Za mene je poslovanje pod franšizom zapravo kao kad imate starijeg brata koji vas štiti. Taj oslonac je u biznisu veoma važan. Istina je da radite za manju maržu, ali gotovo ni o čemu drugom ne razmišljate. Lidija Jovanović
Ponedeljak
28.01.2013.
Dobro prethodno iskustvo poslovanja kroz franšizu navelo je Lidiju Jovanović da ponovo postane primalac franšize.
 

Pre deset godina mlada Aranđelovčanka se zaputila u Beograd rešena da dovede poznati modni brend u svoje rodno mesto. U jednoj od ulica u centru grada, Jovanovićeva je naišla na radnju koja joj je privukla pažnju. Na njenu sreću, butik kalifornijskog brenda Time Out je tek nekoliko meseci pre toga otvoren u glavnom gradu. Novi brend na tržištu, povoljne cene i kvalitet garderobe naveli su je da odmah pomisli: „To je to“. – Baš tako nešto je trebalo maloj sredini kakva je Aranđelovac. Prihvatljive cene, dobar kvalitet, a da brend bude poznat – kaže Jovanović.

O franšizi nije znala mnogo. Samo ono što se u to vreme moglo pročitati u štampi, a nije moglo mnogo. No, i bez saznanja o detaljima, svidela joj se ideja da bude deo neke veće „priče“ i da, kako kaže, iza nje „stoji“ poznato ime, odnosno, brend. – Za mene je poslovanje pod franšizom zapravo kao kad imate starijeg brata koji vas štiti. Taj oslonac je u biznisu veoma važan. Istina je da radite za manju maržu, ali gotovo ni o čemu drugom ne razmišljate. U slučaju Time Out-a, davalac svake nedelje šalje robu, određuje asortiman, politiku cena, vreme i iznose sniženja, što mnogo olakšava poslovanje – objašnjava Jovanović.

Zbog pada kupovne moći građana, ali i porasta broja kineskih butika i prodavnica sa jeftinom garderobom u Aranđelovcu, posao više nije bio rentabilan. Zbog toga je davalac preuzeo franšizu i sada ima sopstveni butik u tržnom centru Fortuna koji je u vlasništvu Lidijinog oca Dragana Jovanovića (o čemu smo već pisali).

Preduzetnički duh, koji je verovatno i nasledila od oca, nije je napustio. Želela je ponovo da dovede modni brend, sada u novootvoreni tržni centar, ali je zainteresovanost bila slaba zbog krize. Nije, međutim, odustajala već je rešila da se okuša u novom biznisu. Početkom prošle godine potpisala je franšizni ugovor sa turističkom agencijom Odeon World Travel, a poslovanje je započela u junu. - Moj suprug je turistički vodič i radio je za mnoge poznate agencije. Najviše zbog toga smo se rešili da se oprobamo u industriji turizma. Posmatrali smo malo i šta nedostaje tržištu, pa smo zaključili da nema nijedne poznate agencije u gradu i okolini– priča Jovanović.

Opet se vodila logikom da stane iza prepoznatljivog brenda i sistema koji će joj biti oslonac u svakom trenutku. – Možda zarade nisu ogromne kao kad ste sami vlasnik, ali je izvesno da će kvalitet usluge i proizvoda, kao i sugurnost putnika, biti obezbeđeni. Dobijate već kreirane aranžmane. Reklamu obezbeđuje, takođe, davalac franšize. Pet-šest agencija koje rade subagenturu u Aranđelovcu, tj. prodaju aranžmane drugih agencija, nemaju, na primer, kataloge koji se mogu podeliti klijentima. Mi smo u tom pogledu u prednosti, jer znamo da ljudi vole da ponesu te materijale kući da ih prelistaju – objašnjava Jovanović.

Sa suprugom je izračunala da su za osam meseci poslovanja prodavali u proseku po jedan aranžman svaki drugi dan. I zadovoljni su. – Letnja sezona je uvek bolja od zimske. Trenutno se najviše prodaju aranžmani za terme u Sloveniji i skijanje na Kopaoniku. Već od početka godine ljudi su počeli da se raspituju za letovanja, pa očekujemo bolju sezonu nego prošle godine kada smo tek počeli poslovanje – kaže Jovanović.


Vesna Lapčić
saradnik