Franšiza koja ulepšava detinjstvo
Jovana Drakulić, osnivačica International Kids Academy, je od samog starta potpuno svesna potreba dece, nedostataka državnih vrtića, kao i onoga što roditeljima često nedostaje – a što ni privatni centri retko nude.
U svoj centar utkala je znanje, iskustvo i ljubav. Svakodnevno je prisutna i aktivno učestvuje u kreiranju materijala, programskih aktivnosti i celokupnog okruženja centra.
Rezultat svega toga je da, nakon samo dve godine rada, IKA u Novom Sadu ima liste čekanja za upis. Iako u Srbiji nije uobičajeno da se u profitabilnom sektoru poput predškolskog obrazovanja formiraju liste čekanja, Jovana je od prvog dana odlučila da kvalitet u njenom centru mora ići ruku pod ruku sa kvantitetom.
Zašto ste odlučili da razvijate franšizu International Kids Academy, umesto da otvorite još jedan centar sami?
Otvaranjem samo jednog ili dva nova centra ne bismo dovoljno proširili naš način rada i ono po čemu nas roditelji i deca već prepoznaju. Naš cilj nikada nije bio da usrećimo samo pedeset ili šezdeset porodica, već da naš metod rada postane dostupan što većem broju dece i roditelja, širom sveta.
Želimo da hiljade porodica iskuse ovaj drugačiji pristup – pristup u kome dete zaista ima pravo da bude dete, da se razvija na zdrav i njemu prilagođen način, i da izraste u samosvesnu, pouzdanu i srećnu osobu. Upravo zato smo se odlučili za franšizu: jer verujemo da na taj način možemo napraviti širi i dublji doprinos odrastanju dece i roditeljstvu u vremenu koje često od njih traži previše, a daje premalo.
Koja je glavna razlika između vašeg day care koncepta i tradicionalnog vrtića?
Teško je izdvojiti samo nekoliko stvari jer je naš program zaista jedinstven i građen godinama, osluškujući decu i roditelje. Međutim, ako bismo morali da naglasimo suštinu, ona se zasniva na dva aspekta:
- Dobrobit deteta – svaki segment rada prilagođen je detetu: od fizičkog, psihološkog i emocionalnog razvoja, do jačanja samopouzdanja, samostalnosti, govora, motorike, osećaja pripadanja i prihvaćenosti. Kod nas se poštuje karakter i individualnost svakog deteta, a akcenat je na zdravom i prirodnom razvoju.
- Dobrobit porodice – roditeljima želimo da olakšamo svakodnevicu. To znači fleksibilno radno vreme, upis bez suvišne papirologije, svakodnevne izveštaje o aktivnostima deteta, potpuno transparentan uvid u njegov dan, kao i personalizovanu adaptaciju uz podršku i poverenje.
Ono što posebno izdvaja International Kids Academy jeste celovit pristup. Naša “kuća za decu” nije podeljena na grupe zatvorene u učionicama – deca koriste ceo prostor, slobodno se kreću, svakodnevno provode vreme napolju, a tokom lepih dana i ceo dan u dvorištu. Aktivnosti su raznovrsne i brojne: dvojezični ili trojezični rad, psihološke radionice, igre i zadaci koji razvijaju motoriku, logiku i kritičko mišljenje, radionice koje neguju empatiju kroz uzrasno mešane grupe, kao i potpuno odsustvo TV ekrana.
Čak je i sam prostor osmišljen kao “vaspitač” – svaki kutak podstiče dete da istražuje, mašta i uči kroz igru. Upravo taj pristup prepoznali su roditelji, pa naš centar ima i listu čekanja za upis, što jasno govori o kvalitetu i poverenju koje uživamo.
Šta tačno primalac franšize dobija kada se priključi vašem konceptu?
Primalac franšize pre svega dobija pouzdanog partnera – nekoga ko je spreman da bude uz njega od prvog dana, kroz svaki korak pokretanja i vođenja centra. Naš cilj nije samo širenje brenda, već stvaranje zajednice ljudi koji dele iste vrednosti i viziju.
