Osnov za dugoročnu saradnju

Franšizna saradnja – kompleksan odnos dva ravnopravna partnera koji treba da donese korist obema stranama
Ponedeljak
27.11.2017.
Detaljna priprema franšiznog kocepta, precizan franšizni ugovor i pažljiv izbor partnera, najvažniji su koraci koji predupređuju potencijalne probleme između davaoca i primaoca franšize.
 

Ovo je istaknuto na ovogodišnjem seminaru o prednostima i potencijalima franšiznog poslovanja, koji je, u okviru multikongresa Serbian Visions 2017, održan 25. novembra u Beogradu pod nazivom: „Franšizing – kako uspeti: Problemi i kako ih prevazići?“

Marica Vidanović iz Privredne komore Srbije istakla je da se franšizing u Srbiji još uvek razvija, ali da sve više vlasnika biznisa razmišlja o širenju poslovanja kroz franšizni model. S druge strane, sve više je i ljudi koji razmišljaju da pokrenu sopstveni posao kupovinom neke od ponuđenih franšiza. – Razvoj franšizinga se ogleda i na osnovu toga koliko postoji domaćih brendova koji svoje poslovanje razvijaju upravo kroz franšizing. Na osnovu tog kriterijuma franšizing je najrazvijeniji u Velikoj Britaniji, Italiji, Francuskoj, Španiji i Nemačkoj. U Evropskoj uniji posluje 10.000 franšiznih sistema, od čega su 80 odsto upravo evropski brendovi – rekla je ona.

Razvoj franšizinga, prema njenom mišljenju, podstiče i razvoj ekonomije i mogućnost izvoza roba i usluga u inostranstvo, zbog čega Privredna komora Srbije kontinuirano već deset godina promoviše ovakav vid poslovanja.

Ona ipak upozorava da svi koji se upuštaju u franšizing, bilo da je reč o davaocima ili primaocima franšize, treba da razumeju da je reč o veoma kompleksnom odnosu koji podrazumeva i višegodišnju ugovornu obavezu između partnera. Ugovori se, naime, potpisuju uglavnom na pet godina, ređe na tri godine i manje, a neretko i na deset godina. – Vrlo je važno kako se kreira franšizni koncept, pošto celokupno poslovanje mora da bude pretočeno u pisanu formu kroz nekoliko priručnika da bi kasnije bilo što manje nesporazuma u poslovanju. Zato mi i savetujemo angažovanje stručnjaka, da se vlasnici biznisa ne bi kasnije pitali ’Šta mi je ovo trebalo u životu?’ – rekla je ona. Franšizing je, kako je istakla, način da vlasnici biznisa šire poslovanje uz pomoć „tuđeg“ kapitala, premošćavajući geografsku i teritorijalnu udaljenost. S druge strane, ko se odluči za kupovinu franšize, minimizira poslovni rizik jer kupuje već dokazani poslovni koncept koji uspešno radi i dobija kompletnu podršku davaoca franšize.

Igor Bogojević, direktor kompanije Profit franchise services, članice međunarodne konsultantske kuće Profit system, istakao je da svako ko se odluči da uđe u franšizni odnos, bilo da je reč o davaocu ili primaocu franšize, mora da razume da je reč o odnosu čiji je imperativ zajednički interes. – Reč je o udruživanju dva partnera – dva nezavisna pravna subjekta – kako bi obe strane bolje „prolazile“ na tržištu. Primalac dobija znanje i pravo na brend, i svakako je zainteresovan da mu posao uspe. S druge strane, davalac prihoduje od tog odnosa i takođe je zainteresovan da primalac uspešno posluje – istakao je Bogojević.

Zato, prema njegovim rečima, nema dugoročno neuspešnih franšiza, odnosno, franšiza može da bude samo kratkoročno neuspešna. Ako poslovanje nije dobro – sistem se urušava. – U franšizingu, ključno je to da se radi o dokazanom konceptu. Franšiza se ne pravi od ideje, već od posla koji je dokazano profitabilan. Davaoci franšize treba da to razumeju. S druge strane, primalac mora da razume da mora da ima novca da finansira svoje poslovanje, uključujući i obaveze prema davaocu; mora, takođe, da bude spreman i da se lično angažuje i da striktno poštuje pravila. Jer, pogrešnim činjenjem ugrožava ne samo sebe, već i čitavu mrežu čiji brend koristi – objašnjava Bogojević koje premise franšiznu saradnju čine stabilnom i uspešnom.

