Kako se pripremiti za ulogu primaoca franšize?

Stavite sve na papir
Stavite sve na papir / Bez obzira na finansijske projekcije koje ćete dobiti od davaoca franšize, nije naodmet da i sami napravite proračun troškova i prihoda.
Četvrtak
25.04.2019
Koji biznis? Postoji li tržište za ovo što želim da radim/ponudim? Imam li dovoljno novca za pokretanje biznisa? Hoće li se ovaj posao na kraju isplatiti?
 

Ovako, u najboljem slučaju, zvuče prva, nasumična pitanja koja postavi sebi čovek koji ozbiljno razmišlja o pokretanju posla. Manje je važno da li biznis pokreće samostalno, „od nule“, ili tako što će kupiti franšizu, pravilo je u oba slučaja isto – pre nego što preduzme bilo kakav zvaničan korak, budući preduzetnik treba da zastane i razmisli šta sve može da bude otežavajuća okolnost ako nema dobre odgovore na ključna pitanja. Da pođemo od prvog...

Koji biznis?

Ljudi ponekad, a najčešće povučeni time da će dobro zaraditi, pokrenu određeni biznis samo da bi u jednom trenutku shvatili da rade posao koji im uopšte ne odgovara. Zato, kad razmišljate o poslu, razmišljajte o sebi. Posebno ako kupujete franšizu, jer to podrazumeva da ćete narednih pet do 10 godina raditi posao koji ne možete napustiti tek tako, bez ikakvih obaveza ili posledica. U tom slučaju, upoznajte samog sebe i – birajte poslove u kojima ćete uživati.

Pitanja koja treba postaviti:

Šta volim da radim (šta su moja interesovanja i hobiji)? Šta znam da radim (kakvo iskustvo imam)? Šta znam dobro da radim (šta su moje posebne veštine i talenti)? Šta bih radije da ponudim – proizvod ili uslugu? Odgovori na ova pitanja trebalo bi značajno da suze izbor poželjnih branši i franšiza.   

Postoji li tržište za to?

Ako je ikako moguće, pre nego što kupite franšizu i upustite se u biznis, treba da obavite bar minimalno istraživanje tržišta. Nije nužno da to bude opsežno i profesionalno istraživanje, ali svaki preduzetnik može da se raspita, osmotri situaciju „na terenu“ i postavi prava pitanja:   

Na koliko potencijalnih klijenata mogu da računam? Postoji li potražnja za proizvodom ili uslugom koju nudim? Koje potrebe klijenata to zadovoljava? Koji problem rešava? Radi li se o prolaznom trendu ili stalnoj potrebi? Ko su moji konkurenti? Koliko ih imam? Šta oni nude? Koliko su moji proizvodi ili usluge u odnosu na njih jedinstveni ili posebni?

Koliko košta pokretanje biznisa?

Računica je jasna – da biste porenuli posao, treba da imate novca. Da biste ostali u biznisu, treba da zaradite novac. Jedan od najčešćih razloga za neuspeh krije se, međutim, u činjenici da primaoci franšiza nisu imali dovoljno novca u početnoj i najosetljivijoj fazi u fazi pokretanja i uhodavanja posla. Zato, ne zaboravite staro dokazano pravilo: koliko god da iznosi početna investicija, računajte da će vam trebati – dva puta više.

Stavite na papir sve troškove!

Bez obzira na finansijske projekcije koje ćete dobiti od davaoca franšize, nije naodmet da sami napravite proračun troškova i prihoda. Vizija davaoca franšize katkad može biti preoptimistična. U idealnom slučaju, trebalo bi da sami napravite biznis plan, kojim ćete predvideti stvarne troškove i proceniti za koje se vreme može očekivati povraćaj investicije. 

Prvo, procenite koliko ćete morati da izdvojite za franšizne naknade, uređenje i opremanje lokala, nameštaj i inventar, prvo punjenje robom, osiguranje, promociju i marketing pre otvaranja.

Procenite potom koliko će vam novca trebati i za nesmetano tekuće poslovanje, to jest, nakon što zvanično počnete s radom. To je novac koji ćete ulagati (trošiti) dok se biznis ne uhoda i ne postane profitabilan, što znači da ćete u prvo vreme najverovatnije pokrivati i troškove plata i doprinosa, rente, komunalija, marketinga, osiguranja, kredita...

Hoće li se ovaj posao na kraju isplatiti? 

Imajte na umu da ovo nije samo pitanje profita, iako to jeste ključni i osnovni cilj svakog biznisa. Na kraju dana, kad se podmire sve obaveze i namire svi troškovi, podvuče crta i sagleda koliko se zaradilo, ipak ostaje još jedno važno pitanje – da li ste zaradili dovoljno novca da možete reći bilo je vredno vremena, truda i energije koje ste uložili u to?


podnikatel roku Murad Al-Katib
N.Bogojević