Praktično, to znači kompletnu obuku, detaljna uputstva i priručnike, stalne konsultacije i sastanke, marketing podršku, know-how koji smo godinama gradili, kao i pomoć u organizaciji i vođenju svakodnevnog rada. Sve ono što smo mi kao osnivači prošli, svaki izazov i svaku lekciju – pretočili smo u sistem koji sada delimo sa našim partnerima.
Ali, ono što je možda još važnije od procedura i priručnika jeste osećaj pripadnosti. Kada postanete deo International Kids Academy porodice, niste sami – imate podršku, razmenu iskustava, i tim ljudi koji želi da raste zajedno sa vama. Upravo u tome vidimo snagu naše franšize: u zajedništvu, toplini i međusobnom poverenju.
Koliku podršku pružate primaocima franšize?
Kod nas „minimalna podrška“ ne postoji. Naš brend gradimo i predstavljamo na visokom nivou, sa jasnim ciljem da svaki budući partner radi jednako uspešno kao i mi i da nas zajedno predstavlja u najboljem svetlu.
Upravo zato podrška koju pružamo nije selektivna niti ograničena – ona je maksimalna za svakoga. Smatramo da samo na taj način možemo graditi franšizu u kojoj svi dobijaju: i deca, i roditelji, i naši partneri.
Koje su najveće prednosti rada pod vašim brendom u odnosu na samostalno vođenje sličnog centra?
Najveća prednost je to što dobijate gotov, razrađen sistem koji je već dokazan u praksi. Time izbegavate greške koje često mogu da koštaju vremena, novca pa i samog poslovanja. Mi smo kroz godine rada prošli sve izazove i pronašli rešenja – i taj know-how odmah stavljamo na raspolaganje našim partnerima.
Pored toga, ulazite u posao sa brendom koji je već prepoznatljiv po kvalitetu i ima poverenje roditelja, što znači da ne krećete od nule. Imate podršku u obuci i izboru zaposlenih – jer želimo da svako ko radi sa decom bude stručno i ljudski spreman za taj posao.
Na tržištu nemate realnu konkurenciju jer naš program i pristup ne postoji u ovakvom obliku. Uz to, dobijate i dodatne izvore prihoda kroz radionice i proslave rođendana, što ceo koncept čini još održivijim i isplativijim.
Koje su najveće greške koje početnici prave kada otvore svoj centar, i kako vaša franšiza pomaže da se izbegnu?
Mnogi ljudi u ovaj posao ulaze nesvesni koliko je zapravo zahtevan. Često misle da je dovoljno samo “nadgledati decu”, pa se ispostavi da nemaju edukovan kadar, jasnu viziju rada, znanje o pedagogiji i psihologiji deteta ili iskustvo u komunikaciji sa roditeljima. Takođe, često zanemaruju koliko je sam prostor važan – on nije samo zid i nameštaj, već “treći vaspitač” koji mora da inspiriše dete, probudi maštu i pozove ga na igru i istraživanje.
Sve ove greške sa nama se izbegavaju. Kroz obuke, know-how i kontinuiranu podršku, mi našim partnerima dajemo sve alate i znanja koja su im potrebna. Time se proces postavljanja i vođenja centra ne prepušta slučaju – već se od prvog dana gradi na čvrstim temeljima.
U suštini – ne borite se sami, već ulazite u zajednicu koja je već izgradila put i sada ga širi zajedno sa vama.
Da li pružate pomoć u pronalaženju lokacije i zapošljavanju osoblja?
Da, svakako. Kada je u pitanju lokacija, uvek dajemo iskren savet. Ako prostor ima smisla i zadovoljava naše standarde – pružamo punu podršku. Ali isto tako, ako neko planira da otvori centar u sredini gde za ovakvim konceptom nema realne potrebe (npr. manji gradovi ili ruralna naselja), otvoreno ćemo reći da to nije dobra investicija. Nama je važan uspeh svakog partnera i zato želimo da start bude postavljen na zdravim temeljima.
Što se tiče zapošljavanja, podrška je još intenzivnija. Zaposleni su srce našeg koncepta – oni svakodnevno stoje pred roditeljima i decom i prenose našu viziju i misiju. Zato zajedno prolazimo kroz proces odabira, savetujemo, a kasnije i kroz obuke proveravamo da li je neko spreman i kompetentan da radi na način koji IKA zahteva. To radimo savesno i pažljivo, jer znamo da upravo ljudi čine najveću razliku.
