Na početku
Filip Vidović
Tržište franšiza u Makedoniji još uvek čini svoje početne korake, ali je primetno da su se na njemu u poslednje dve godine pojavili poznati svetski franšizni sistemi. Koliko je makedonsko tržište pogodno za razvoj franšizinga, postoji li podrška da se franšizing unapredi i podstakne, kao i šta se može očekivati u narednom periodu, otkriće nam Filip Vidović, predsednik Makedonske franšizne asocijacije.
Kada je i s kojim ciljem osnovana Makedonska franšizna asocijacija?
Makedonska franšizna asocijacija je osnovana 2011. godine, a njen osnovni cilj je da radi na unapređenju poslovne klime u Makedoniji koristeći prednosti franšizinga kao proverenog modela poslovanja.
Kakva je situacija na tržištu franšiza u Makedoniji? Da li se broj franšiznih sistema povećava ili smanjuje?
U Makedoniji trenutno posluje oko tridesetak stranih i nekoliko domaćih franšiza. Međutim, poslovanje sa franšizama je živa materija, tako da uvek ima otvaranja novih, a i zatvaranja postojećih sistema. Recimo, najnoviji primer početka poslovanja je ulazak američke franšize Domino's Pizza. Već su otvorena dva lokala. S druge strane, jedan od najvećih svetskih lanaca - McDonald's - prošle godine se povukao iz Makedonije. Spekuliše se da će kompanija koja je bila primalac franšize Mc Donald's-a sada postati primalac franšize Goody's iz Grčke.
Koliko su ljudi u Makedoniji upoznati sa franšiznim konceptom poslovanja?
Franšizing u Makedoniji je, kao i u celoj regiji, još uvek na jako niskom nivou. Potrebno je da se poveća svest i znanje ljudi o tome šta je franšiza i kako funkcioniše. Međutim, za to je potrebna saradnja više strana.
U tom slučaju, koliko je makedonsko tržište pogodno za razvoj franšizinga? Koje su prednosti, a koje mane?
Budući da je, kao što sam rekao, tržište još uvek nedovoljno razvijeno, postoji ogroman potencijal. Daću vam jedan primer. U svetu, recimo, 75 posto onih koji posluju u franšiznom sistemu opstaju na duge staze, dok firme koje samostalno pokrenu biznis, u 85 odsto slučajeva posle 20 godina - ne postoje. Poslovanje kroz franšizing, stoga, daje mogućnost za uspeh, ukoliko se poštuju pravila koja taj model poslovanja zahteva.
Koji sektori su najzanimljiviji preduzetnicima? Koje franšize najbolje prolaze?
Franšizing je pogodan za sve sektore. Svakako najinteresantniji su oni namenjeni širokom krugu potrošača, a to su franšize iz oblasti prehrane i prodaje garderobe.
Pored Makedonske franšizne asocijacije, postoji li još neka institucionalna podrška franšiznim sistemima u Makedoniji?
U Makedoniji, osim MFA, trenutno ne postoje drugi oblici podrške. U nekoliko navrata smo razgovarali sa Ministarstvom ekonomije. Postojala je ideja da se u program unapređenja poslovnog okruženja uvede i sufinansiranje primalaca franšize, posebno mladih preduzetnika, međutim, ideja još nije realizovana.
Vi ste i vlasnik firme Genel. Ima li ona neke veze sa franšizingom?
Direkno nema, međutim, Genel je ovlašćeni partner kompanije Canon za Makedoniju od 1996. godine. Radimo po njihovim pravilima, poštujemo procedure, način prodaje i servisiranja, tako da se može reći da postoji mnogo toga zajedničkog sa franšizingom.
Osnovna stvar u franšizingu je da se plaćanjem franšizne naknade stiče pravo poslovanja pod određenim brendom, te klijenti imaju osećaj da se radi o istoj firmi, dok kod distribucije takav odnos ne postoji. Stoga, mora da postojati razlika, da kupci ne bi došli u zabludu. Recimo, kod distribucije, logo firme koju predstavljate ne bi trebalo da bude veći od loga vaše firme.
POGLEDAJTE ČLANKE
„Kada smo počinjali, uopšte nismo razmišljali o franšizingu kao o modelu za širenje biznisa. Sada je to ključna strategija“, kaže Dejan Grbić, jedan od tvoraca i vlasnika „Muzeja čula“
Živimo u neverovatnom vremenu gde svaki hobi može prerasti u posao koji će donositi profit i omogućiti lep život prepun zadovoljstva. Šta je potrebno za to, otkriva Milica Lepojević, tvorac i vlasnica koncepta „Savršeno iznenađenje“
Ako tražite posao koji će doneti radost u vaš život, ako razmišljate o tome da pokrenete sopstveni posao, ali vas je strah početnih koraka i mogućih grešaka – možete kupiti franšizu koja na tržišu Srbije uspešno posluje već četiri godine. Zavirite u „Savršeno iznenađenje“.
Želite da izgradite atrakciju koja staje na 100 kvadratnih metara, a privlači posetioce iz svih krajeva sveta? Otvorite kuću leptira! – kaže Zbinjek Černi, vlasnik češkog koncepta Papilonia
Šta je ključno za opstanak licenciranih magazina u regionu? Kako biraju licence i kakva je budućnost ovakvih izdanja, otkriva Robert Čoban, predsednik Color Press Group-a
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Cilj franšiznih asocijacija jeste popularizacija i promocija franšizinga, rad na uspostavljanju transparentnosti, regulaciji i implementaciji opšte prihvaćenih etičkih standarda franšizinga. U većini zemlja sa razvijenim franšizinim tržištem, najveći broj kompanija davalaca franšiza učlanjeno je u nacionalne franšizne asocijacije.
Mobile Outfitters, američka franšiza specijalizovana za usluge zaštite i stilizovanja mobilnih telefona kvalitetnim folijama, nastavlja širenje svoje mreže i nudi mogućnost pokretanja biznisa za svega pet hiljada evra.
Za koje vreme je moguće povratiti investiciju u L’Arome parfimeriju, koji su sve formati dostupni te u čemu je tajna brze ekspanzije brenda, govori Davor Bagić, tvorac koncepta
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
POPULARNO NA FORUMU
Štedljiva i zdrava franšiza
Pozdrav.Da li imate neko prodajno mesto na jugu Srbije ili nekog saradnika gde bi se moglo na licu mesta videti kako zapravo ti paneli funkcionisu?Zainteresovan sam za kupovinu...
Rent-a-car, carstvo franšiza?
Poštovani hitno potrebna ozbiljna Kompanija za poslovnu saradnju na otvaranju Renta-Car poslovnice-podružnice ili zasebne kompanije u Bosni iHercegovini grad...
Duh starog Novog Sada
Svaka cast! Ponosimo se sto je Manual domaci brend!!!
Duh starog Novog Sada
Bravo za Manual! Ponosna sam što je ovakav brend iz Srbije!
U Pariz po poznate brendove
\'Videti i biti vidjen\' jeste pravi naslov, zbog toga sto je to recenica namenjena, odredjena vrlo poznatim dogadjajima, kao sto je to slucaj-Sajam fransiza u Parizu.Novinar,...