Krilca za uspešan biznis
Kada su „Krilca i Pivce“ počeli sa radom? Zašto baš ova delatnost, sa kakvim ste očekivanjima ušli u posao?
„Potrošači u Sjedinjenim Državama će u nedelju, 4. februara (2024), pojesti neverovatnih 1,45 milijardi pilećih krilca dok sede da gledaju Super Boul.” Davne 2015. godine pročitao sam ovaj podatak o potrošnji pilećih krilaca u SAD, što mi je dalo ideju da bi restoran u kome je osnovni artikal – krilca – mogao biti uspešan posao i u Nišu. U tom trenutku u restoranima su krilca bila sekundarni proizvod u meniju, ukoliko ih je restoran uopšte i imao u ponudi, jer roštilj je ono po čemu je Niš prepoznatljiv.
A ako su Amerikanci od krilaca napravili biznis, zašto to ne bismo i mi uradili u Srbiji?
Najveći izazov – apsolutno nepoznavanje oblasti ugostiteljstva – budući da sam se prethodnih 20 godina bavio komercijalom, postao je prednost, jer se svakom segmentu rada restorana pristupalo oprezno i proaktivno. Sakupljali smo veliki broj informacija o postavci ovakve vrste restorana, meniju, rizicima u radu i benefitima koji se ostvaruju kako bismo što bolje razumeli posao u koji ulazimo.
Ono što je takođe imalo veliki uticaj za razvoj ovog posla je moja velika ljubav prema kuhinji. Što bi Nišlije rekli – meraklija. Spremanje ukusne hrane, uživanje u hrani, uživanje u druženju sa prijateljima je nešto što je bilo osnova u želji da napravimo takav objekat. Mesto gde će ljudi uživati u ukusnoj hrani, opustiti se i družiti se sa sebi dragim ljudima.
Prvi korak je bio napraviti meni sa različitim ukusima krilaca kako bi što veći broj ljudi mogao da se pronađe u ukusima koji im se sviđaju. To je zahtevalo kupovinu prve friteze od 3l i preko godinu dana isprobavanja različitih mikseva začina, pripremu većeg broja ljutih, slatkih, slatko-ljutih soseva, maltretiranja prijatelja i porodice da iznova i iznova probaju i daju svoj komentar.
I na kraju smo i uspeli. „Krilca i pivce“ priča je zvanično počela 16. juna 2016 godine, kada je objekat ugostio prve kupce.
Jedna porodica, bez ikakvog iskustva u ugostiteljstvu, krenula je u realizaciju ideje restorana pilećih krilaca vođena ljubavlju prema hrani, poštovanju gostiju i zajedništvu. Sada, osam godina kasnije, ideja je prerasla u profitabilan posao, postala brend u Nišu i na jugu Srbije.
Kada ste i zašto počeli da razmišljate o franšizingu? Jeste li imali pređašnja iskustva sa ovim načinom poslovanja?
Razmišljanje o franšizingu je počelo pre par godina, jer su nam sve češće dolazili ljudi sa strane, koji nisu iz Niša, ili čak i ne žive u Srbiji kako bi uživali u našim krilcima. Ovi ljudi su nam se iznova i iznova vraćali sa istom konstatacijom: ovako ukusna krilca ne možemo da nađemo nigde kod nas u gradu.
Ako ovakvih krilaca nema nigde, sem u Nišu, zašto ih ne bismo ponudili u drugim gradovima i regionu kroz franšizing.
I ovoj ideji smo pristupili studiozno proučavajući koje su sve odlike uspešnih franšiznih sistema i istovremeno radili na prilagođavanju svih naših procesa rada i pripreme hrane franšiznom sistemu.
Od 2023. naš brend i logo „Krilca i pivce“ je zaštićen žigom u Zavodu za intelektualnu svojinu Srbije, čime smo zaštitili svoju jedinstvenost i prepoznatljivost na tržištu.
