U franšizi, mnogo više vremena može da se odvoji na građenje i razvijanje baze klijenata uz minimalne troškove. To bi u samostalnoj režiji bilo mnogo teže i skuplje. Samostalan početak je dobar ako imate iskustvo, kapital i, najbitnije, ideju da ponudite nešto novo tržištu, što je vrlo teško, jer sve najpopularnije destinacije već dugo rade velike agencije, a boriti se s njima je uzaludno trošenje vremena i novca.
Uroš Protić
Ponedeljak
20.01.2014.
Znajući da izbor dobrog posla najviše zavisi od njega samog, Uroš Protić je rešio da uđe u samostalan biznis i postane primalac franšize turističke agencije Odeon World Travel.
 

Početkom jula turistička agencija i tur-operator Odeon World Travel obogaćena je još jednom franšiznom poslovnicom u Beogradu. Dvadesetpetogodišnji Uroš Protić postao je primalac njihove franšize. Za turizam se odlučio na inicijativu dugogodišnje devojke Nine, ali je u prilog toj odluci išla i činjenica što ta grana, kako kaže, nije bila toliko pogođena krizom kao ostale. To ga je ohrabrilo.

Za privatan biznis sam se odlučio i jer stanje u državi uopšte nije naklonjeno mladima, bar kad je pronalaženje dobrog posla u pitanju. A pod "dobrim poslom" mislim na posao gde će mladi, obrazovani i ambiciozni ljudi biti adekvatno vrednovani, a ne iskorišćavani višemesečnim neplaćenim radom, platama ispod proseka i drugim nekorektnim uslovima. Država je to omogućila, a kompanije se vode logikom: Ako nećeš ti da radiš, postoji armija mladih koja hoće. Drugi razlog za ulazak u privatni biznis leži verovatno i u mojum karakternim osobinama, pošto za sebe mogu da kažem da sam samostalna osoba i inicijator – kaže Protić.

Agenciju Odeon World Travel je izabrao jer je dugo prisutna na tržištu, ali i zato što je reč o velikoj i ozbiljnoj kompaniji. – Davalac franšize ima veoma posećen i dobar internet sajt, dobru organizaciju rada, uliva veliko poverenje kod klijenata i, po mom mišljenju, imala je u poslednje dve godine dobar marketing: radio-reklame, bilbordi i sponzorstva na raznim sportskim i ostalim dešavanjima. To su sve jako bitni i pozitivni pokazatelji na osnovu kojih sam doneo odluku – objašnjava on.

Svakom bi savetovao da ne čeka na posao već da preuzme inicijativu jer, kako kaže, u Srbiji nije teško biti preduzetnik, ako postoji volja. Državni nameti bi, prema njegovim rečima, mogli da budu niži, budući da bi to podstaklo više ljudi da uđu u preduzetništvo, ali uz dobru „matematiku“, nije nemoguće dobro poslovati. – U tom smislu nema mnogo iznenađenja. U svakom poslu postoje nepredviđene stvari, ali do sada mi se nije desilo ništa strašno da bih odustao od privatnog posla. Moj moto je da me tuđa ruka neće hraniti. Pored toga, mislim da aktuelna ekonomska kriza menja način razmišljanja o karijeri i budućnosti. Verujem da je budućnost pojedinca, ali i cele zemlje, u preduzetništvu – naglašava Protić.

Diplomirao je na Ekonomskom fakultetu u Beogradu, i kako kaže, pojedini smerovi jesu stimulisali preduzetništvo, ali, da li će neko i krenuti tim putem, mnogo više zavisi od samog čoveka. O pokretanju privatnog posla sam je počeo da razmišlja tek kasnije, tokom master studija koje je završio na London School of Commerce.

Franšizing mu, bar teorijski, nije bio stran. S tim modelom poslovanja se upozano još na početku studiranja. Ukoliko posmatra isključivo svoju delatnost – turizam - daleko je više, kako kaže, prednosti nego mana. - Jako je važno raditi pod imenom agencije koja uliva poverenje kod klijenata. To je najvažnija stvar, jer su ljudi vremenom zbog raznih prevaranata u turizmu izgubili poverenje u tzv. "no name" agencije. Takođe, franšiza pokriva logistiku i organizaciju posla, marketing, internet sajt i kataloge i brošure, što bi bilo jako skupo i neizvodljivo za jednu malu i novu agenciju – objašnjava Protić.

Zbog toga bi, bar kad se radi o turizmu, svakom preporučio franšizu, pošto je prodaja najvažniji deo svakog posla. - Ako nemaš kome da prodaš proizvod, čemu onda posao?! U franšizi, mnogo više vremena može da se odvoji na građenje i razvijanje baze klijenata uz minimalne troškove. To bi u samostalnoj režiji bilo mnogo teže i skuplje. Samostalan početak je dobar ako imate iskustvo, kapital i, najbitnije, ideju da ponudite nešto novo tržištu, što je vrlo teško, budući da sve najpopularnije destinacije već dugo rade velike agencije, a boriti se s njima je uzaludno trošenje vremena i novca – ističe Protić.


Vesna Lapčić
saradnik