Trend franšiznog širenja u ovoj oblasti postoji i u zemljama ovog regiona, a među franšiznim lancima nalaze se domaće i inostrane kompanije. Među prvima je na srpsko tržište stigao Vulco koji danas broji 45 franšiznih servisa i nastavlja da se širi.
Sreda
13.08.2014.
Istraživanja pokazuju da je tržište auto-delova u Evropi i svetu u porastu, a stručnjaci procenjuju da je ova industrija pogodna i za razvoj kroz franšizing.
 

Evropsko tržište auto-delova vredno je 100 milijarde evra uključujući dobavljače delova od Irske do Rusije, pokazuje poslednje istraživanje koje je objavila konsultantska kuća Frost&Sullivan. Prihodi godišnje rastu 2,4 procenta i može se reći da se industrija kompletno oporavila od krize u koju je zapala 2009. i 2010. godine. U narednim godinama, rast širom Evrope biće podstaknut rastom prodaje automobila u Istočnoj Evropi – pre svega u Poljskoj i Rusiji – ali i većom potražnjo za uslugama popravki i održavanja automobila, čija se starost povećava i u Zapadnoj Evropi.

Trendovi su u ovom pogledu slični i u Sjedinjenim Američkim Državama. Naime, starost automobila raste čak i na tom tržištu, i sve veći broj ispitanika u raznim istraživanjima kaže da automobile  zadržavaju duže nego ranije, što znači i da se prosečna starost automobila povećava. Zbog svega toga ne čudi što Franchise Times, jedan od vodećih časopisa o franšizingu, sugeriše preduzetnicima da razmotre uzimanje neke od franšiza iz ove oblasti, budući da je reč o industriji vrednoj milijarde dolara.

Među franšiznim liderima u ovoj oblasti u svetu je svakako kompanija NAPA iz SAD koja je osnovana 1931. pod okriljem Nacionalne asocijacije auto-delova. Oko 91 odsto do-it-yourself klijenata prepoznaje ovaj brend. Mrežu čini više od 6.000 prodavnica širom Amerike.

Trend franšiznog širenja u ovoj oblasti postoji i u zemljama ovog regiona, a među franšiznim lancima nalaze se domaće i inostrane kompanije. Od modela poslovanja zastupljene su klasične prodavnice auto-delova, sistemi koji objedinjuju servise i maloprodaju, kao i sistemi kojima je usluga, odnosno, popravka automobila primarna.

Franšize u Srbiji

Među prvima je na srpsko tržište stigao Vulco koji danas broji 45 franšiznih servisa i nastavlja da se širi.

Vlastimir Bukvić, specijalista za razvoj maloprodaje u kompaniji Vulco Srbija, kaže da se pristupanju ovoj mreži otvaraju vrata za poslovni napredak.

Kompanija Vulco je multinacionalni franšizni lanac vulkanizera u vlasništvu koncerna Goodyear. Vulco je prisutan i u zemljama zapadne Evrope, ali i u zemljama zapadne Afrike – takođe kroz franšizu.

Nippon Pieces Services je francuska franšiza i posluje od 1994. godine. Za ovih 20 godina postojanja postala je jedna od najvećih aftermarket evropskih kuća za prodaju rezervnih delova za automobile. Za sada prodavnice u Srbiji posluju na samo dve lokacije, i to u Beogradu, a primalac master franšize je Nippon Pieces Services-S Beograd.

U Srbiji je, međutim, odnedavno prisutan i nemački franšizni koncept Motoo koji akcenat stavlja na servis automobila, ali kod tog servisera postoji mogućnost i kupovine auto-delova. Marko Stefanović, menadžer servisnog koncepta Motoo, kaže da interesovanje primalaca postoji te da je cilj tog franšiznog lanca da u mrežu uključi 80 servisera širom zemlje. – Tehničko-tehnološke promene se dešavaju jako brzo, i ukoliko serviseri žele da zadrže visok nivo usluge, moraju da prate sve te promene– nedavno je rekao za naš portal.

Iako kompanija Hans Hess, u čijem sastavu posluje franšizni sistem Motoo, u Nemačkoj razvija i franšizu prodavnica auto-delova, u Srbiji je naglasak, pre svega, na servisu automobila.

 


Vesna Lapčić
saradnik