A kada smo sami bili uvereni da smo proces pripreme hrane, gastronomsku ponudu i organizaciju rada doveli do maksimuma, da smo stvorili jedan profitabilni posao koji se može primenjivati na bilo kojoj lokaciji, rešili smo da svoj posao i franšiziramo.
Čitajući o tome šta je franšizing, šta je to što je potrebno za njegovu uspešnu realizaciju i funkcionisanje, analizirajući svoje finansijske izveštaje, došli smo do zaključka da smo stvorili idealan posao za franšizing.
Da li ste već znali šta podrazumeva razvoj franšiznog sistema ili ste imali pomoć konsultanta specijalizovanog za franšize?
O nekim osnovnim pojmovima o franšizingu – šta taj sistem poslovanja donosi u razvoju biznisa, ali i šta zahteva – mogli da saznamo preko velikog broja sajtova o franšiznom poslovanju. Međutim, ozbiljnost razvoja franšize zahteva saradnju sa stručnim licem, a mi smo pravo znanje o razvoju franšiznog sistema dobili tek sa upoznavanjem franšiznog konsultanta Bojane Vuković.
Za Bojanu smo saznali preko njenog sajta https://www.bojanavukovic.com/o-meni/ pogledali šta radi, to nam se dopalo, pa smo joj poslali upit sa opisom šta mi to radimo i čime se bavimo, da želimo da franšiziramo svoj biznis i šta ona misli o tome.
Iz sadašnje perspektive, posle odluke da pokrenemo biznis sa pilećim krilcima, izbor Bojane Vuković za franšiznog konsultanta nam je bila druga prava odluka u razvoju našeg biznisa kroz franšizni sistem.
Njena pomoć je počela onog trenutka kada nam se javila na poslati upit i rekla da smatra da imamo pravi biznis za franšiziranje, a nastavila se u narednim mesecima kroz veliki broj razgovora, kopnsultacija, sastanaka, mejlova i do današnjeg dana nije prestala, na čemu smo joj veoma zahvalni. Bojana je postala član porodice „Krilca i pivce.“
Bojana nas je vodila kroz ceo proces izrade Operativnog (franšiznog) priručnika poslovanja svojim savetima, komentarima i primedbama. Pokazala nam je kako da na pravi način sagledamo svoje poslovanje, kako da svo svoje znanje, procese pripreme hrane i poslovanja prenesemo u priručnik kao i kako da prepoznamo kritične tačke u poslovanju i poboljšamo ih.
Saradnja sa Bojanom nam je omogućila da svoje proizvodne i poslovne procese podignemo na još viši nivo i kao takve ponudimo tržištu.
Objasnite nam franšizni model: koje sve uslove treba da ispune primaoci vaše franšize?
Naš franšizni model je franšiza poslovnog formata. To znači da se primaocu franšize ne daju samo recepti i ime, već se franšizom uređuje celokupan poslovni format. Uređuju se svi segmenti poslovanja, počev od izgleda restorana, sistema nabavke, procesa pripreme hrane do marketinga i kontrole rada. Primaocu franšize se prenosi celokupno znanje kako da organizuje i vodi posao.
U okviru ovog franšiznog modela imamo vrlo stroge i precizne standarde franšize u delu standarda kvaliteta asortimana i procesa priprema hrane. U delu uređenja prostora, sistema nabavke i marketinga standardi su fleksibilniji, ali uz naše jasne smernice.
Osnovni uslov koji treba da ispuni primalac franšize je da bude pravno lice. Primalac farnšize treba da obezbedi lokal za restoran, a u skladu sa standardima franšize, i dovoljno novca za početak poslovanja.
Kolike su investicije potrebne, koliki i kakav prostor, na kakvoj lokaciji?
