Preduzetnike krasi posvećenost
Želeći da se samopozaposli i iskoristi lokal koji je imala u svom vlasništvu, Milica Luković je dugo razmišljala kojom delatnošću bi mogla da se bavi. Odlučila je da je najbolje uzeti franšizu kako bi skratila vreme neophodno za pokretanje posla. – Kada uzimate franšizu, preskačete nekoliko koraka, vreme priprema se mnogo skraćuje i daleko manje razmišljate o procedurama neophodnim za započinjanje posla, jer vam davalac, ukoliko je reč o ozbiljnom franšiznom sistemu, daje gotov paket – navodi ona šta je bio glavni razlog za uzimanje franšize.
Tragajući za biznisom koji bi je zainteresovao, pročitala je mnogo članaka o franšiznim sistemima koji se razvijaju u Srbiji, ali je sve postalo jasno kada je naišla na „Brosh“. – Svideo mi se koncept, a što je najvažnije, cene nakita i drugih proizvoda koji se mogu naći u „Brosh“ radnjama bile su vrlo pristupačne. To je, na neki način, i bilo presudno. Svi slični brendovi iz ove oblasti imaju daleko skuplje proizvode – objašnjava Milica Luković zašto se baš odlučila da otvori „Brosh“.
Njena prodavnica u Beogradu na Žarkovu, u Trgovačkoj ulici, radi duže od godinu dana. Lokal je u njenom vlasništvu, a odlučila je i da sama radi. Ona veruje da je za uspeh neophodno da se vlasnik potpuno posveti poslu, pa i da radi u radnji dok se posao ne uhoda. – Mi već imamo stalne kupce, a još uvek nam dolaze i novi, što znači da potencijal za rast prodaje postoji. Za sve je potrebno vreme, pa i da svi u ovom okruženju čuju za nas. Najvažnije je da svako ko uđe u radnju može da nađe nešto za sebe, odnosno,da postoje proizvodi prilagođeni za svačiji džep. To je naročito važno u današnje vreme jer je kupovna moć građana niska i ne mogu baš svi u svakom trenutku da priušte nakit ili novu torbu, već čekaju platu, penziju ili neko drugo primanje. Za mene je vrlo važno da gotovo svako ko uđe u radnju nešto i kupi, što, naravno, utiče i na poslovanje radnje – objašnjava Milica.
Kupci u „Brosh-u“ su uglavnom žene od 30 do 40 godina, ali dolaze i starije gospođe, muškarci, mladi.
– Imam stalnu mušteriju koja ima 90 godina i veoma sam srećna zbog toga. U vreme matura nam, naravno, dolaze i tinejdžeri. Neretko u radnju ulaze i muškarci jer kupuju poklone, a i žene ne kupuju samo za sebe, već i za poklon – primećuje Milica Luković.
Najefikasniji način reklamiranja radnje jesu, kako kaže, deljenje flajera u okruženju i plaćena reklama na društvenim mrežama. – Najbolja reklama mi je da ljudi iz okruženja saznaju da postojimo i da šire glas o nama – kaže ona.
Raditi u trgovini nije, prema njenim rečima, nimalo lako, kao što nije lako ni biti preduzetnik. – Ukoliko govorimo o ovom i sličnim vrstama posla, rad sa ljudima je najvažniji – kako komunicirate sa kupcima, da li ste spremni da im pomognete savetima, jer mnogi ne znaju šta konkretno žele ili su neodlučni. Svakako, pre odluke o otvaranju radnje trebalo bi uraditi ispitivanje tržišta i napraviti kalkulaciju, videti da li će planirani promet pokriti buduće troškove poslovanja. U mom slučaju, velika olakšavajuća okolnost je to što imam lokal u svom vlasništvu i što radim sama. U suprotnom, treba pažljivo analizirati visini zakupnine i da li će pazari opravdati zakupninu. Pre konačne odluke o ulasku u preduzetništvo trebalo bi obezbediti i kapital potreban za finansiranje posla u periodu od najmanje godinu dana. Toliko je vremena potrebno da se ovakva radnja razradi i tek nakon toga da se razmišlja o povratu investicije – kaže Milica.
Kada je reč o franšizingu, ništa manje nije važna ni saradnja između davaoca i primaoca franšize, jer taj odnos treba da bude i korektan i dugoročan. – Za sve ovo vreme koliko radimo nismo imali nikakvih problema u komunikaciji. Za mene je olakšavajuća okolnost što o asortimanu ne moram da brinem, izbor je veoma veliki, a na meni je da izaberem ono što mislim da će se najbolje prodavati. Čak i mi, osluškujući zahteve kupaca, dajemo sugestije davaocu šta bi trebalo uvrstiti u ponudu – kaže Milica.
Za naredni period namerava da još više pojača marketing jer u radnju stalno dolaze nove mušterije. – To znači da potencijala za rast još uvek ima – napominje ona.
POGLEDAJTE ČLANKE
U maloj radionici All Nut već devet godina se ručno prave kozmetika i jestivi proizvodi od koštica šljiva i drugog voća. Osim prodavnice u Beogradu, radi i franšiza u Podgorici, a mreža bi mogla da se širi i u drugim zemljama regiona.
Oxette, grčki brend nakita, satova i drugih modnih dodataka, posluje nešto više od godinu dana u Beogradu, a franšiza je sada dostupna i za druge gradove Srbije.
Vedrana Kosanović je primalac master franšize brenda L'Arome, zadužena za širenje mreže u Srbiji. Za nešto više od godinu dana otvoreno je osam parfimerija.
Prodavnica nakita, modnih dodataka i asesoara Brosh otvorena je nedavno u tržnom centru Aviv u Pančevu. Reč je o novoj franšiznoj radnji.
Franšizni koncept „Dve šmizle“ počeo je nedavno sa radom i u Luksemburgu. Primalac franšize je Eleonora Lelea, preduzetnica poreklom iz Srbije koja već deset godina živi u Luksemburgu.
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
Američki lanac picerija Pizza Hut stiže u Hrvatsku, a u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
Proces traženja (regrutacije) primalaca franšize nije nimalo lak. Kako kompanije treba da se pripreme za ovaj proces i šta je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?
POPULARNO NA FORUMU
Od ideje do parfimerije
Interesuje me da otvorim par
Refan parfimerija i u Srbiji
Poštovani, htela bih da kontaktiram radnju Refan u Pančevu, te Vas ljubazno molim za telefon.
Fransiza ili distribucija
Pozdrav! Da li je bolje poceti kao distributer novog brenda parfema ili otvoriti njihovu fransizu?
Refan parfimerija i u Srbiji
Kako da kontaktiram prodavnicu u Pancevu...ostavite telefon
Omiljeni francuski brend
Koja je ulazna naknada za franšizu kompanije Yves Rocher?
Miris iskustva
svidja mi se miris iskusva neznam kako bih mogao da budem prhmaoc fransize i kako bih mogao to ostwariti molim odgowor, meil. nedzadm89@hotmail.com