I želja i potreba

Na samom vrhu
Na samom vrhu / Prvo mesto prvi put na Entrepreneur-ovoj listi 500 najuspešnijih američkih franšiza ove godine zauzima lanac poznat po kafi i krofnama Dunkin'
Petak
17.01.2020.
Analiza ovogodišnje liste 500 najuspešnijih američkih franšiza, koju priređuje i objavljuje magazin Entrepreneur, pokazuje da su biznisi povezani s hranom i dalje među najpoželjnijim franšizama.
 

Jedno „filozofsko pitanje“ obeležilo je ovogodišnju analizu liste 500 najuspešnijih američkih franšiza magazina Entrepreneur: „Da li preduzetnici pre kupuju franšizu koja zadovoljava želju ili potrebu potrošača?“ Nema nedoumice da svaki biznis postoji da bi zadovoljio neku želju ili potrebu kupca ili klijenta, međutim – franšizni biznisi po tom pitanju moraju da budu još striktniji. Treba, naime, da imaju razvijen, izuzetno uređen i delotvoran sistem poslovanja koji može da se „replicira“ na desetine, stotine ili hiljade puta s predvidljivim i željenim uspehom. A da li je biznis u domenu udovoljavanja želje ili potrebe, manje je važno. Šta nam ipak pokazuje ovogodišnja lista 500 najuspešnijih franšiza magazina Entrepreneur?

Željni dobre hrane

Najbrojnija kategorija na ovoj listi i ove godine je – gastronomija. Više od petine rangiranih franšiznih kompanija povezano je s hranom. I premda je hrana čovekova nasušna potreba, ova kategorija, kako se iznosi u analizi magazina Entrepreneur, ipak ima veze s jednom posebom vrstom želje. – McDonald's, Sonic Drive-In, Culver's i drugi gastro brendovi, „takmiče se“ u tome ko, zapravo, nudi najpoželjniji hamburger. A pošto će ljudi uvek želeti ukusnu i dobru hranu, tako će i gastronomske franšize uvek biti među najpoželjnijim poslovnim prilikama – navodi se u ovoj analizi. I sam vrh ovogodišnje liste svedoči o tome, budući da se među prvih 10 najuspešnijih franšiza našlo čak sedam sistema, dok ih je među prvih 100 više od 25.

Ipak, zanimljivo je da je ukupan broj gastronomskih franšiza znatno manji u poređenju s prošlogodišnjom listom – ove godine, rangirane su 103 gastronomske franšize, dok ih je prošle godine bilo 120. Od ovogodišnjih stotinu franšiza, 86 su lanci brze hrane, kojih je prošle godine bilo 94. Klasični restorani s punom uslugom nalaze se pak u najmanje zavidnoj situaciji – ove godine ih je rangirano samo devet, dvostruko manje u odnosu na prošlu godinu. Smanjenje rangiranih sistema nije, međutim, pokazatelj nekog stvarnog problema, ističe se u analizi magazina Entrepreneur, već pre pokazatelj rasta druge najbrojnije kategorije na ovoj listi – sektora održavanja. A to je kategorija koja je u potpunosti povezana – s potrebama.

Udovoljiti potrebama korisnika

Najrazličitije usluge popravki, čišćenje, restauracija, nega travnjaka – sve su ovo vrste biznisa koji spadaju u kategoriju održavanja. Kao što će ljudi uvek odlaziti u restorane, tako će im uvek biti potrebne i usluge biznisa koji mogu da srede bilo kakav problem u domaćinstvu. Za franšize iz ove kategorije se zato često kaže da su otporne na krizu, pored toga što koštaju znatno manje od gastronomskih franšiza, dok se za posao ne mora iznajmljivati poseban poslovni prostor jer se sve može organizovati od kuće.

Ove godine, na listi se našlo 70 kompanija iz sektora održavanja, što  je za osam više u odnosu na prošlu godinu, pri čemu je 14 sistema rangirano među prvih 100.

Po neko mesto za svakog

Među sektorima koji se dobro kotiraju našli su se i biznisi za ličnu negu, posebno fitnes klubovi i frizerski saloni. Na ovogodišnjoj listi rangirana su 22 fitnes brenda, ali to je samo deo priče – navodi se u analizi. Za listu se, naime, prijavilo 60 fitnes kompanija, a zanimljivo je da se uglavnom radi o „mladim“ franšizama, kompanijama koje su osnovane u poslednjih pet godina. Ovaj rast broja tržišnih igarača, navodi se dalje, govori da će u narednim godinama neminovno rasti i broj rangiranih fitnes franšiza, zaključuje se u analizi.

Manji broj franšiza rangiran je iz oblasti zdravlja i rekreacije. U kategoriji zdravlja, ove godine na listu je ušlo devet franšiza, a zanimljivo je da se čak pet kompanija nalazi među prvih 100. Sektor rekreacije je, pak, obeležen stalnim smenama trendova. Primetno je da su u usponu „uradi sam“ radionice, za razliku od donedavno vrlo popularnih studija za slikanje uz vino (paint-and-sip). Trambolinski parkovi, s druge strane, i dalje dobro posluju, ali većina pokušava da proširi ponudu uvođenjem dodatnih atrakcija poput kartinga ili stene za penjanje.

Želja ili potreba?

–  Iako se vremena menjaju, neke stvari će zauvek ostati iste. Ljudi će uvek želeti dobru hranu, kao što će imati polomljene prozore ili travnjak koji treba srediti. Ljudi vole da isprobaju nove zabavne atrakcije, samo da bi prešli na neku novu zabavnu aktivnost. Dakle, bez obzira da li franšiza udovoljava željama ili potrebama ili nečem drugom, njen uspeh će najviše zavisiti od mogućnosti da evoluira i prilagođava se – navodi se u analizi magazina Entrepreneur.

Mnoge kompanije koje su rangirane na ovoj listi nisu samo najuspešniji franšizni sistemi na severnoameričkom kontinentu, već sistemi koji utiču na globalno tržište franšiza, budući da se šire i van matičnog tržišta. Pojedini brendovi su dobro poznati i već godinama posluju i u zemljama ovog regiona – među njima su McDonald’s (3. mesto), KFC (24. mesto), Holiday Inn and Holliday Inn Express (36), RE/MAX (40), Hilton (101), Doubletree by Hilton (103). Franšiznu mrežu razvija i lanac brze usluge Subway (107), koji za sada ima restorane u Sloveniji i Hrvatskoj, gde i dalje traži nove primaoce franšize.

Top 10 franšiza 2020.

1. Dunkin' (brza hrana)
2. Taco Bell (brza hrana)
3. McDonald's (brza hrana)
4. Sonic Drive-Inn (brza hrana)
5. The UPS Store (poštansko-kurirska služba, štampanje, usluge za MSP)
6. Ace Hardware (prodaja profesionalnog i hobi alata)
7. Planet Fitness (fitnes)
8. Jersey Mike's Subs (brza hrana)
9. Culver's (brza hrana)
10. Pizza Hut (brza hrana)

Celokupnu listu Entrepreneur Franchise 500, možete pronaći ovde.


N.Bogojević