Štedljiva i zdrava franšiza
Aleš Babič
Retki su preduzetnici koji će reći da su u posao ušli iz čisto altruističkih razloga. Ipak, Aleš Babič, osnivač i vlasnik slovenačke firme Ekosen, pre nego što je osnovao firmu i pre nego što se upustio u preduzetništvo, radio je dugo na idejama i tehnološkim rešenjima koja bi, kako kaže – učinila svet boljim. Da je iza ideje stajala ozbiljna namera, Babič je potvrdio i time što je, posle velikog broja članaka u časopisima i angažmana na društvenim mrežama, 2008. objavio knjigu „Zakaj sam brez denarja?“ – knjigu koja je trebalo da na slikovit i nepretenciozan način nauči ljude kako da optimizuju svoje svakodnevne troškove. Knjiga je postala bestseler u Sloveniji, a prvo izdanje je rasprodato za samo tri meseca.
Aleš Babič, pak, kaže da se njegova misija nije završila na teoriji – 2009. je osnovao Ekosen, kompaniju koja je ponudila inovativno rešenje za ekonomično grejanje. Ugradnjom infracrvenih grejnih panela i korišćenjem termoizolacione boje za zidove Thermosun, kupci su, kako kaže, dobili priliku ne samo da se greju na znatno zdraviji i prirodniji način – kao na prijatnom suncu – već i da čuvaju okolinu, a najvažnije – svoj džep. Uštede u grejanju mogu da budu i do 66 posto godišnje.– Nekoliko godina sam tragao za proizvodima koji bi ispunili najviše kriterijume štedljivosti. Želeo sam da proizvod ima što duži vek trajanja, ali i da, u odnosu na uloženi novac, ima relativno visoku stopu isplativosti. Kada sam pronašao infracrvene ogrevne panele, ta tehnologija je, međutim, još uvek bila novina u Sloveniji – priča Babič.
Pre nego što su otvorili prvi salon i postali zastupnici kompanije Sunjoy, proizvođača IC panela vrhunskog kvaliteta, opet su bili primorani da podižu svest i uče ljude prednostima nove tehnologije. – Danas, međutim, možemo da se pohvalimo da smo kompanija koja ima najviše iskustva u oblasti prodaje, savetovanja i montaže IC panela i infrasistema za grejanje u Sloveniji – kaže Babič.
U početku je, naglašava, kompanija bila „čisto porodična“ i imala je svega dva zaposlena – supruga i on su sve radili sami. Sa prvim zadovoljnim kupcima, dobili su i najbolje promotere, ali i priliku da prošire poslovanje. Danas imaju 14 konsultanata, devet timova zaduženih za montažu panela i portfelj sa više od 650 objekata koje se greju štedljivim IC sistemima. – Pozvali smo i naše kupce na saradnju, jer je zadovoljan kupac uvek najbolja preporuka. Pored toga, želeli smo da naši zaposleni, naši konsultanti, svojim klijentima mogu da pokažu primere iz stvarnog života, jer su iskrenost i rezultati ono što najviše privlači nove stranke i osvaja njihovo poverenje – kaže Babič.
Po kvalitetu i cenama skoro da nisu imali konkurenta na tržištu. Shvatili su da uspostavljenu prednost mogu da održe samo ako nastave da se šire. U tom trenutku su i počeli da razmišljaju o davanju franšize. Na taj način, neki od najboljih prodavaca i konsultanata postali su franšizni partneri. – Čim smo primetili da konsultant ima i menadžerskih sposobnosti, da ima potencijal da vodi i razvija posao – ponudili smo mu da vodi franšiznu podružnicu. U Sloveniji za sada imamo tri franšizna partnera, a jednog i van matičnog tržišta – u Hrvatskoj – kaže. Pregovori se vode i sa još nekoliko potencijalnih partnera u Hrvatskoj, ali i u Crnoj Gori i na Kipru.
Foto: Ekosen
– Gledajući naš primer, neki od naših lokalnih partnera su poželeli da postignu isti uspeh, iste rezultate, a franšizing je idealan za prenos svih znanja i poslovnih veština koje su potrebne za to – kaže Babič. Franšizing će, stoga, i dalje biti osnovna strategija razvoja, a u narednih pet godina planiraju da uspostave čak 30 franšiznih jedinica u 10 zemalja.
