Godine nisu presudne

Hrana dominira
Hrana dominira / Među 10 najuspešnijih američkih franšiza, pet je restorana brze hrane. McDonald's je i ove godine na samom vrhu.
Sreda
23.01.2019.
Početak godine je uobičajeno vreme za rekapitulaciju – vreme kada se i magazin Entrepreneur osvrće na tržište franšiza u Americi i predstavlja godišnju listu 500 najuspešnijih.
 

Otkako je prvi put objavljena, sada već daleke 1980. godine, lista 500 najuspešnijih američkih franšiza magazina Entrepreneur „pamti“ samo pet brendova koji su se za ovih 40 izdanja svaki put našli na listi – Subway (sendviči), Lawn Doctor (održavanje travnjaka), Martinizing (hemijsko čišćenje i pranje), ali i McDonald's i Dunkin', ikonični brendovi brze hrane koji su ove godine, pak, na samom vrhu liste, na prvom i drugom mestu. Dodatnih 12 brendova, piše Entrepreneur, izostalo je sa liste tek jednom ili dva puta, ali ovi podaci, koliko god bili intrigantni, svedoče, zapravo, o živom i dinamičnom sektoru koji cveta u neprestanoj borbi između „starih“ i „mladih“ sistema. Ovogodišnja lista pokazuje da je tek 86 od 500 rangiranih kompanija počelo da razvija franšiznu mrežu pre 1980. U proseku, kompanije sa ove liste posluju po sistemu franšizinga oko 25 godina, a čak 22 kompanije počelo je da daje franšize pre pet ili manje godina.

Ova dihotomija vidljiva je i u poretku 10 najuspešnijih – polovina rangiranih sistema uvela je franšizing pre 1980, polovina posle. Među „veteranima“ su lanci brze hrane McDonald's (1), Dunkin' (2), Sonic Drive-In (3), Taco Bell (4) i lanac supermarketa 7-Eleven (10), a među „milenijalcima“ lanac poštansko-kurirskih poslovnica UPS Store (5), fast-food brendovi Culver's (6) i Jersey Mike’s Subs (9), fitnes klubovi Planet Fitness (7) i frizerski saloni Great Clips (8).

Kako to pokazuje i ovogodišnja lista, hrana je, još uvek, dominantna kategorija – 24% od svih rangiranih kompanija su sistemi povezani s hranom. Da se, međutim, i ovaj sektor neprestano menja i raslojava, vidi se i po broju novonastalih, uskoorijentisanih koncepata (snack food, zdrava hrana...).  

Brojke, pak, odaju još nekoliko interesantnih trendova. Ukupan zbir poslovnica svih 500 rangiranih kompanija iznosi 533.125, pri čemu 36% od tog broja posluje – van američkog tržišta. Za američke kompanije, franšizing je, zapravo, najčešća strategija širenja na međunarodnim tržištima. Na ovaj način, pojedini brendovi su prisutni i u ovom regionu – sa ovogodišnje liste 500 najuspešnijih, u zemljama regiona posluju RE/MAX (15), KFC (23), Holiday Inn (36), Doubletree by Hilton (56), ali i Subway (125), lanac poznat po sendvičima, koji za sada ima dva restorana u Sloveniji i jedan u Hrvatskoj, gde i dalje traži nove primaoce franšize.     

Ipak, piše Entrepreneur, primetno je da se tempo širenja franšiznih mreža usporio. Kompanije sa ove liste su u peroidu od jula 2017. do jula 2018. otvorile 13.935 novih poslovnica, što je za pet hiljada manje u odnosu na prošlu godinu i dve hiljade manje u odnosu na pretprošlu. S druge strane, primetno je i smanjenje broja poslovnica u direktnom vlasništvu kompanija, što je posledica strategije koju su poslednjih godina prihvatila i „velika imena“ franšizinga – Pizza Hut, KFC i McDonald’s, naime, prodali su veliki broj svojih poslovnica primaocima franšize. Pravi kuriozitet po ovom pitanju je, podsetićemo, upravo Subway, koji nema nijedan restoran u svom vlasništvu – svih 44.000 restorana širom sveta drže – primaoci franšize.

Celokupnu listu Entrepreneur’s Franchise 500 možete pronaći ovde.


podnikatel roku Murad Al-Katib
N.Bogojević