Najbolji partneri su voljni da uče i rade
– Franšizna saradnja je veoma zahtevna i oba partnera treba da daju svoj maksimum – kaže Đorđe Stanković na početku razgovora za Franchising portale.
Posle skoro dve godine širenja franšizne mreže, Stanković je iskusio brojne pozitivne strane franšizinga, ali se suočio i sa teškoćama koje nosi taj model poslovanja. U ovom trenutku, Car Foil Shop, koncept za prodaju i ugradnju folija, ima operativne franšize u tri zemlje regije, u toku je finalizacija ulaska na još jedno tržište, ali i redefinicija samog franšiznog modela, pa i modela franšiznog širenja.
Šta ste uočili kao najveći problem u samom širenju franšizne mreže? Šta vam se konkretno dešavalo, budući da ste za kratko vreme izašli sa matičnog i ušli na strana tržišta, ali i dali nekoliko novih franšiza na srpskom tržištu?
Počeli smo sa širenjem mreže istovremeno u zemlji i tržištima regiona i, pre svega, vrlo jasno vidimo da zaista postoji potreba i interesovanje za našim biznisom, jer nam upiti za saradnju sve vreme stižu. Reklo bi se da će širenje ići baš kao što je i planirano. Međutim, nekada se stvari, čak i kada ništa na to ne ukazuje, odvijaju neobično.
Pravi primer je tržište Hrvatske za koje smo potpisali, a potom raskinuli dva franšizna ugovora, iako ništa nije ukazivalo na takav scenario – nijedan ugovor, zapravo, nije zaživeo u praksi. Ne mogu da kažem da nismo dobro prosudili primaoce – primaoci su bili veoma ozbiljni kandidati. Ipak, kod oba partnera je došlo do širih problema, koji su se prelili i na našu saradnju te smo sporazumno raskinuli ugovore.
Takve stvari se dešavaju, a sami niste mogli mnogo toga da učinite da biste ih sprečili. Smatram da je ključno to da nijedna strana nije oštećena i da smo sve vreme, sa oba partnera, imali razumnu i predviđenu komunikaciju i došli do sporazumnog rešenja. Nakon svega toga, ustanovili smo da je teže pronaći partnera za kombinovanu – prodajno-uslužnu franšizu – kako smo to prethodno radili, jer je zadatak kompleksniji, pa je i to jedan deo iskustva koje nas je dovelo do promena u samom franšiznom modelu. Sada, sa svim saznanjima, ozbiljno razgovaramo sa potencijalnim trećim partnerom za deo tržišta Hrvatske, koji je takođe veoma ozbiljan preduzetnik sa iskustvom iz branše. Nadam se da ćemo ovaj put imati više uspeha.
U međuvremenu smo uveli promene u sam franšizni model – odvajanje formata na prodaju i usluge – i takav model smo već i implementirali na domaćem tržištu, i za sada imamo dobre prve rezultate i pet primalaca franšize.
Možemo li, onda, uopšte govoriti o nekom idealnom profilu primaoca franšize? Šta je vama najvažnije u tom odnosu i kakva su vam očekivanja?
Zanimljivo je da nam se sada kao najbolji primaoci pokazuju ljudi koji nisu imali prethodnog iskustva – uglavnom su to nezaposleni i mladi koji se nikada ovim poslom nisu bavili. Presudno je, a to je srž franšizne saradnje, da su svi voljni da uče i rade, zatim da prate naše protokole i uputstva i ono što smo ugovorom definisali kao međusobne obaveze. Svaki naš primalac franšize, za koju god teritoriju da je dobio prava, dobio je propisane obaveze. S druge strane, naš posao je da mu obezbedimo širok, konkurentan asortiman i dobar imidž. Zato smo, samo u poslednje dve godine, značajno proširili asortiman folijama za sve namene i omogućili smo svim svojim primaocima da još bolje rade svoj posao. Širenjem asortimana, mi smo im, praktično, proširili ciljnu grupu kupaca. I to je upravo ono što očekujemo i od partnera – aktivan i angažovan rad.
Pa, da li ste zadovoljni dosadašnjim rezultatima poslovanja i poslovanja primalaca franšize?
