Najvredniji brendovi na svetu

BrandZ™ - Top 100 Most Valuable Global Brands je jedina rang lista koja, pored finansijskih podataka za izračunavanje vrendosti brenda, uzima u obzir i mišljenja postojećih i potencijalnih potrošača. Najbolje rangirana franšiza je i ove godine - McDonald’s.
Utorak
04.06.2013.
Na listi 100 najvrednijih brendova našli su se i pojedini franšizni sistemi. Većina njih je doživela rast vrednosti brenda.
 

Agencija za istraživanje tržišta Millward Brown objavila je nedavno osmo izdanje svoje rang liste BrandZ™ - Top 100 Most Valuable Global Brands 2013. To je jedina rang lista koja, pored finansijskih podataka za izračunavanje vrendosti brenda, uzima u obzir i mišljenja postojećih i potencijalnih potrošača. Prvih deset mesta neprikosnoveno zauzimaju brendovi američkih kompanija, a među njima je i jedan franšizni sistem - McDonald's. U poređenju sa prethodnom godinom, vrednost McDonald's-ovog brenda je opala za 5% i sada vredi 90,256 milijardi dolara. Međutim, to je bilo dovoljno da fast-food gigant ostane najbolje kotirana franšiza i zadrži 4. mesto na listi, odmah iza tehnoloških divova kao što su Apple, IBM i Google.

Najveći konkurent McDonald's-u u branši je svakako Subway, koji je uspeo da nadmaši svog takmaca po broju restorana, ali po vrednost brenda je još uvek daleko ispod McDonald's-ove pozicije na listi. Subway se nalazi na 51. mestu, s vrednošću od gotovo 17 milijardi dolara. To, međutim, predstavlja povećanje od 12% u odnosu na prošlu godinu, ali i neverovatnih 5.798% u odnosu na prvi izveštaj ove agencije iz 2006. Ovaj podatak nedvosmisleno pokazuje da kompanija raste, a jedan od najboljih pokazatelja je i tempo širenja franšizne mreže u srednjoj i istočnoj Evropi (Češka, Rumunija, Mađarska), o čemu smo već nekoliko puta pisali. Još jedan fast-food gigant koji se našao na listi je američki KFC, s vrednošću od 9,9 milijardi dolara i pozicijom na 91. mestu.

Najveći skok na listi u odnosu na prošlu godinu doživeo je, međutim, brend iz modne industrije - španska Zara, koja je povećala vrednost svog brenda za 60%. Sada zauzima 35. mesto, što je za 31 mesto bolje u odnosu na 2012, a vrednost brenda se procenjuje na 20,167 milijardi dolara. Najveći konkurent u branši joj je švedski H&M, koji je zauzeo 69. mesto, i čija je vrednost opala za 6%, tako da sada iznosi 12,732 milijardi dolara.

Prateći brendove od 2006. analitičari agencije Millward Brown su uspeli da detektuju i osam "neopipljivih" faktora koji ipak utiču na konstantan i stabilan rast globalne vrednosti brendova, odnosno, stavova koji prave razliku između najbrže rastućih brendova: 1. insistiranje na vrednosti, a ne ceni 2. svest o tome šta je bitno danas i rad na osavremenjavanju brenda 3. maksimalno korišćenje tehnologije i kontakt sa klijentima, 24 časa dnevno 4. održavanje dobre reputacije 5. biti drugačiji, ali za dobrobit svojih klijenata 6. imati „ličnost“ i zauzeti stav 7. težnja globalnoj rasprostranjenosti 8. paziti da iskustvo u vezi sa brendom bude „za preporuku“.

Listu BrandZ™ - Top 100 Most Valuable Global Brands 2013 možete pogledati ovde.