Dobar savet zlata vredi
Foto: Biljana Trifunović sa suprugom Dejanom i sinom Mihailom (iz privatne kolekcije)
Već po upisu srednje ekonomske škole Biljana Trifunović je počela da se interesuje za finansije, poreski sistem i knjigovodstvo. Naime, njen otac je bio preduzetnik te je ona uz njegovog knjigovođu „pekla zanat“. – Dualno obrazovanje, o kojem se sada mnogo priča, moj otac je meni uveo još 1971. godine, kada sam bila prvi razred ekonomske škole. Tada je donet zakon da preduzetnici moraju da vode knjige, a moj otac je bio ozbiljan preduzetnik. Angažovao je tada jednog poreskog inspektora u penziji, doplatio mu da radim sa njim i da me podučava. Svake nedelje je dolazio ujutru kod nas kući i ostajao do ručka. Tako sam naučila posao – kaže Biljana Trifunović i dodaje da je odavno odlučila da će njen posao biti da prati zakone i poreze u oblasti privrede kako bi išla u korak s državom. Takva joj odluka danas omogućava da se bavi finansijskim konsaltingom, koji će, kako kaže, zbog učestale promene propisa biti potreban svim privrednicima. – Najveći problem privrednika danas je što ne mogu da isprate propise i što u procesu harmonizacije sa EU, poreski sistem postaje kompleksniji – objašnjava ona.
Prirodan proces
Kada je 1975. upisala Ekonomski fakultet u Beogradu, otac joj je otvorio knjigovodstvenu radnju i ona je već tada počela da, kao dopunsku delatnost, vodi knjige za njega i njegova četiri prijatelja. Danas je, sa svojim suprugom Dejanom, vlasnica kompanije za finansijski konsalting „IFA - International Financial Agency“, dok im se pre dve godine u poslu priključio i sin Mihailo. Osim usluga konsaltinga, oni održavaju i redovne seminare na temu poreza, spoljne trgovine i deviznog poslovanja, a važan element poslovanja danas čini i portal sa više od 2.000 stručnih tekstova – osmišljen da preduzetnicima odgonetne nedoumice svakodnevnog poslovanja.
Današnje poslovanje, kako sama kaže, rezultat je prirodnog procesa i, zapravo, temelje ima u samom razvoju kompanije. Čak i pisanje tekstova ne treba da iznenađuje, jer je Biljana Trifunović godinama radila kao novinar i urednik u „Privrednom pregledu“. – Sve do 1993, dok nismo osnovali sadašnju kompaniju, suprug i ja smo radili klasičan knjigovodstveni posao. Međutim, ja sam se zaposlila i kao novinar u „Privrednom pregledu“ i praktično sam pre podne bila novinar, a posle podne knjigovođa – objašnjava ona.
A onda su počeli da rade i poslove koji su prevazilazili klasično knjigovodstvo.
– Tek nedavno sam saznala da smo mi uradili prvu transformaciju državnog preduzeća u deoničarsko društvo, kada je američka kompanija INK 1990. godine uložila deset miliona dolara u makedonsku kompaniju „Komuna“ iz Skoplja. Bilo je jako teško, jer je postojao samo zakon na osnovu koga sam mogla da završim taj projekat, koji su započeli, i na pola ostavili, autori zakona, jer nisu bili upoznati s praksom. Tada smo počeli da radimo i osnivanje stranih firmi. Kada se osnovala Švajcarsko-jugoslovenska banka, u konkurenciji sa tada najvećim domaćim bankama, dobili smo tender za kompletno vođenje finansijskog poslovanja banke, odnosno, za finansijski konsalting. Sa kolegama matematičarima smo razvili program za bankarsko knjigovodstvo, koji je kasnije prodat mnogim klijentima u istočnoevropskim zemljama, i dan-danas rade na njemu – govori Biljana Trifunović kako je, zapravo, od klasičnog knjigovodstvenog posla prešla na teritoriju finansijskog konsaltinga.
Kada su usvojeni novi zakoni o deviznom poslovanju, preduzećima i spoljnoj trgovini, shvatili su da će privrednici opet biti suočeni sa brojnim nepoznanicima. Te 1995. organizovali su savetovanje u Sava centru za 200 ljudi. U to vreme su imali i svoju školu računovodstva – kursevi su trajali šest nedelja, a kako kaže, mnogi polaznici su kasnije napravili ozbiljne knjigovodstvene agencije.
I domaći privrednici se bude Kompanija IFA finansijski konsalting radi po zahtevu klijenata. Trenutno su najangažovaniji na izradi studija o transfernim cenama – složenom izveštaju koji mora da se radi u slučaju kada posluju dve kompanije u kojima postoje povezana lica – rodbinski odnosi, povezan kapital, upravljački odnosi i kada se trguje sa zemljma poreskog raja. – Najviše radimo za strane firme koje ovde imaju ćerke-firme. Izrada studije o transfernim cenama je zakonska obaveza od 2013, ali domaće firme tek sada shvataju da to mora da se radi – napominje Trifunović. |
Portal, seminari i savetovanje
Poslovanje kompanije IFA, dakle, temelji se danas na seminarima iz oblasti spoljne trgovine, deviznog poslovanja i poreza, portalu za preduzetnike i konsaltingu – pre svega iz oblasti spoljne trgovine, poslovnog i poreskog savetovanja.
Što se tiče seminara, osmislili su celokupan program koji je namenjen svima koji se bave spoljnom trgovinom ili porezima. – Ideja je bila da obučimo zaposlene u malim i srednjim firmama. Zanimljivo je, međutim, da mnogo više dolaze ljudi iz velikih kompanija – kaže Trifunović.
