Rečnik franšizinga i biznisa

Agencija (Partnerstvo)

Agencija (kolokvijani naziv: partnerstvo. Videti dole) je forma saradnje između dva privredna subjekta zasnovana na agencijskom (agentskom) ugovoru, koji je po svom karakteru sličan franšiznom, i u kome je jedan subjekt organizator sistema (principal) a drugi nastupa za svoj račun ali u ime principala (agent ili partner).

Agent (partner) može biti i fizičko, ali je to najčešće pravno lice - pravni subjekt (doo ili preduzetnik), koje je ovlašćeno (izričito ili prećutno) da radi za drugoga - nalogodavca (principala). U širem smislu ovaj termin obuhvata trgovačke zastupnike, zastupnike u prodaji osiguranja, druge zastupnike i sl, a u užem smislu zastupnike i posrednike.

U kontinentalnom pravu agent je po pravilu zastupnik koji radi u ime i za račun zastupanog (principala), dok u anglosaksonskim sistemima instituti agencije (agency) i agent imaju šire značenje, i klasifikuju se prema odnosu agenta sa principalom, tako da se sa stanovišta trećeg lica pojavljuju tri mogućnosti:

  1. neotkriveni nalogodavac/principal (undisclosed principal) - agent ne otkriva svog nalogodavca i sklapa sa trećim licem posao u svoje ime;
  2. neimenovani nalogodavac (unnamed principal) - agent otkriva da ne radi za sebe nego za principala, ali ne otkriva njegovo ime, a ugovore potpisuje "po ovlašćenju principala";
  3. imenovani (otkriveni) nalogodavac (named - disclosed principal) agent otkriva i postojanje i ime nalogodavca i sklapa s trećim licima ugovore u njegovo ime i za njegov račun. (Ovo je možda i najčešći i najprisutniji oblik agencijskog poslovanja)

Zbog "životne" a posebno istorijske konotacije reči "Agent" u centralnoj i istočnoj Evropi se često koristi izraz "Partner". Time su i agencijski ugovori i modeli saradnje - partnerski. To je slučaj i na našem portalu.