Zašto je finansijski model važan?
– Pre nego što kompanija ponudi franšizu i krene u razvijanje franšizne mreže, neophodno je da razradi i pripremi detaljan finansijski model – kaže Karol Kačmarek, franšizni analitičar kompanije PROFIT system. Šta, dakle, dobro osmišljen finansijski model treba da sadrži i zašto je toliko važan za svaku od strana u franšiznom odnosu?
– Prema najkraćoj definiciji, finansijski model treba da jezikom brojeva opiše sve investicije, prihode, rashode i dobit za davaoca i primaoca franšize – kaže Kačmarek.
Da li su finansijski model i biznis plan isto?
Biznis plan je sveobuhvatan, vrlo širok dokument koji, na primer, sadrži i analize tržišta, analizu ciljnih grupa, marketinških strategija, načina na se koje može doći do kupaca i klijenata... Finansijski model je samo deo dobro razvijenog biznis plana. To je, na neki način, brojčana ilustracija poslovanja. Trebalo bi da odgovori na pitanja: koliko treba uložiti u kupovinu franšize i dalje poslovanje, koliki se prihod može očekivati, koliki će biti operativni troškovi. Na osnovu finanasijkog modela, primalac franšize, dakle, lako može da predvidi sve svoje prihode i rashode, kao i da izračuna za koje vreme može da očekuje breakeven i povraćaj uloženog novca.
Zašto davalac franšize uopšte treba da ima finansijski model? Uostalom, on je taj koji svoj biznis „zna u prste“...
Ako želite da svoj biznis transformišete u franšizni sistem, morati imati finansijski model. Iz dva razloga. Prvo, u trenutku kad vam se javi potencijalni primalac franšize, već treba da imate atraktivne materijale koje odmah možete podeliti s njim, i tako razmotriti i porazgovarati o finasijskim uslovima saradnje. I drugo, izrada takvog modela možda je najbolja prilika i najbolji način da sami, „hladne glave“ i jezikom brojki, analizirate poslovanje i profitabilnost svog koncepta.
Šta je potrebno za izradu finansijskog modela?
Pre svega, treba prikupiti što više podataka koji precizno opisuju biznis: koliko se čega prodaje, koliko kupaca u proseku ulazi u radnju, kolika je marža na proizvode, koliki su tekući troškovi. Pri tom, treba imati na umu da je optimalni period za prikupljanje i procenu podataka – cela kalendarska godina. Takođe, ne sme se zanemariti sezonalnost i vreme potrebno za izgradnju pozicije na tržištu. Potrebno je, dakle, pažljivo analizirati postignute finansijske rezultate, popisati sve troškove i pretočiti ih u „realni scenario“ za buduće primaoce franšize.
Sve ovo će pomoći davaocu franšize da precizno odgovori na pitanja kandidata za franšizu. A potencijalni primaoci franšize će želeti da znaju: koliko treba uložiti u pokretanje franšizne podružnice, kolika će biti mesečna zarada, koje će troškove imati. I najvažnije: koliko će zarađivati jednom kad premaši breakeven i vrati uloženi novac.
Finansijski model, uz sve to, treba da ponudi i odgovor na pitanje kolike će franšizne naknade biti – jer na osnovu modela, davalac franšize može jasno da vidi, proceni i odredi koliko treba da košta licenca, na kolike mesečne naknade može da računa te da li će te naknade naplaćivati u obliku fiksnog iznosa, marže ili procenta od prometa.
Za koga je finansijski model važniji? Za davaoca ili primaoca franšize?
Rekao bih za davaoca franšize. Prvo, jer će davalac franšize odmah imati brojke i projekcije koje su kandidatima za franšizu jako dragocene. Drugo, kroz pripremu finansijskog modela, davalac će dobiti sjajan uvid u sopstveno poslovanje, a zatim, na osnovu tih podataka, moći će da napravi primerenu i atraktivnu ponudu za potencijalne primaoce franšize. Uz to, sigurno će otkriti neke „dobre brojke“ i pokazatelje koje vredi naglasiti kad bude prodavao franšizu. Najzad, ako je finansijski model dobro osmišljen, davalac će znati i da valjano odredi visinu franšiznih naknada, jer će to biti sredstava koja će ulagati u stalna unapređenja sistema i podršku primaocima franšize – što je i suština franšizne saradnje.
POGLEDAJTE ČLANKE
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Peta regionalna konferencija o rizicima novog doba, koju organizuje BeRiskProtected platforma, održaće se 6. juna 2024. u hotelu Hyatt Regency u Beogradu.
„Naučna kuhinjica“ je jedinstven koncept edukativnih radionica koje pružaju deci priliku da istražuju, eksperimentišu i stiču znanja iz sveta prirodnih nauka na zabavan i kreativan način. Šta je potrebno za pokretanje franšize?
Mobile Outfitters, američka franšiza specijalizovana za usluge zaštite i stilizovanja mobilnih telefona kvalitetnim folijama, nastavlja širenje svoje mreže i nudi mogućnost pokretanja biznisa za svega pet hiljada evra.
Franšiza je reč koja je postala uobičajena u našem poslovnom okruženju. Iako će većina poslovnih ljudi bez problema navesti bar tri svetska franšizna lanca, na pitanje koje su domaće franšize, često izostaje odgovor.
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
McDonald’s slavi četvrt veka poslovanja u Srbiji. O planovima, saradnji sa lokalnim dobavljačima i navikama potrošača razgovaramo sa Tomašem Rogačem.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
Među kompanijama koje su se našle na NIN TOP 500 listi najvećih preduzeća u Srbiji ima 18 sistema koji posluju i u franšizingu. Polovina tih kompanija se nalazi među prvih 100.
Autentični grčki koncept Kralj Coffee – Donuts & Snacks posluje više od godinu dana u Srbiji, a odnedavno nudi i franšizu.
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.