Iznos investicije prvenstveno zavisi od veličine prostora za restoran koji je potrebno opremiti. Na osnovu iskustva, kuhinjski deo objekta ne bi trebalo da bude manji od 30m2 kako bi se obezbedio nesmetani rad zaposlenih. Investicija u kuhinjski deo je oko 15.000–20.000 eura u zavisnosti od ventilacionog sistema koji se ugrađuje, a koji je i najveća stavka u budžetu za ovaj deo restorana. Imamo propisane standarde koliko i koji tip uređaja kuhinja mora da ima, kao i šta je to od kuhinjske opreme neophodno za adekvatno odvijanje procesa pripreme hrane.
Investicija u restoranski deo takođe zavisi od veličine objekta i zatečene situacije. Ono što je naš zahtev je zatvoreni deo od minimum 60m2 sa mogućnošću postavljanja letnje bašte kako bi posao mogao bi realizovan u punom obimu.
Za odobrenje potencijalne lokacije lokala imamo par uslova prema potencijalnom Primaocu franšize. Osnovni reper u pronalaženju idealne lokacije je da to bude mesto gde postoji najveći broj potencijalnih korisnika sa raspoloživim prihodima.
Ono što je takođe bitno je da lokacija restorana bude lako primetna i pristupačna kako bi privukla prolaznike i potencijalne goste. Postojanje većeg broja parking mesta i vidljivost sa glavnih ulica su takođe faktori koji utiču na dobar početak rada.
Prilikom odabira lokacije mora se voditi računa da ugovor o zakupu ne sme biti manji od 5 godina kako bi se ugrozio franšiznin ugovor.
Nakon odbira i potvrde lokacije angažujemo tim arhitekata koji snimaju situaciju i daju predlog uređenja objekta. Očekivana vrednost ove investicije je oko 20.000–25.000 eura.
Plaćaju li primaoci franšizne naknade i koje?
Da, primalac franšize plaća nekoliko franšiznih naknada. Ulazna franšizna naknada je 10.000 eura i ona se plaća jednokratno pre potpisivanja ugovora. Po potpisivanju ugovora primalac franšize plaća redovnu mesečnu naknadu od 3% od ukupnog mesečnog prometa za vreme trajanja franšiznog ugovora, s tim što u prva tri meseca rada primalac franšize nema obavezu plaćanja mesečne franšizne naknade.
Šta, zauzvrat, dobijaju od vas – koju vrstu znanja (know-how) i podrške?
Svaki potencijalni primalac franšize od nas dobija kompletni Operativni franšizni priručnik za poslovanje. U ovom priručniku se nalazi svo potrebno znanje za nesmetano organizovanje i vođenje franšiznog objekta „Krilca i Pivce“. Primalac franšize dobija neophodno znanje za razvoj posla: od uslova lokacije, uređenja i opremanja prostora, preko jelovnika, recepata i normativa za pripremu hrane do organizacije i upravljanja radom restorana, kao i rada sa klijentima.
Pored ovoga, Priručnik obuhvata i prenos znanja o potrebnim zakonskim normativima i standardima u radu restorana, kao i vrsti i načinu obuke samog Primaoca franšize i njegovih zaposlenih.
U delu jelovnika primalac franšize dobija kompletan Priručnik za pripremu hrane, koja je u našem jelovniku, sa ilustrovanim načinom pripreme i navedenim sastojcima potrebnim za pripremu.
Po pokretanju posla primalac franšize dobija našu maksimalnu podršku u delu logistike tj. rada sa dobavljačima, zatim u delu marketinga, kao i u svakom segmentu poslovanja gde primaocu franšize zatreba naša pomoć. Imamo tim ljudi koji će, svako u svom segmentu rada, biti na raspolaganju primaocu franšize. Primaolac franšize postaje član porodice „Krilca i Pivce“ i prema njemu ćemo se tako i ophoditi.
Za koga bi bila idealna ova franšiza, to jest, koji „profil“ kandidata bi bio poželjni primalac franšize?
