Američke franšize za celi svet

Sreda
12.09.2018.
Časopis Entrepreneur i ove godine objavljuje listu 200 globalno najuspešnijih američkih franšiza. Ko je u samom vrhu?
 

Širenje franšizne mreže na više od jednog tržišta predstavlja ozbiljan izazov – od pronalaženja adekvatnog lokalnog partnera (primaoca franšize), preko davanja podrške „iz daleka“, sve do stremljenja da brend i sistem funkcionišu u različitim kulturama, na različitim jezicima i u različitim ekonomskim uslovima. Prema broju kompanija koje posluju van tržišta SAD, reklo bi se da se američke franšize vrlo dobro nose s ovim izazovima – a one koji to rade najbolje, i ove godine su rangirane na Entrepreneur-ovoj godišnjoj listi 200 svetski najuspešnijih franšiza made in USA.

Ova „specijalizovana“ lista sastavlja se na osnovu Entrepreneur-ove godišnje liste 500 najuspešnijih američkih franšiza (Entrepreneur's 2018 Franchise 500®), a presudno je da kompanije traže nove primaoce franšize van Sjedinjenih Država, kao i da već imaju najmanje pet uspostavljenih franšiznih poslovnica u inostranstvu. Kad se u obzir uzmu i drugi relevantni pokazatelji – potrebne investicije, naknade za franšizu, stepen podrške primaocu, veličina sistema, tempo rasta, finansijska moć i stabilnost sistema, dobija se poredak koji pokazuje koje to američke franšize trenutno „vladaju“ svetom.  

McDonald's (1) i 7-Eleven (2) su na samom vrhu liste. Ova dva brenda su, da podsetimo, rangirana i kao dva najuspešnija sistema u SAD (prema listi Entrepreneur's 2018 Franchise 500).  Za popularni lanac brze usluge, dominantna pozicija ne dolazi kao iznenađenje –  gotovo da ne postoji čovek na planeti koji McDonald's ne doživljava kao „američku ikonu“, a sa više od 21.000 franšiznih restorana širom sveta, McDonald's  je svakako jedna od najjačih američkih franšiza. S druge strane, lanac mini-marketa 7-Eleven je najveći svetski franšizni sistem sa neprikosnovene 62.000 poslovnica, pri čemu 54.000 posluje na tržištima van SAD.

Za ovim brendovima slede isto tako dobro poznate „američke ikone“ KFC (3) i Pizza Hut (4), brendovi kompanije YUM! Brands, koji imaju više od 15.500 i 8.700 restorana širom sveta, respektivno. Iako se početkom godine suočio sa ozbiljnom krizom u Velikoj Britaniji, gde je, usled nestašice piletine, bio primoran da zatvori na desetine restorana, KFC i dalje čvrsto stoji na međunarodnoj „sceni“. Kada se, međutim, uporede pozicije koje KFC i Pizza Hut zauzimaju na „svetskoj“ (200 Top Global Franchises) i „domaćoj“ listi (Entrepreneur's 2018 Franchise 500), primećuje se da se poredak znatno razlikuje – KFC je ove godine bio na 233. mestu, Pizza Hut na 47. poziciji. Amerika je, ističu analitičari, izuzetno konkurentno i zahtevno tržište sa velikim brojem novih gastronomskih brendova, ali i novom generacijom zahtevnijih potrošača, koji su poslednjih godina pomrsili konce gotovo svim „dobrim, starim“ fast food američkim brendovima, i nije neobično što su se čak i najveći sistemi borili za povećanje prometa i prodaje. Ova situacija, međutim, ne remeti status niti stabilan tempo širenja na tržištima van SAD.

Isto bi se moglo reći i za Subway (5), najveći franšizni lanac restorana na svetu, koji je poslednjih godina više fokusiran na širenje van matičnog tržišta. Pre nekoliko meseci, međutim, svetske medije je preplavila vest o tome da Subway u Americi zatvara 500 restorana, prenebregavajući činjenicu da pod ovim brendom i dalje posluje više od 26.000 restorana na domaćem tržištu i 18.000 na drugim tržištima sveta. Subway, kako su u tom trenutku najavili iz kompanije, planira da u narednim godinama otvori 1.000 novih restorana van Amerike.

Kumon (6) i RE/MAX (7) su brendovi koji, uz 7-Eleven, na ovu listu „unose razliku“, samim tim što su jedini brendovi među prvih deset koji ne pripadaju oblasti gastronomije i ugostiteljstva. Kumon, lanac škola matematike i veštine čitanja, ima više od 24.300 franšiznih poslovnica van Amerike, dok RE/MAX, div među agencijama za nekretnine, ima više od 3.800 poslovnica u inostranstvu.

Među najboljih deset, najzad, ulaze i Dairy Queen (8), Dunkin' Donuts (9) i Baskin- Robbins (10), koji su svetu uspešno „prodali“ svoje verzije sladoleda, krofni i kafe. Baskin-Robbins ima 5.450 franšiznih poslovnica u inostranstvu, Dunkin' više od 3.400, a Dairy Queen više od 2.400.  


POPULARNO NA FORUMU

Definicija franšizinga

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

5 komentara
poslednji 25.01.2022.
Šta je to franšiza?

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
poslednji 25.01.2022.
Definicija franšizinga

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

5 komentara
poslednji 25.01.2022.
Međusobno poverenje i podrška

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
poslednji 25.01.2022.
Kako izabrati a ne zažaliti?

Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?

1 komentara
poslednji 30.12.2020.
Vreme je da se dobro promisli i dela

Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...

1 komentara
poslednji 23.03.2020.
Poljske franšize spremne za izvoz

Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...

1 komentara
poslednji 25.08.2016.
Kontakt

Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.

1 komentara
poslednji 12.05.2015.