I dalje na uzlaznoj putanji

Takosi na vrhu
Takosi na vrhu / Prvo mesto prvi put na Entrepreneur-ovoj listi 500 najuspešnijih američkih franšiza ove godine zauzima lanac poznat po meksičkim specijalitetima Taco Bell
Subota
23.01.2021.
Uprkos pandemiji, zatvaranju i ekonomskom usporavanju, mnogi franšizni sistemi su i tokom 2020. nastavili da rastu, pokazuje ovogodišnja analiza liste 500 najuspešnijih američkih franšiza magazina Entrepreneur.
 

Niko nije očekivao da će 2020. biti godina rasta. S pandemijom koja besni, budućnost je bila suviše neizvesna – ovako magazin Entrepreneur započinje analizu svoje ovogodišnje liste 500 najuspešnijih američkih franšiza, koja se tradicionalno objavljuje početkom godine. Tokom 2020, kada se uglavnom govorilo o usporavanju i gašenju biznisa, sasvim je bilo razumno postaviti pitanje – hoće li iko, u trenutnim okolnostima, biti spreman da uloži novac u pokretanje biznisa? Pa makar se radilo o poslovanju pod proverenim i dokazanim franšiznim brendovima.

Kako nam pokazuje analiza magazina Entrepreneur, prethodna godina je uzdrmala i sektor franšizinga u Sjedinjenim Državama, najrazvijenijem tržištu franšiza na svetu. Ipak, ne može se reći da su 2020. obeležile samo loše vesti. Istina, stopa rasta i otvaranja novih franšiznih jedinica je bila manja i to se posebno videlo na tržištima van SAD. Od jula 2019. do jula 2020. (što je period tokom kojeg se prikupljaju podaci relevantni za rangiranje), kompanije koje su se našle na Entrepreneur-ovoj listi dodale su 6.935 franšiznih jedinica na inostranim tržištima. Međutim, kada se ovaj broj uporedi sa periodom od 2018. do 2019, kada su američki franšizni sistemi na tržištima van SAD otvorili 12.064 jedinice, jasno je koliko se stopa rasta smanjila. Ovo je, zapravo, prvi put u poslednjih nekoliko godina da je rast na inostranim tržištima bio manji od rasta u SAD, gde je otvorena 7.141 nova franšizna jedinica, navodi se u analizi.

Najbrojnije – franšize povezane s hranom

Uprkos svemu, naglašava magazin Entrepreneur, činjenica je da su franšizne mreže rasle. Možda sporije nego prošlih godina, ali nove poslovnice su otvarane, prodaja je rasla, sistemima su se pridruživali novi primaoci franšize. Zanimljivo je da su, uprkos godini strogog karantina, franšize povezane s hranom i dalje najzastupljenije na listi. Kovid-19 je naneo ogromnu štetu ugostiteljima i restoranskoj industriji, a opet, mnoge franšize iz ovog sektora su uspele da se prilagode kriznoj situaciji i pronađu načine da ostanu u poslu i nastave da uslužuju svoje potrošače, ističe se u analizi. I ove godine, više od četvrtine franšiza koje su ušle među prvih 100 najuspešnijih – povezano je s hranom, a posebno su dobro prošli koncepti kojima su osnovni proizvodi smuti/sokovi, obroci s piletinom i sendviči. Ipak, treba naglasiti, godinama unazad se primećuje pad ukupnog broja rangiranih franšiza iz sektora gastronomije i ugostiteljstva. Ove godine, na listu su ušle samo 93 franšize, prošle godine ih je bilo 103. Od restorana s brzom uslugom, što je tracionalno najbrojnija kategorija, rangirano je samo 80 franšiza – prošle godine ih je bilo 86.

Sektori u porastu

Za razliku od sektora gastronomije i ugostiteljstva, sektor održavanja, godinama unazad, beleži konstantan rast. Ove godine, na Entrepreneur-ovoj listi našlo se 76 kompanija. Ne treba da čudi, navodi se u analizi, s obzirom da su mnogi biznis iz ovog sektora bili „ključni“ u borbi protiv koronavirusa (najviše iz sektora čišćenja i održavanja higijene), a većina je lako mogla da poštuje mere fizičke distance i druge higijenske preporuke. S druge strane, ne treba zanemariti ni činjenicu da su franšize iz ovog sektora među cenovno najpovoljnijim franšizama. Za pokretanje posla (franšizne jedinice), naime, nisu potrebna preterano velika ulaganja, što se, pogotovo u neizvesnim vremenima, uzima kao velika, ako ne i ključna, prednost.

Biznisi usmereni na decu su takođe imali dobru godinu. To pokazuje i broj rangiranih kompanija – ove ih je godine bilo 49 (sedam više u odnosu na prošlu). Sektor brige o deci ima tri kompanije rangirane u prvih 100, a dobro su se pozicionirale i franšize iz oblasti edukacije dece – među prvih 100 ušle su tri kompanije, pri čemu je jedna dospela i do prvih 10 (Kumon). Ovi podaci su, zapravo, posebno zanimljivi kad se uzme u obzir da većina ovih koncepata nudi vannastavne aktivnosti i podrazumeva rad sa decom „licem u lice“. „Tajna“ se krije u brzoj tranziciji na onlajn platforme. U vreme kada su sve škole bile zatvorene i u periodu najrestriktivnijeg karantina, najbolje su prolazili sistemi koji su ponudili onlajn programe i tako uspevali da angažuju i edukuju decu, koja su, usled pomenutih okolnosti, bila prisiljena da većinu vremena provode u kući.

Najzad, ne iznenađuje ni što su franšize povezane sa zdravljem zabeležile značajan rast poslovanja i novootvorenih jedinica. Odrazilo se to i na povećanje broja rangiranih sistema – prošle godine ih je bilo devet, ove godine 13, pri čemu je čak sedam kompanija ušlo u prvih 100 najuspešnijih američkih franšiza za 2021.

Top 10 franšiza 2021.

1. Taco Bell (brza hrana)
2. Dunkin' (brza hrana)
3. The UPS Store (poštansko-kurirska služba, štampanje, usluge za MSP)
4. Popeyes Louisiana Kitchen (brza hrana)
5. Culver's (brza hrana)
6. Kumon Math & Reading Centers (edukacija dece)
7. Jersey Mike's Subs (brza hrana)
8. Planet Fitness (fitnes)
9. 7-Eleven (lanac supermarketa)
10. Servpro (restauracija, čišćenje, otklanjanje štete od požara, poplava)

Celokupnu listu Entrepreneur Franchise 500, možete pronaći ovde.

Formula uspeha

Za rangiranje franšiza Entrepreneur koristi složenu formulu koja uključuje: veličinu franšizne mreže, stopu rasta, finansijsku snagu i stabilnost sistema, iznos početne investicije, starost kompanije, broj godina u franšizingu, procenat raskinutih ugovora. U formulu su pre nekoliko godina uključeni i dodatni faktori koji, zapravo, igraju ključnu ulogu u poslovanju franšizne mreže: stepen podrške koju dobija primalac franšize, dužina obuke, pomoć u pregovorima oko zakupa poslovnog prostora ili pronalaženju izvora finansiranja. Osim toga, uzima se i faktor prepoznatljivosti brenda i prisustvo na društvenim mrežama, koji takođe mogu da pokažu koliko koncepti rade na razvijanju kvalitetnog odnosa sa mušterijama, kao i ko se među njima trudi da dođe do novih grupa potrošača. Sve ovo, u sprezi sa finansijskim pokazateljima, pomaže da se rangiraju najjači brendovi i istaknu sistemi sa najboljim uslovima za primaoce franšize.