi slon“ danas želi da koncept proširi i u druge zemlje, a nove primaoce franšize već traže širom Evrope.
„Plavi slon“ je u aprilu ove godine ponovo dobio veliko priznanje – na dečijem sajmu u Pragu knjiga „Robin“ je proglašena najboljim proizvodom za decu u 2016. Šta se od tada sve dogodilo, kakvi su planovi razvoja?
Vrlo radno proleće i leto su za nama, i sada, početkom jeseni, spremni smo da predstavimo tri nove knjige. Među njima je i klasična, dobro poznata bajka o Crvenkapi, jedna knjiga za odrasle i knjiga iz serije o životinjama. Sa novim izdanjima, približili smo se portfelju od 30 personalizovanih priča i knjiga kojima „Plavi slon“ pokušava da približi lepotu pisane reči i deci i odraslima. Međutim, uz novine u izdavaštvu, podjednako smo radili i na širenju mreže i ulasku na nova tržišta. Vrlo smo zadovoljni što smo ove godine uspeli da naše knjige ponudimo u Francuskoj i Velikoj Britaniji. U Britaniji smo čak lansirali i internet prodavnicu, a u obe zemlje imamo primaoce master franšize koji će raditi na promociji i privlačenju čitalaca novim, jedinstvenim, individualizovanim konceptom.
Kako napreduje razvoj u zemljama u kojima ste već prisutni?
Na matičnom tržištu u Češkoj, kao i u Poljskoj, prvom stranom tržištu koje smo osvojili, uskoro bismo mogli staviti znak „popunjeno“. U Slovačkoj takođe razvoj teče vrlo dobro, a nadamo se da ćemo i u drugim zemljama Srednje i Istočne Evrope uskoro naći primaoce master franšize.
Među njima su i zemlje ovog regiona. Dobijate li upite, ima li ozbiljnih kandidata?
Srećom, kandidata ima, ljudi se javljaju jer im se dopada ideja, zainteresovani su. U Mađarskoj smo, recimo, prošli ozbiljne pregovore s jednim kandidatom koji je već imao i biznis plan i razrađenu strategiju razvoja, i kad smo bili skoro pred potpisivanjem ugovora, ispostavilo se da nije dobio finanasije na koje je računao, tako da se, nažalost, u poslednjem času povukao. Nadam se da se ovakav scenario neće ponoviti i da ćemo uskoro pronaći novog partnera.
Foto: Nova personalizovana knjiga sa Crvenkapom
Koliko je novca potrebno za pokretanje posla i za koliko se investicija može vratiti?
„Plavi slon“ spada u kategoriju franšiza za koje nisu potrebne prevelike investicije. Srećna okolnost je što primalac franšize ne mora imati nikakvu posebnu kancelariju ili lokal pod zakupom. U početku se sve može raditi od kuće. Naravno, tokom vremena, kako se posao bude razvijao, dobro bi bilo otvoriti mali showroom, prostor u kome će biti izložene sve dostupne knjige, možda i u vidu kornera u nekoj od postojećih knjižara ili prodavnica za decu.
Kandidati iz Srbije bi plaćali ulaznu naknadu od 800 evra za jednu licencu, koji bi pokrivala teritoriju do 200.000 stanovnika, dok bi master franšiza – zavisno od veličine teritorije koja se pokriva – iznosila od 5.000 evra pa naviše. Kako su, međutim, troškovi poslovanja prilično niski, već posle mesec dana, biznis je profitabilan, a povraćaj investicije se može očekivati za šest do osam meseci. Ovo se zasniva na našem iskustvu, a čitav poslovni model je kreiran po tom principu.
Pored finansija, šta bi još primalac franšize trebalo da obezbedi? Kakve se veštine traže od partnera?
Za nas je važno da franšizni partner dobro razume „jezik i filozofiju“ deteta, da veruje u moć personalizovanih knjiga i da deci želi približiti svu magiju pisane reči. Ne tražimo nikakve posebne veštine ili tehničko znanje, ali želimo da to bude osoba koja će pažljivo i predano voditi posao, posebno u početku. Svakako, očekujemo da bude i u stalnom kontaktu sa centralom. Zbog toga, zapravo, podrazumeva se da dobro priča i piše na engleskom jeziku. U suštini, tražimo snažnog partnera koji bi mogao da napravi uspeh i za sebe i za brend.
POGLEDAJTE ČLANKE

JumpingClay, koncept prodavnice i radionice za modelovanje gline, razvija odnedavno franšiznu mrežu i u Češkoj. Nosilac franšize nudi tri mogućnosti za pokretanje posla.
Da li će se personalizovane knjige pojaviti i u ovom regionu i kako teče saradnja s franšiznim partnerima, otkriva Marek Halfar, osnivač i franšizni menadžer češke izdavačke kuće „Plavi slon“
Minela Bašić je oduvek volela da radi sa decom, a kako je nedavno postala deo franšizne porodice Jumping Clay – ta želja joj se i ostvarila.
Jumping Clay, koncept prodavnice i radionice u kojoj se može kupiti, ali i učiti modelovanje figurica od gline, početkom ove godine dobio je poslovnice na dva nova tržišta u regionu.
Biznisi zasnovani na onlajn prodaji spadaju u najbrže rastuću sferu poslovanja. Knjige su, pak, među najprodavanijim proizvodima na internetu. Češki izdavač „Plavi slon“ spaja oba sveta.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
Vedrana Kosanović je primalac master franšize brenda L'Arome, zadužena za širenje mreže u Srbiji. Za nešto više od godinu dana otvoreno je osam parfimerija.
POPULARNO NA FORUMU
Igračke stižu i kroz franšizu
Pozdrav.Kako Vas kontaktirati?Kontakt telefon?
Lakše uz partnere
Sve ste vi ovo lepo napisali ali niste nista proverili sa njima detaljno, vec se tudji text preveli na srbski I postavili kao vas clanak. | Franshizing EU firmi van EU ne...