Pored toga što će moći da računaju na prenos celokupnog know-how-a, primaoci franšize će prvo proći obuku u sedištu kompanije, a zatim i na „licu mesta“, u samoj franšiznoj poslovnici. – Zahtevamo, naravno, da se naši budući primaoci franšize drže svih postavljenih standarda – i kada se radi o kvalitetu proizvoda i usluge, ali i preporučenim cenama – kaže. Primaoci franšize će moći da prodaju samo proizvode koje nabavlja i isporučuje kompanija Ekosen, a ugovorom će biti definisani čak i načini na koji će se kompanija reklamirati na lokalnom nivou.
Svestan da poslovanje unutar franšiznog sistema, zbog velikog broja unapred postavljanih pravila i ograničenja, ne može da bude za svakoga, Babič insistira da budući primaoci franšize pre svega budu osobe koje će verovati u to što rade. – Mi bismo želeli da naši partneri budu konsultanti, a ne prodavci. Savetnici koji će biti iskreni i otvoreni prema klijentima, jer verujem da proizvod koji nudimo, pre svega, pomaže ljudima – kaže Babič.
Međutim, ulazak u franšizni sistem Ekosena, zahteva i znatna ulaganja. – Zbog toga, mogu reći, finansiranje je, ako ne jedini, ono sigurno najčešći problem na koji nailazimo. Dešavalo nam se da imamo dobrog potencijalnog partnera, ali da on, recimo, nema dovoljno sredstava za ulaznu naknadu – kaže Babič.
I pored toga što se velika većina kompanija odlučuje za model master franšize kad razmišlja o širenju na inostrana tržišta, Babič kaže da će Ekosen isključivo nuditi direktnu franšizu, to jest, ići će se na uspostavu pojedinačnih – single-unit – franšiznih poslovnica.
POGLEDAJTE ČLANKE
„Kada smo počinjali, uopšte nismo razmišljali o franšizingu kao o modelu za širenje biznisa. Sada je to ključna strategija“, kaže Dejan Grbić, jedan od tvoraca i vlasnika „Muzeja čula“
Živimo u neverovatnom vremenu gde svaki hobi može prerasti u posao koji će donositi profit i omogućiti lep život prepun zadovoljstva. Šta je potrebno za to, otkriva Milica Lepojević, tvorac i vlasnica koncepta „Savršeno iznenađenje“
Ako tražite posao koji će doneti radost u vaš život, ako razmišljate o tome da pokrenete sopstveni posao, ali vas je strah početnih koraka i mogućih grešaka – možete kupiti franšizu koja na tržišu Srbije uspešno posluje već četiri godine. Zavirite u „Savršeno iznenađenje“.
Želite da izgradite atrakciju koja staje na 100 kvadratnih metara, a privlači posetioce iz svih krajeva sveta? Otvorite kuću leptira! – kaže Zbinjek Černi, vlasnik češkog koncepta Papilonia
Kada davalac franšize traži idealnog primaoca, on se fokusira na specifičan „profil“ kandidata. Koje se to osobine i veštine uzimaju kao prednost?
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Porodica Ratkov je od ljubavi prema zdravoj hrani napravila porodični biznis. Kako su stvarali brend Grina i pronašli neizmerno zadovoljstvo i dobrobit u uzgajanju klica i mikrobilja?
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
Zašto nema svetskih lanca kafeterija u Srbiji, koji su problemi u širenju franšize, utiče li kriza na navike ispijanja kafe i da li će Greenet ići i van matičnog tržišta, govori Mina Krsmanović.
POPULARNO NA FORUMU
Štedljiva i zdrava franšiza
Pozdrav.Da li imate neko prodajno mesto na jugu Srbije ili nekog saradnika gde bi se moglo na licu mesta videti kako zapravo ti paneli funkcionisu?Zainteresovan sam za kupovinu...
Rent-a-car, carstvo franšiza?
Poštovani hitno potrebna ozbiljna Kompanija za poslovnu saradnju na otvaranju Renta-Car poslovnice-podružnice ili zasebne kompanije u Bosni iHercegovini grad...
Duh starog Novog Sada
Svaka cast! Ponosimo se sto je Manual domaci brend!!!
Duh starog Novog Sada
Bravo za Manual! Ponosna sam što je ovakav brend iz Srbije!
U Pariz po poznate brendove
\'Videti i biti vidjen\' jeste pravi naslov, zbog toga sto je to recenica namenjena, odredjena vrlo poznatim dogadjajima, kao sto je to slucaj-Sajam fransiza u Parizu.Novinar,...