Da li postoji prostor za prilagođavanje programa centra lokalnim potrebama, ili sve mora striktno da se poštuje?
Suština International Kids Academy programa uvek mora biti ispoštovana, jer je pažljivo kreirana tako da funkcioniše u bilo kom delu sveta, bez obzira na kulturološke razlike u roditeljstvu i vaspitanju. To je okvir koji čuva naš identitet i kvalitet.
Ipak, svesni smo da svako tržište ima svoje specifičnosti i potrebe, pa su manje prilagodbe ne samo dozvoljene, već i poželjne. Ne želimo da namećemo nešto što u određenoj sredini nema smisla – to bi bilo i besmisleno i neodrživo poslovanje. Upravo fleksibilnost je jedan od naših najvećih aduta.
Na primer, u Novom Sadu noćenje u IKA centru nije opcija, jer to ne odgovara načinu života roditelja. Ali u Beogradu bi takva usluga mogla biti uključena u ponudu, ako postoji realna potreba. Dakle, spremni smo na preoblikovanje, ali uvek u granicama naše vizije i misije.
Koja je vizija vaše franšize za narednih 5 godina?
Naša vizija je da International Kids Academy preraste u globalnu mrežu centara, prisutnu širom sveta, sa hiljadama zadovoljnih porodica koje će deci pružiti priliku da rastu i razvijaju se na zdrav i njima prilagođen način.
Ali, naš cilj nije samo broj centara i klijenata. Vidimo nas kao jednu veliku porodicu – zajednicu u kojoj su roditelji, deca i zaposleni povezani zajedničkim vrednostima. Zadovoljni zaposleni prenose svoju energiju i ljubav na decu i roditelje, a to stvara ono što smatramo najvećim uspehom: iskren osećaj pripadnosti i poverenja.
Drugim rečima, u narednih pet godina želimo da budemo prepoznati ne samo kao franšiza, već kao pokret koji menja način na koji deca odrastaju i porodice funkcionišu.

POGLEDAJTE ČLANKE

„Škola brzog čitanja i mudrog učenja“ jedan je od retkih domaćih franšiznih sistema koji godinama uspešno odoleva svim izazovima i konstantno raste.
Edukido u 3 godine otvara 15 centara u Hrvatskoj i širi se na regiju. Donosimo razgovor sa voditeljicom franšize, Ines Slunjski, o rastu, podršci i planovima za budućnost.
IQ UP! osposobljava mlade umove da razmišljaju, zaključuju i planiraju. Kao edukativna franšiza, IQ UP! je i dobra prilika za pokretanje sopstvenog posla, kaže Danijela Radaković, master primalac za Srbiju
„Malac Genijalac“ je brend poznat širom regiona. Na tržištu Severne Makedonije postoji još potencijala za širenje franšizne mreže.
„Naučna kuhinjica“ nastavlja širenje na regionalnom tržištu, s posebnim naglaskom na Hrvatsku.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Franšizni sistemi mogu da se klasifikuju na različite načine i po različitim kriterijumima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primaocima franšize (know-how), vrsti delatnosti ili načinu organizacije sistema.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
Samouslužni aparati za kafu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i porodična firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere sada traže širom Hrvatske.
New York bagel sa sarajevskom dušom: kako je jedan bračni par pokrenuo hit biznis i sada nudi franšizu svima koji žele autentičan brend u svom gradu.
POPULARNO NA FORUMU
Moć velikih brojeva
Bravo SuanPan!
Indijski koncept osvojio region
U pitanju je brend koji se tek pojavio na našim prostorima, dok je sama tehnika mentalne aritmetike već uveliko poznata i razrađena preko drugog programa koji ima merljive...
Sinergija – preduslov za uspeh
U pitanju je Turski brend iz grada Mersin, a ne iz Srbije, koji se pojavio na našim prostorima pre nekih godinu dana, dok je sama tehnika mentalne aritmetike već bila uveliko...
Poslovna prilika u školi jezika
Moram da priznam da nisam cuo za ovu skolu stranih jezika dosada. Koliko iskustva se trazi u znanju...