Njihovim poslovnim prostorijama godišnje prođe 300 polaznika. Ove seminare, međutim, Biljana Trifunović održava i u Privrednoj komori Srbije širom zemlje.
Foto: Na seminaru u prostorijama kompanije IFA (B. Trifunović)
Pored toga, na portalu biljanatrifunovicifa.com od 2011. objavljeno je dve hiljade stručnih tekstova o svemu što treba i malim i velikim privrednicima – porezima, složenim knjigovodstvenim temama, deviznom poslovanju, spoljnoj trgovini... – Portal se zapravo razvio iz bloga. Popularnost je stekao vrlo brzo i već za tri meseca postao jedan od deset najčitanijih blogova u Srbiji. Pošto sam bila novinar, nije mi bilo teško da pišem tekstove koje će da razume i bravar i stolar i inženjer. Nakon svega šest meseci dobila sam informaciju od WordPress-a, čiju sam platformu koristila, da je blog ušao u 15 posto najčitanijih u svetu – tada ih je bilo 30 miliona. U početku je blog bio otvoren, a danas je portal dostupan za godišnju pretplatu od 50 evra plus PDV, i uz to, pretplatnici imaju pravo da postave pet pitanja. Želeli smo da uz malu nadoknadu omogućimo svakom, pa i najmanjem preduzetniku, da se pretplati i uči, jer obrađujemo sve oblasti važne za privrednike. Međutim, i pored toga, opet su nam klijenti uglavnom veće firme, dok je malo malih i srednjih preduzetnika pretplaćeno – kaže Trifunović.
Planiraju da uskoro otvore dve zasebne rubrike kako bi sistematizovali do sad objavljene tekstove namenjene poljoprivrednim gazdinstvima. Trifunović napominje da ih u Srbiji ima oko 600.000 i da sva imaju obavezu vođenja knjiga i zato nije neobično što su jako zainteresovani da se upoznaju sa svim ovim stvarima. Drugi segment će biti posvećen menadžerima, jer mnogi, kako kaže Biljana Trifunović, ne shvataju da moraju da znaju sve – budući da oni odgovaraju pred zakonom.
Iako joj nije bilo milo da svaku nedelju tokom srednje škole ustaje i provodi radno, niti da tokom studija aktivno radi – Biljana Trifunović je danas, kako kaže, „prezahvalna svom ocu“. – Najdragocenije je bilo što sam uvek znala šta se dešava u praksi i sada svoje znanje mogu da prenesem drugima – kaže Trifunović.
POGLEDAJTE ČLANKE
Sve generalne agencije za ekskluzivno zastupanje, koje rade pod franšizom UNIQA osiguranja u Srbiji – posluju uspešno. Šta dovodi do ovakvih rezultata, govori Nikola Đukić, direktor Divizije za prodaju UNIQA osiguranja
PaySpot, platna institucija sa licencom Narodne banke Srbije za pružanje određenih vrsta platnih usluga, radi od maja 2016. godine. Danas, u svojoj mreži imaju 300 partnera koji platne usluge pružaju na oko 600 lokacija.
Sava Mihajlović, vlasnik Agencije G, šest godina je nosilac franšize Uniqa osiguranja. Za to vreme, otvorio je tri poslovnice.
Zašto se Paysera odlučila za franšizing, kakve partnere traže i šta nude u franšiznom paketu, objašnjava Liudas Kanapienis, direktor kompanije specijalizovane za elektronska plaćanja
Paysera nudi jednostavna i efikasna rešenja za elektronska plaćanja za klijente širom sveta. Kompanija sada traži i partnere koji bi posao razvijali u ovom regionu.
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
McDonald’s slavi četvrt veka poslovanja u Srbiji. O planovima, saradnji sa lokalnim dobavljačima i navikama potrošača razgovaramo sa Tomašem Rogačem.
POPULARNO NA FORUMU
Peta Uniqa franšiza
Sve čestitke Sonji i Bobanu koji su se pridružili porodici Uniqinih exluzivnih zastupnika.Svi smo u istom Uniqinom timu i trudićemo se da uvek budemo najbolji.Jasmina...
Preduzetnica s podrškom
Želela bih još jednom da se zahvalim Mihajlovićima koji su nam i kako kolege i kao porodica, u poslu i privatno uvek bili uzor kako treba raditi i organizovati porodicu i...
Preduzetnica s podrškom
Iako smo supruga i ja bili pokretači i vlasnici prve UNIQA franšize, veliko nam je zadovoljstvo što nas vredne kolege prate i svojim rezultatima ponekad prevazilaze. Sve...
Predanošću do franšize
Pre svega želimo dobrodošlicu agenciji BURIČIĆ TEAM u UNIQA osiguranje. Iskreno se nadam da ćemo zajedno ispuniti očekivanja davaoca franšize i uticati na povećanje...
Osigurani porodični biznis
Hvala Mihajlovićima na podršci da zaživi još jedna eksluzivna agencija,ovog puta prva u Beogradu -Putnik tim!!! Da nije bilo putovanja u Nicu i lepog druženja ko zna da li...
Rad, rad, ali i ljubav
obzirom da se radi o pravom timu, samo je pitanje za koliko će biti premašena očekivanja, a to nam svima puno znači.
Rad, rad, ali i ljubav
Znači ipak se može. Posao, uspeh a nadasve ljubav i porodica. Možda nam je ovo najava dolazećih svetlijih dana budućnosti. Lep primer mlađoj generaciji da uzme stvar u...
Rad, rad, ali i ljubav
Pravo je zadovoljstvo biti podrška 23 godine u poslu i 27 godine u privatnom životu Savi. Sigurna sam da postoje ljudi koji su vredni, pozitivni i vlasnici licence NBS za...