Ova franšiza je idealna za svakog ko je sposoban, pouzdan i spreman da uči. A poželjnog primaoca franšize tražimo u nekom ko će deliti našu viziju, vrednosti i strast, ali i nekog ko ima veštine, resurse i posvećenost da vodi profitabilan i održiv posao.
A svemu tome mora da prethodi stvaranje visokog nivoa zajedničkog poverenja između nas, davalaca franšize, i potencijalnog primaoca franšize.
U franšizingu su kompatibilnost i sposobnost primaoca franšize ključni u određivanju uspeha franšizne jedinice i brenda u celini. Puki entuzijazam primaoca franšize jeste pozitivan, ali ne i dovoljan bez dodatnih specifičnih kvaliteta primaoca franšize koji obećavaju rast i održivost franšizne jedinice.
Na čelu željenih osobina je poslovna sposobnost. Poželjni primalac franšize mora da pokaže dobro razumevanje poslovne dinamike i da poseduje menadžersko iskustvo kako bi donosio adekvatne poslovne odluke i efikasno upravljao svakodnevnim operacijama. Mora da razume tržišne trendove, potrebe kupaca i konkurentske strategije čime se usklađuje sa širim planom razvoja franšize i efektivno doprinosi lokalnom uspehu brenda.
Finansijska stabilnost i investiciona sposobnost poželjnog primaoca franšize je još jedan od uslova koji mora biti ispunjeni. Zdrava finansijska osnova je ključna za održavanje tekućih troškova franšize i pokazuje da je primalac sposoban da održi i razvije svoje poslovanje.
Poželjni primalac franšize mora da ima istinsku strast i posvećenost brendu jer se ova strast pretvara u posvećenost održavanju visokog kvaliteta i standarda usluga korisnicima, što je od suštinskog značaja za izgradnju i zadržavanje lojalnosti kupaca. Takođe, time inspiriše tim koji predvodi i stvara pozitivno radno okruženje.
Poželjni primalac franšize mora imati i sposobnost praćenja uspostavljenih sistema i procesa franšiznog sistema tj. mora biti spreman da uči i razvija se tokom franšiznog procesa. Primalac mora da prihvati obuku i smernice koju dobija od nas kao davalaca franšize, kao i da na svaku situaciju, bilo pozitivnu ili negativnu, gleda kao na iskustvo učenja koje pomaže da postane još profitabilniji i uspešniji.
Šta biste naveli kao najveće prednosti ove franšize, to jest, zašto bi neko trebalo da je uzme?
Ima nekoliko stvari koje mogu navesti kao najveće prednosti ove franšize.
Primalac franšize dobija originalne recepture za pripremu krilaca. Budući korisnik franšize sa ovim recepturama dobija delikatesne proizvode kojih nema u ponudi ni u jednom restoranu. Upravo ta originalnost i jedinstvenost receptura povećavaju lojalnost kupaca, što su nam oni sami u prethodnom periodu i dokazali. Svako ko jednom proba naša krilca iznova i iznova nam se vraća i tako već osam godina.
Jednostavnost menija je još jedna od naših najvećih prednosti. Budući korisnik franšize, zbog ovako koncipiranog menija, neće trošiti vreme i novac na veliki broj artikala koji zahtevaju komplikovanu pripremu. Pored ovoga, ovakav meni čini posao manje stresnim za korisnika franšize i tim koji vodi, što im daje dodatnog prostora da se fokusiraju na kupce i njihove zahteve.
Period za povraćaj investicije je manji od 1,5 godine. Pileća krilca su veoma profitabilna delatnost, jer su relativno jeftina za proizvodnju. Franšiza pilećih krilca može generisati veliki prihod uz malu početnu investiciju.
