Šta je to franšiza?

Franšizing je način na koji sopstveni posao možete da vodite pod dobro poznatim brendom! Primenjuju ga i neki od najvećih svetskih brendova. Da objasnimo, stoga, šta je to franšizno poslovanje...

Definicija franšizinga

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.

Šta su franšizne naknade?

Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?

I benzin teče kroz franšizu

Franšizing u oblasti maloprodaje naftnim derivatima je veoma razvijen u svetu. U Srbiji posluje nekoliko franšiznih lanaca benzinskih pumpi.

Vrste franšiza

Franšizni sistemi mogu da se klasifikuju na različite načine i po različitim kriterijumima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primaocima franšize (know-how), vrsti delatnosti ili načinu organizacije sistema.

Od ideje do parfimerije

Za koje vreme je moguće povratiti investiciju u L’Arome parfimeriju, koji su sve formati dostupni te u čemu je tajna brze ekspanzije brenda, govori Davor Bagić, tvorac koncepta

Franšiza ili licenca?

Bez licenciranja nema franšizinga. I pored toga što su vrlo slični, ova dva modela poslovne saradnje se u nekoliko detalja bitno razlikuju.

Jačamo gde smo najjači

McDonald’s slavi četvrt veka poslovanja u Srbiji. O planovima, saradnji sa lokalnim dobavljačima i navikama potrošača razgovaramo sa Tomašem Rogačem.

Mnogo više uz DIS

Kompanija DIS očekuje da se broj primalaca njihove franšize i franšiznih radnji u narednoj godini poveća za 10 odsto.

Ideja za posao? Apoteka!

Nisu farmaceuti, a ipak vode apoteku. Šta su tražili i kako su kupili „apotekarsku“ franšizu, reći će nam Katažina Kvjatkovska.

Ukusi Grčke u Srbiji

Autentični grčki koncept Kralj Coffee – Donuts & Snacks posluje više od godinu dana u Srbiji, a odnedavno nudi i franšizu.

Inovativna franšiza stiže u Srbiju

U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.

Pet mitova o franšizingu

Postoji mnogo pogrešnih pretpostavki o franšizingu i nije čudo što ljudi koji razmišljaju o kupovini franšize ponekad u taj proces ulaze s pogrešnim očekivanjima. Ovo su neke od najčešćih zabluda...

Dobri primeri

I pored kriznih godina, franšizni sektor u Francuskoj konstantno raste. To potvrđuje poslednji izveštaj o tržištu franšiza u ovoj zemlji.

Kafa u franšizi „za poneti“

Samouslužni aparati za kafu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i porodična firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere sada traže širom Hrvatske.

Zaradi na jeftinoj kafi

Cofix, lanac kafića s povoljnim cenama, pojavio se na tržištu Izraela kao žestoki konkurent Starbucks-u. Danas, nakon što su postigli zavidne rezultate na postojećim tržištima, nameravaju da biznis prošire i širom Evrope.

„Mek“ osnažuje mrežu

McDonald’s je otvorio trideset drugi restoran u Srbiji, a dvadeset drugi u Beogradu.

Kako stoje franšize u Srbiji?

Među kompanijama koje su se našle na NIN TOP 500 listi najvećih preduzeća u Srbiji ima 18 sistema koji posluju i u franšizingu. Polovina tih kompanija se nalazi među prvih 100.

Skriveni heroji

Srbija će se narednih godina naći u fokusu vodećih svetskih trgovaca, pokazuje istraživanje „Skriveni heroji – sledeća generacija tržišta maloprodaje“ konsultantske kuće Deloitte.

Fly Fly i u Novom Pazaru

Početkom aprila otvorena je još jedna franšizna poslovnica turističke agencije Fly Fly Travel.

„Naučna kuhinjica – nauka kroz igru“

Naučna kuhinjica spaja nauku i igru kroz eksperimente i radionice za decu, dok franšizerima nudi stabilan i perspektivan biznis model širom Evrope.

Franšize u Makedoniji

Na tržištu u Makedoniji posluje nekoliko čuvenih svetskih franšiznih sistema. Većina ih je došla u poslednje tri godine i svoje prve objekte otvorila u glavnom gradu, Skoplju.

Šta donosi H&M?

Dolazak H&M-a bi mogao da uzdrma tržište. Mali brendovi će svakako osetiti pritisak, dok će veći biti primorani da, bar za deo asortimana, snize cene ili daju popuste, tvrde predstavnici modne industrije u Srbiji.

Od perionice do franšize

Tomislav Fain je već 15 godina u preduzetništvu, bavi se turizmom i ugostiteljstvom. Kada je odlučio da otvori samouslužnu perionicu veša, odlučio se za franšizu LG Laundry Lounge.

Franšizne asocijacije

Cilj franšiznih asocijacija jeste popularizacija i promocija franšizinga, rad na uspostavljanju transparentnosti, regulaciji i implementaciji opšte prihvaćenih etičkih standarda franšizinga. U većini zemlja sa razvijenim franšizinim tržištem, najveći broj kompanija davalaca franšiza učlanjeno je u nacionalne franšizne asocijacije.

Kako do primalaca franšize?

Proces traženja (regrutacije) primalaca franšize nije nimalo lak. Kako kompanije treba da se pripreme za ovaj proces i šta je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?

Top 100 franšiza na svetu

Portal FranchiseDirect.com objavio je listu 100 najuspešnijih franšiznih sistema na svetu. Na samom vrhu se nalaze lanci restorana brze hrane.

Legenda o LEGO kockama

Kada se zbroje sve humanoidne figurice koje je do sada napravio LEGO, ispada da ih ima nešto manje od broja ljudi na Zemlji – četiri milijarde.

Kupiti razrađen posao

U svetu nije neobično da se iz posla povuče primalac franšize koji ima stabilan i razrađen biznis. Ko može da preuzme i nastavi da razvija poslovanje? Husse u Srbiji daje i šansu i dobar primer.

„Livade“ u komšiluku

Maloprodajni lanac Livade, koji je osnovala mlekara Kuč Company iz Kragujevca radi boljeg plasmana sopstvenih proizvoda, širi svoju mrežu uglavnom kroz franšizu. Nove partnere sada traže na severu i jugu Srbije.