Bogojević je dao i niz praktičnih saveta potencijalnim davaocima franšize u pogledu prava koja treba da omoguće primaocima franšize, a sve kako bi partnerstvo bilo kvalitetno i dugotrajno. – Davalac treba da pruži podršku u svakom segmentu poslovanja, pa čak i u naizgled malim stvarima, kao što je štampanje vizitkarti, pravljenje potpisa u mejlu... Podrazumevaju se ključne stvari kao što je to lanac nabavki, izbor lokacije, aplikacije i IT sistemi, ali su poželjni i pomoć u rekrutingu zaposlenih, knjigovodstvo... Svakako, davalac treba da bude uz primaoca i prilikom otvaranja franšizne poslovnice. Dakle, treba pomoći u svemu što mislite da bi značilo primaocu, jer se tako gradi stabilan temelj za dugoročan odnos koji će doneti korist za obe strane – rekao je on.

Na seminaru su se predstavila i dva domaća franšizna koncepta – Car Foil Shop iz Beograda i Suan Pan iz Niša.

Đorđe Stanković, vlasnik koncepta Car Foil Shop, sistema za prodaju i ugradnju folija, naglasio je da je vrlo važno realno sagledati potencijale budućeg partnera, primaoca franšize. – Mi smo u početku sami pokušali da kreiramo franšizni koncept i već kod prvog primaoca smo se „opekli“, jer nismo sve jasno definisali. Dobra priprema i stručna pomoć konsultanta su zato jako važni – kaže Stanković i dodaje da su posle savetovanja razvili tri formata franšize, koji su bili prilagođeni i partnerima i potrebama lokalnog tržišta.

Iz sopstvenog iskustva su, međutim, primetili da su im najbolji kandidati za franšizu dolazili iz grupe ljudi od kojih su to – najmanje očekivali. Naime, suprotno uvreženom mišljenju, najbolji partneri bili su im nezaposleni, mladi ljudi koji se nikada do tada nisu bavili ovim poslom, i koji, uz to, nisu imali ni sopstvenih resursa ni mnogo kapitala. – Međutim, ono što je bilo presudno, i što čini srž franšizne saradnje, jeste da su svi bili voljni da uče i rade, prate sve naše protokole i uputstva – kaže Stanković.

Car Foil Shop franšizne jedinice ima u Srbiji, Sloveniji, a uskoro se očekuje i otvaranje nove franšizne jedinice u Hrvatskoj.

Dušica Milosavljević, izvršna direktorka ProMens centra, u čijem je vlasništvu franšizni koncept mentalne aritmetike Suan Pan, rekla je da su oni sa razvojem franšiznog sistema krenuli nakon godinu i osam meseci poslovanja, otvaranjem prve franšizne poslovnice u Beogradu, kojom su ujedno želeli da testiraju celokupan koncept. Tokom pet godina poslovanja franšizna mreža je narasla na 41 franšizni centar, koji rade u Srbiji, Crnoj Gori i Bosni i Hercegovini. – Postepeno smo razvijali franšizni koncept, čak smo prvu ponudu za franšizu, koja je usledila u prvoj godini našeg poslovanja, odbili, iako je bila vrlo primamljiva. Procenili smo da to ne bi bio dobar poslovni potez i ispostavilo se da smo bili u pravu – rekla je ona i dodala da je važno da davaoci franšize pre nego što krenu u potragu za partnerima – zaštite žig u Zavodu za intelektualnu svojinu. – Mi smo zaštitili žig i deponovali autorska dela, što jeste bila investicija, ali je bilo i nužno da to uradimo – rekla je ona.

Marica Vidanović iz PKS je istakla da banke u Srbiji trenutno nisu zainteresovane za finansiranje franšiznog start-up-a iako na razvijenim tržištima postoje posebna odeljenja u bankama koja se isključivo bave franšizama. Ona je najavila da će i ove godine Razvojna agencija Srbije finansijski podržati odlazak domaćih kompanija na Sajam franšiza u Parizu, koji se održava u martu naredne godine.


Vesna Lapčić
saradnik

POPULARNO NA FORUMU

Definicija franšizinga

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

4 komentara
poslednji 25.01.2022.
Međusobno poverenje i podrška

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
poslednji 25.01.2022.
Kako izabrati a ne zažaliti?

Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?

1 komentara
poslednji 30.12.2020.
Vreme je da se dobro promisli i dela

Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...

1 komentara
poslednji 23.03.2020.
Poljske franšize spremne za izvoz

Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...

1 komentara
poslednji 25.08.2016.
Kontakt

Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.

1 komentara
poslednji 12.05.2015.
Definicija franšizinga

Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo

4 komentara
poslednji 02.05.2015.
Definicija franšizinga

Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)

4 komentara
poslednji 03.11.2014.