Šansa u brzom razvoju turizma
Poslovanje su započeli 2013. u Dubrovniku, danas posluju u sedam zemalja. Direct Booker, turistička agencija za iznajmljivanje i upravljanje privatnim smeštajem, od 2017, naime, širi franšiznu mrežu, tako da ekskluzivne partnere – primaoce franšize – ima i na domaćem tržištu u Hrvatskoj, ali i u Crnoj Gori, Sloveniji, Bosni i Hercegovini, Srbiji, Peruu i Albaniji. – Ovo je tek početak internacionalnog razvoja – kaže Nino Dubretić, jedan od vlasnika Direct Booker sistema. Gde god se turizam razvija, gde god postoji potražnja za privatnim smeštajem – biće i prostora za usluge Direct Booker-a, smatra on. – U osnovi, mi povezujemo iznajmljivače i putnike. Pomažemo rentijerima da se oglase i iznajme smeštaj preko poznatih internet platformi, ali ih i savetujemo kako da urede i opreme smeštajnu jedinicu, optimizuju cene smeštaja, prezentuju svoje nekretnine, ponude gostima niz pratećih turističkih usluga – od prevoza, rent-a-car-a, izleta, do preporuka za restorane, klubove i znamenitosti kraja. Sve ovo je, u suštini, i zadatak naših primalaca franšize – objašnjava Dubretić.
Od ove godine, Direct Booker cilja i na tržište Poljske. Prvi korak u promociji ovog biznisa i franšiznog paketa već je načinjen – od 17. do 19. oktobra učestvovali su na 17. Sajmu franšiza u Varšavi i iskoristili priliku da se predstave preduzetnicima i potencijalnim primaocima franšize s poljskog tržišta. Pitali smo Dubretića zašto je Poljska „poželjna destinacija“ za razvoj franšizne mreže, koje će usluge nuditi na tom tržištu te koliko treba investirati u ovu franšizu.
Zašto ste se odlučili za Poljsku?
U Poljskoj se turizam ubrzano razvija. Velika je potražnja za kratkoročnim najmom smeštaja, ali i za sistemom koji bi efikasno upravljao procesom iznajmljivanja, kroz agencijskie usluge i najnovije tehnologije. Zbog toga nam je Poljska delovala kao perspektivno tržište.
Mnoge od usluga koje pružate nedvosmisleno štede vreme iznajmljivačima. Šta, zapravo, podrazumeva ta saradnja?
Svaka nekretnina ili smeštajna jedinica dobija svog akaunt menadžera iz Direct Booker-a koji kontroliše i određuje cene najma tako što neprestano prati i upoređuje cene drugih iznajmljenih jedinica u tom periodu. Vrlo često, samo uz ovu informaciju vlasnici smeštaja mogu da povećaju potencijal svoje nekretnine. Tržište iznajmljivača se, inače, može podeliti u dve grupe. Prva grupa su oni kojima je potreban čitav niz usluga: oglašavanje na internetu, usluge rezervacije, komunikacija s gostima, finansijske usluge poput izdavanja računa, plaćanja kreditnom karticom i čekovima, pa čak i usluga čišćenja smeštaja. Ako iznajmljivač posebno zahteva, mi možemo obezbediti i fotografa koji će profesionalno fotografisati unutrašnjost smeštaja za izdavanje. Druga vrsta rentijera su oni kojima nisu potrebne sve navedene usluge, ali koji bi svakako da unaprede i poboljšaju svakodnevni proces iznajmljivanja. To se, pre svega, odnosi na sinhronizaciju cena s kalendarom na svim veb-sajtovima na kojima se oglašavaju, a najčešće su to Booking.com, Airbnb, Expedia, HomeAway. Ako iznajmljivač ne želi da koristi čitav set usluga, mi mu uvek možemo ponuditi podršku za takozvani Booker Tools – poseban alat koji će mu omogućiti da upravlja smeštajnom jedinicom u smislu cene i logistike.
Šta sve sadrži franšizni paket Direct Booker-a?
Primalac naše franšize ima pravo da koristi naš brend, pruža sve usluge podrške iznajmljivačima, a sve u skladu s jedinstvenim know-how-om Direct Booker-a. Primalac, naravno, koristi naš IT sistem, operativni priručnik, pomoć po svim pitanjima tekućeg poslovanja. S druge strane, dužan je da vodi marketing na lokalnom nivou i pruža usluge samo na području za koje je ugovor potpisan.
Za koje regije ili gradove u Poljskoj tražite primaoce franšize?
Želimo da privučemo preduzetne ljude iz turistički atraktivnih destinacija kao što su Varšava, Vroclav, Krakov, Gdanjsk. To mogu biti i „početnici“, ljudi koji tek razmišljaju da pokrenu sopstveni posao, ali i preduzetnici koji već rade u turizmu, a koji nameravaju da prošire svoju ponudu dodatnim agencijskim uslugama ili da zarade od prodaje naše tehnologije.
Koliko primalac franšize treba da investira u ovaj posao?
Početna investicija, koja podrazumeva pristupanje mreži Direct Booker-a, iznosi 5.000 evra. Primalac franšize plaća i redovnu naknadu i ona iznosi 7% od ukupnog prometa. S druge strane, primalac dobija od 5% do 10% od svake iznajmljene jedinice. Koliko će, pak, morati da čeka na povraćaj investicije, zavisi najviše od broja i spektra usluga koje će pružati.
POGLEDAJTE ČLANKE
Poljska kompanija Sweet Gallery je do sada isključivo razvijala biznise u oblasti gastronomije. Sada ulazi u turistički sektor. Šta je „Mala kuća“ (Tiny House) i kako se na ovom formatu može zaraditi?
– Turistički sektor se oporavlja, samim tim raste i interesovanje za franšizu CityPal-a – kaže Željko Gobac, osnivač platforme CityPal putem koje se turistima predstavljaju najbolje lokalne preporuke
Direct Booker je svoj franšizni portfelj ove godine proširio sa dva nova tržišta – Severnom Makedonijom i Grčkom. Kakvi su planovi i očekivanja novih primalaca franšize?
Uprkos tome što je pandemija snažno pogodila sektor turizma, franšizni sistem Direct Booker je svoje poslovanje proširio na tržište Italije. Primalac franšize je stari znanac.
CityPal, veb-platforma i brošure preko kojih lokalni stanovnici turistima predstavljaju najbolje iz ponude svog mesta, dostupna je kroz franšizu. Za sada, CityPal posluje u Zagrebu i Puli.
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
Američki lanac picerija Pizza Hut stiže u Hrvatsku, a u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
Proces traženja (regrutacije) primalaca franšize nije nimalo lak. Kako kompanije treba da se pripreme za ovaj proces i šta je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?