Da, ali postoji i prostor za napredovanje, posebno kada je reč o tržištu Slovenije. Mi smo, na primer, na tržištu Slovenije prisutni gotovo dve godine i mislim da može da se postigne mnogo više u pogledu razvoja franšizne mreže, upravo u segmentu usluge i servisnih franšiza – formata koji podrazumeva pružanje usluge ugradnje folija koje se, pak, kupuju od naših prodajnih franšiza. Takve franšize su pogodne za svako mesto bez obzira na broj stanovnika. S naše strane, kao što sam pomenuo, omogućili smo veoma širok asortiman folija za sve namene, od osnovnih auto-folija do štamparskih, koje se sve više koriste, kao i onih koje se koriste za oblaganje nameštaja, enterijera. Primena je postala veoma široka i shodno tome smo i mi širili svoju ponudu, što za posledicu ima i veći broj potencijalnih kupaca. Zato mislim da rezultati u Sloveniji mogu da budu bolji i da bude više uslužnih franšiza.
Kao davaoci, mi zadržavamo pravo da pratimo rad svakog od svojih partnera, vidimo da li ispunjavaju unapred dogovorene obaveze, u smislu rezultata. I baš zbog toga, ostvareni rezultati su jedino merilo za svakog primaoca.
Šta su dalji planovi širenja?
Pored novog partnera za Hrvatsku i planova za dalje širenje u toj zemlji, planiramo, kako sam rekao, i jačanje na tržištu Slovenije. Takođe, u Crnoj Gori smo već pronašli dobrog primaoca franšize koji dugo godina pruža uslugu u vezi sa ugradnjom folija i ima bogato iskustvo. On je tome želeo da doda i prodaju. Potpisali smo ugovor o master franšizi, on je već počeo da radi, a pored sopstvene poslovnice, ima pravo da razvija i mrežu Car Foil Shop servisnih franšiza i pruža neophodnu edukaciju novim franšiznim partnerima na teritoriji Crne Gore.
Pored toga, aktivno pregovaramo sa partnerima iz Bosne i Hercegovine, gde ćemo se i predstaviti na sajmu grafike „Proljetni digitalni form“ (PDF) u Sarajevu, koji se održava 18. i 19. aprila. Jedan od ciljeva je, svakako, pronalazak novih partnera u toj zemlji. Dugoročno, plan je da imamo partnere u svim zemljama bivše Jugoslavije i, naravno, da u tim zemljama ojačamo poziciije.
POGLEDAJTE ČLANKE
Andrej Tomljenović iz Osijeka se četiri godine samostalno bavio ugradnjom auto-folija. Razmišljajući da proširi posao, došao je do Car Foil Shop-a. Danas je primalac master franšize ovog brenda, zadužen za tržišta Hrvatske i Slovenije.
Car Foil Shop, koncept koji objedinjuje prodaju i ugradnju auto-folija, započeo je poslovanje u Hrvatskoj. Primalac master franšize za Hrvatsku biće ujedno zadužen i za teritoriju Slovenije.
Car Foil Shop, koncept koji objedinjuje prodaju i servis za ugradnju folija, sada ima u ponudi nekoliko franšiznih formata. Jedan od njih je pogodan i za manja mesta.
Detaljna priprema franšiznog kocepta, precizan franšizni ugovor i pažljiv izbor partnera, najvažniji su koraci koji predupređuju potencijalne probleme između davaoca i primaoca franšize.
Kako je protekla prva godina za Car Foil Shop u Sloveniji, u kojim gradovima se nudi franšiza ovog brenda i kako vidi dalji razvoj, odgovara Nik Kajtna, primalac master franšize za Sloveniju
NAJČITANIJE
VIVO shopping PARK u Jagodini biće završen na proleće 2014. Više od 30 brendova otvoriće svoje radnje.
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Poljska kompanija Czerwona Torebka je svom portfoliju dodala novi koncept - prodavnice za prodaju svežeg voća i povrća Povrtnjak (Warzywnik), koje širi franšizno.
Đorđi Zorzić je bio jedan od prvih primalaca Sara Fashion franšize. Pre deset godina je otvorio prvu radnju pod ovim brendom, danas ih ima pet. Kaže da je za uspeh potrebno – mnogo rada i ljubavi.
POPULARNO NA FORUMU
I benzin teče kroz franšizu
S kim da komuniciram u vezi frnsuiznog poslovanja
Franšiza za novo ruho automobila
Jako je lepo kad se nešto napiše o ljudima koji pošteno i marljivo rade i pružaju vrhunsku uslugu. Naime, ulepšao sam i osposobio za pojavu na ulici svoj prilično stari...