Primalac franšize dobija kompletnu podršku u pokretanju franšize. Kako smo i sami krenuli od nule, vrlo dobro znamo da se izborimo sa svim izazovima i strahovima u pokretanju biznisa i njegovom održavanju. Budući korisnik franšize će od nas imati maksimalnu podršku u svim segmentima poslovanja. Svaki potencijalni franšizni objekat postaje član porodice „Krilca i Pivce“ a porodica je za nas jedan od stubova uspešnog posla.
Šta planirate u narednom periodu? Gde biste želeli da otvorite nove franšize?
Radićemo aktivno na promovisanju naše franšizne ponude kroz društvene mreže, kao i kroz časopise i publikacije specijalizovane za ugostiteljstvo i franšizing. Sigurni smo u svoj proizvod, verujemo u njega i trudićemo se da pronađemo osobe koje će ga zajedno sa nama dalje razvijati.
Naša želja je da novih franšiznih objekata bude u svim većim gradovima Srbije, ali i regiona. Naša procena je da svaki grad sa minimum 100.000 stanovnika može da ima ovakav tip franšiznog objekta koji će uspešno poslovati. Koncept našeg restorana daje primaocima franšize velike mogućnosti u odabiru lokacije, da li je to centar grada, pešačka zona, turistički centar ili lokal u komšiluku u kome ćete uživati u delikatesnim krilcima, hladnom pivu i druženju sa prijateljima.
Najviše kupaca sa strane, van Niša, dolazi nam iz Beograda, pa nam je i želja da jedan od prvih franšiznih objakata bude u njemu. To ne znači da i ljudi iz drugih gradova Srbije i regiona ne treba da analiziraju tržište u svom gradu i odluče da budu naši potencijalni primaoci franšize.
Da li imate neki savet za one koji svoj uspešan biznis žele da podignu na viši nivo ili da ga uvedu u novu fazu – razvoj ozbiljnog franšiznog sistema?
Da. Ukoliko imaju uspešan biznis treba da ozbiljno razmisle i krenu u razvijanje svog biznisa kroz franšizni sistem. Kroz sam proces izrade franšize će razviti i poboljšati svoj postojeći biznis, a po završetku će model svog uspešnog poslovanja moći da ponude i drugima.
A sve to je moguće i ostvarljivo uz angažovanje pravog franšiznog konsultanta, a naša poruka je, naravno, Bojana Vuković.
POGLEDAJTE ČLANKE
Počelo je s proizvodnjom kraft piva. Danas je Točionica zaokružen ugostiteljski koncept. Osim što je poznata po pivu, burgerima i kafama, sada se pozicionira i kao sistem koji nudi franšizu.
Zagrebački fast-casual lanac Koykan World Food namerava da ubrza franšizni razvoj te kreće u kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Nakon što se povukao iz profesionalnog sporta, jedan od najuspešnijih slovačkih tenisera Kamil Čapkovič postao je primalac franšize McDonald‘s-a. Šta ga je privuklo ovom brendu?
Još jedan američki lanac brze hrane ulazi u igru na evropsko tržište. Šta nudi Slim Chickens i za koja tržišta su zainteresovani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company prerastao je u međunarodni brend. Šta je potrebno za uzimanje franšize?
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Franšizni sistemi mogu da se klasifikuju na različite načine i po različitim kriterijumima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primaocima franšize (know-how), vrsti delatnosti ili načinu organizacije sistema.
Za franšizu izdavačke kuće „Plavi slon“ nisu potrebne ni velike investicije ni posebni uslovi – primalac franšize čitavu izdavačku delatnost može da vodi „od kuće“.
Da li postoji jasna granica između distribucije i franšize? Ako postoji, po čemu se one razlikuju?
POPULARNO NA FORUMU
Papa John's osvaja Kinu
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Više od italijanskog restorana
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Knedle stižu u Zagreb
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Riblji delikatesi i franšiza
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Nova franšiza u susedstvu
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Pizza Hut budućnosti
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Japanska kuhinja u malom formatu
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Japanska kuhinja u malom formatu
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...