Tržište franšiza će ojačati
Ova godina je svakako bila godina velikih iskušenja. Kako će franšizni sektor „pamtiti“ 2020?
Svi će se bez sumnje saglasiti da je ovo bio vrlo turbulentan period koji je uzdrmao čitav svet, ali i pokazao na kakvim su temeljima sagrađeni franšizni koncepti. Za mnoge franšizne sisteme, ovo je bio pravi test kriznog menadžmenta. Međutim, činjenica je da još uvek ništa nije gotovo. Više je nego izvesno da će određene restrikcije u poslovanju ostati na snazi i tokom 2021. godine, barem u prvom kvartalu.
A kako se sve ovo odrazilo na tržište franšiza? Sigurno da nije bilo lako. Mnogi biznisi su bili primorani ili da smanje obim posla ili da stave ključ u bravu. Međutim, suprotno očekivanom, interesovanje za uzimanjem franšize nije splasnulo. Može se, stoga, reći da će franšizni sektor rasti i u sledećoj godini. Jednostavno, ideja da poslujete uz podršku jakog partnera – davaoca franšize – koji je položio vrlo težak test u godini potpune neizvesnosti i najrazličitijih ograničenja, sigurno će privući mnogo više potencijalnih primalaca franšize, odnosno, ljudi koji sada razmišljaju o pokretanju sopstvenog biznisa.
Ko će pretrpeti najveći udarac?
Ne verujem da će među franšiznim mrežama biti velikih gubitnika. U velikom broju slučajeva, ipak, radi se o dokazanim konceptima koji su već tokom svoje istorije prolazili kroz razne krizne situacije. O tome svedoči i podatak da nam se vrlo mali broj davalaca franšize javio s potvdom da su njihovi primaoci franšize morali da „zatvore“ biznis. Naravno, svi su pretrpeli određene gubitke, ali uz pomoć i podršku franšizne mreže kojoj pripadaju, mogli su komotnije da se nose s problemima. Smatram da će, zapravo, pravi i mnogo veći problem nastati ako se ova situacija sa neprestanim nametanjem i popuštanjem restrikcija nastavi.
„Pobednici“ će svakako biti franšizni koncepti koji će nastaviti da rastu i šire svoju mrežu čak i u ovim kriznim vremenima, a samim tim – pobednici će biti i primaoci franšiza koji su mogli da se oslone na svoje davaoce i uvere se šta zapravo znači biti deo većeg sistema. Naročito u situaciji ako su sistemi preuzeli obavezu da pregovoraju o reviziji uslova s dobavljačima, smanjenju rente za poslovne prostore ili kad su izlazili u susret svojim primaocima kroz smanjenje franšiznih naknada.
Bilo je sistema koji su se jako dobro snašli, koji su se brzo menjali, prilagođavali, uveli nove usluge ili proizvode. Zahvaljujući, zapravo, pandemiji i karantinu, pojedini brendovi su mogli da testiraju lojalnost svojih kupaca i klijenata, i raduje me što sam od mnogih davalaca franšize čuo da su se potrošači rado vraćali i podržavali svoje omiljene brendove i male biznise.
Šta predviđate za sledeću godinu, kako će se franšizni sektor ponašati?
Po mom mišljenju, franšizni sektor će ojačati. Naravno, izdvojiće se koncepti koji su uspeli da preguraju krizu bez većih problema, drugi će sigurno morati da preispitaju situaciju i revidiraju svoje finansijske modele, unesu izmene u operativne priručnike i franšizne ugovore. U slučaju novog kriznog talasa, treba biti spreman. Takođe, kako sam već naglasio, očekujem da će potražnja za franšizama porasti, ali sam siguran da će potencijalni primaoci franšize u određenoj meri prilagoditi kriterijume za odabir. Naime, buduće primaoce neće zanimati samo uopštene brojke o poslovanju, već kako je brend, konkretno, preživeo 2020. U svakom slučaju, siguran sam da će porasti broj preduzetnika koji će preispitati svoju odluku da pokrenu biznis samostalno, od nule. U tom slučaju, zadatak davalaca franšize biće da im pruže dobre uslove i mogućnost da uzmu franšizu, pazeći, naravno, i na kompetencije kandidata.
Kako je nas Vas, lično, ova situacija s pandemijom Kovida-19 uticala? Vi, naime, niste samo direktor konsultantske kuće, već i primalac master franšize škola engleskog jezika za decu.
Tako je, od 2005. sam primalac master franšize Helen Doron za Češku i zadužen sam za širenje franšizne mreže na ovom tržištu. Danas imamo 80 škola, koje pohađa više od 9.000 učenika. Već tokom prvog talasa pandemije imao sam priliku da se uverim koliko je naša franšizna mreža jaka, najviše zbog činjenice što su svi naši primaoci franšize veoma bliski – u stalnom su kontaktu jedni sa drugima, navikli su da sarađuju, traže rešenja, savetuju se oko problema. Zbog toga smo i dosta fleksibilniji od ostalih, konkurentskih škola. Videli smo da možemo brže da reagujemo na bilo koju situaciju, pružimo konstruktivno rešenje i tako prevladamo neke od velikih izazova. Za mene je zaista bila neverovatna činjenica da se iz ove krize, u određenoj meri, može izvući i korist. „Fizičko“ zatvaranje škola nateralo je nas i sve naše primaoce franšize da steknemo neka nova znanja i veštine. Tako smo razvili alate koje ćemo moći da koristimo i u budućnosti.

POGLEDAJTE ČLANKE

Kako teče poslovanje i razvoj mreže u uslovima pandemije te gde se još može očekivati otvaranje franšiznih poslastičarnica pod brendom La Donuteria, odgovara vlasnik ovog koncepta Peter Stranjak
Šta su poslovni ciljevi ProfitApp-a, koja su tržišta otvorili, kakav profil primalaca franšize traže i šta očekuju u narednim godinama, otkriva franšizni menadžer kompanije Marko Mirović
Surf'n'Fries, poznat po pomfritu i originalnoj ambalaži, ulazi na jedno od najzahtevnijih tržišta – američko. Kako su tekle pripreme i kakve su realne mogućnosti za razvoj, otkriva Andrija Čolak
Alesandro Lacaroni, primalac master franšize brenda Domino's za tržište Italije, otkriva kako izgleda razvijati mrežu američkih picerija u zemlji koja je – „izmislila“ picu
Zašto je lakše poslovati u okviru franšiznog sistema, kakvu je podršku dobila od davaoca franšize u uslovima pandemije i šta je iz toga naučila, otkriva Ana Kulčik-Šimanjska, primalac franšize poljskog trgovačkog lanca Lewiatan
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Za pekare važi da dobro posluju i tokom krize, a potencijalni primaoci franšize se sada mogu opredeliti za koncept koji ne zahteva velika ulaganja – mini-pekaru Kralj Coffee Donuts & Snacks.
Proizvodnja čarapa neobičnog dizajna je prilično uska branša, ali i profitabilna. Ipak, ako žele da ostanu konkurentni, traži se, pre svega, originalnost.
Pizza Hut nastavlja širenje u Centralnoj i Istočnoj Evropi – traži primaoce franšize koji bi želeli da otvore i vode više restorana. Koliko treba uložiti u ovu međunarodnu franšizu?
Brend Dšamp, pod kojim porodica Stević proizvodi i prodaje marinirane šampinjone i namaze od šampinjona, već tri godine osvaja potrošače u Srbiji. „Tajna“ je u originalnim ukusima i kvalitetnom proizvodu.
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.