Malo skladište za franšizu

Iako skladišta najčešće koriste pojedinci (fizička lica), self-storage je prikladan i za firme koje nemaju dovoljno kancelarijskog prostora za odlaganje dokumentacije ili dodatne opreme.
Sreda
20.05.2015.
Iako je iznajmljivanje malih skladišta tipično za stanovnike SAD, prostora za ovu vrstu usluge ima i u Evropi. Na samo za pokretanje posla, već i za razvoj franšize.
 

Statistika pokazuje da svako deseto domaćinstvo u SAD iznajmljuje dodatni prostor za odlaganje stvari koje se retko ili više uopšte ne koriste. To, zapravo, podrazumeva iznajmljivanje manjeg skladišta unutar specijalizovanog objekta, a procenjuje se da širom Amerike postoji više do 48.500 ovakvih jedinica (self-storage). Kompanije koje se bave iznajmljivanjem i održavanjem „privatnih skladišta“, u zbiru inkasiraju oko 24 milijarde dolara na godišnjem nivou. Praksa pokazuje da ovaj sektor nije pretrpeo kontrakciju čak ni tokom Velike recesije (2007-2009). Bez obzira na ekonomske oscilacije, ispostavilo se da potreba za dodatnim prostorom uvek postoji – bilo da se odloži višak nameštaja i drugog pokućstva pri selidbi u manji stambeni prostor (za vreme recesije), bilo da se sačuvaju stare ili nepotrebne stvari (kada kupovna moć poraste).

Ovi pokazatelji su, zapravo, bili dovoljan motiv mladoj poljskoj kompaniji Kangu Self Storage da istu vrstu usluge ponudi svojim sunarodnicima. Pored toga što je, kako kažu, ideja za posao došla iz Sjedinjenih Američkih Država, jedan od najboljih promotera bio im je i američki rijaliti šou „Bitka za skladište“ (Storage Wars), koji uživa veliku popularnost u Poljskoj. Stanje na tržištu svakako im je išlo u prilog – broj onih koji žive u malim stanovima i kućama nije zanemarljiv, stoga, i potreba za dodatnim prostrom za odlaganje – nije bila mala.

Kada su 2012. otvorili prve Kangu skladištene komplekse u Poznanju i Vroclavu, investiciju u posao uspeli su da vrate za samo pola godine rada, a nakon dve godine, 80 posto skladišta je bilo popunjeno i iznajmljeno. U ovom trenutku, dostigli su popunjenost od oko 90 posto, a sve ukazuje na to da će taj procenat i dalje rasti.

Iako Kangu Self Storage nije jedina kompanija koja se bavi iznajmljivanjem skladišta u Poljskoj, ipak je među prvima uvela mogućnost davanja franšize. – Ovaj sektor još uvek nije zasićen. Postoji samo nekoliko kompanija u Poljskoj koje se bave istim poslom, tako da konkurencija nije jaka. Međutim, većina stanovnika još uvek nije svesna da ovakva usluga postoji. A znamo da potrebe ima, jer svakodnevno dobijamo veliki broj upita za partnerstvo – kaže Pšemislav Guvčevski, direktor kompanije.

U međuvremenu, otvorili su skladište u Šćećinu, a planiraju da posao prošire i na Varšavu, kao i još nekoliko gradova. – Naš cilj je da pokrijemo osam najvećih poljskih gradova. „Self-storage“ još uvek nije posao za male gradove – objašnjava Guvčevski.

Iako skladišta najčešće koriste pojedinci (fizička lica), self-storage je prikladan i za firme koje nemaju dovoljno kancelarijskog prostora za odlaganje dokumentacije ili dodatne opreme. Bitno je da su skladišta dostupna 24 sata dnevno, sedam dana u nedelji. Čitav kompleks treba da ima najmanje 1.000 kvadratnih metara i bude smešten u centralnoj gradskoj zoni. Minimalni period najma je dve nedelje, ali se ugovori obično potpisuju na više meseci, bez određenog roka trajanja. Za najmanji format skladišta treba izdvojiti oko 15 evra mesečno.

Otvaranje skladišta, međutim, zahteva mnogo rada i znatne investicije, iskren je Guvčevski. Za gradnju i pripremu objekta, u zavisnosti od planiranog obima poslovanja, treba izdvojiti od nekoliko stotina hiljada do nekoliko miliona zlota. U kompaniji su, stoga, odlučili da svojim partnerima ponude dva modela saradnje. Prvi podrazumeva zajedničko ulaganje (joint venture), pri čemu veći deo investicije pokriva Kangu (60-80%). Ovaj model podrazumeva i da partner, pored redovne plate za upravljenje skladištem, dobija i udeo u vlasništvu nad kompanijom. Dužan je, međutim, da pokriva tekuće troškove poslovanja (u zavisnosti od svog udela).

Drugi oblik saradnje je klasični franšizing – primalac franšize sam ulaže u rentiranje ili kupovinu i adaptaciju objekta. Pored toga, ima obavezu da plaća i mesečnu franšiznu naknadu.

Izvor: Franchising.pl
Autor: Dominika Pronarska
Priredila: N.B.